In hoeverre mogen we het Oude Testament ‘vergeestelijken’?
"Het valt mij op dat in (veel) reformatorische kerken heel veel geschiedenissen uit het Oude Testament vergeestelijkt worden," merkt een vragensteller op in de vragenrubriek van Refoweb.nl. In hoeverre is dat terecht? Ds. D. van der Wal geeft antwoord.
De christelijke gereformeerde predikant merkt op dat in het Oude Testament "voorafbeeldingen of schaduwen te vinden zijn van de Messias, Jezus Christus. De Heere Jezus laat dit zien als Hij in Johannes 3:14 op Zichzelf wijst aan de hand van het Oud-Testamentisch verhaal van Mozes en de koperen slang (Num. 21:6-9). (...) Dus dat het gebeurt is een gegeven. Maar hoe moeten wij daarmee omgaan? Dat is een vraag die de Kerk al eeuwenlang heeft beziggehouden."
Van der Wal verwijst naar een boek van Sidney Greidanus aanreikt, genaamd 'Preaching Christ from the Old Testament'. "Hij wijst predikanten erop dat de volle raad Gods (Hand. 20:27) verkondigd moet worden in het licht van Christus. (...) Het begint hiermee dat je de tekst verstaat in zijn eigen historische context. Wat staat er en wat betekende dat voor de eerste hoorders ervan? Wie heeft de tekst geschreven en aan wie is het gericht? Wanneer is het geschreven en waarom? Dit soort vragen moeten eerst beantwoord worden voordat je als prediker verder kunt en mag kijken.
De volgende stap is het kijken naar het begrijpen van deze tekst in het geheel van de canon en heilshistorie. Want in het Oude Testament zien we een ontwikkeling van de heilshistorie die toewerkt naar en uitloopt in Christus. Welke plaats neemt deze tekst in als je naar het geheel kijkt van Gods Woord en hoe verhoudt deze specifieke geschiedenis zich tot de ontwikkelingen van de heilshistorie."
Ter illustratie wijst de predikant op het verhaal van David en Goliath. "Als je preken leest over deze geschiedenis valt op hoe snel men de stap maakt naar het hier en nu. David wordt dan al snel een voorbeeld van moed en dapperheid. Maar als je deze tekst in zijn context bekijkt en de bovenstaande vragen gebruikt zie je dat daar niet het zwaartepunt ligt. Het gaat om Israëls nationale geschiedenis. David, de door de Heere uitgekozen koning verlost Israël en zorgt voor veiligheid in het beloofde land.
De kern is dat David op de Heere vertrouwt, het is dan de Heere Zelf die de vijanden van Zijn volk vernietigt en zo zorg draagt voor de toekomst van Zijn volk. God die Zelf Zijn volk verlost... In het licht van het Nieuwe Testament komt er een naam naar voren: Jezus Christus! Hij is het die Gods volk volkomen verlost!"
Foto: Twitter
Praatmee