Thony

God

04 oktober 2018 door Bible League

Waarom deze Indonesische pastor moest huilen

In de Indonesische hoofdstad Jakarta is Pastor Thony actief. Hij werkt samen met zijn vrouw aan de verspreiding van Gods Woord. Pastor Thony is uitgenodigd om de dagelijkse Bijbelstudie in een kinderkamp in Noord-Sumatra te verzorgen. Noord-Sumatra is een grote provincie 2,5 uur vliegen bij Jakarta vandaan. Aan de hand van het studiemateriaal voor kinderen van Project Philip neemt hij de kinderen mee door het Evangelie van Johannes.

Het is ons verlangen dat mensen tot geloof in Jezus Christus komen. Daarom dienen we de lokale kerk, overal ter wereld, met Bijbels, studiemateriaal en training.

Kindermateriaal
“Er zijn twee momenten tijdens het kamp die mijn hart diep raakten. De eerste keer was tijdens één van de Bijbelstudies. Ik zag hoe de kinderen zich op het materiaal storten. Ze namen de woorden die ze lazen volledig in zich op. Veel van hen komen uit arme en vaak afgelegen dorpjes en hebben zelf niet de kans om de Bijbel te lezen. Ze hebben zeker geen materiaal dat op hen gericht is. Het was heel bijzonder om te zien hoe graag ze Gods Woord lazen en hoe blij ze waren met het kindermateriaal. Op dat moment besefte ik dat deze kinderen later de lokale kerk zullen vormen. Ik was diep ontroerd.”

"Ik huilde van binnen van dankbaarheid en blijdschap en dacht aan de woorden van Jezus: ‘Laat de kinderen tot Mij komen’."

“De andere keer was na afloop van de Bijbelstudie. Toen alles klaar was, renden de kinderen naar me toe en schudden en kusten mijn handen. Dat is in onze cultuur de manier om het hoogste respect en dankbaarheid te tonen. Ik huilde van binnen van dankbaarheid en blijdschap en dacht aan de woorden van Jezus: ‘Laat de kinderen tot Mij komen’. Ik dacht: ‘Ja, Heere. Laat ze tot U komen.’ Ik ben zo blij en dankbaar dat we kinderen kunnen bereiken met Gods Woord. Mensen uit lokale kerken zijn nu ook toegerust om de materialen te gebruiken.”

Engels lezen en schrijven
In Jakarta bereikt Pastor Thony niet alleen kinderen, maar ook jongeren en volwassenen.
Zo zijn er speciale projecten voor studenten. Via de alfabetiseringscursus leren studenten Engels lezen en schrijven aan de hand van de Bijbel. Eén van hen is de 19-jarige Demanus Kogoya.

“Ik kom uit een klein dorpje op het eiland Wamena. Net als veel van mijn vrienden groeide ik op met dromen en ambities. We hielden ons vooral bezig met onze eigen verlangens en deden wat we leuk vonden. Toen ik ging studeren moest ik verhuizen naar Jakarta.”

"We komen samen om God te eren. Mijn angsten en gevoel van eenzaamheid zijn verdwenen."

Samen bidden
“Het begin was erg moeilijk. Ik voelde me alleen en had een leeg gevoel van binnen. Mijn dromen en ambities leken in niets te eindigen en ik was gedesillusioneerd. Maar toen kwam ik in contact met een groepje mensen die elke week bij elkaar kwam om samen te studeren en te bidden. Later ontdekte ik dat de samenkomsten werden georganiseerd door Pastor Thony en zijn vrouw.”

“Ik wilde graag meedoen met de groep. Ik ging deelnemen aan een alfabetiseringscursus, waardoor ik Engels leerde lezen en schrijven én ik leerde wat er in de Bijbel staat. Ik dacht dat het niet mogelijk was, maar die dag werd het mogelijk. Inmiddels kan ik Engels lezen, schrijven en spreken. Ik lees de Bijbel nu in het Engels en ben erg dankbaar dat ik in contact ben gekomen met deze groep mensen. We komen samen om God te eren. Mijn angsten en gevoel van eenzaamheid zijn verdwenen.”

Geboortedorp
“Na mijn afstuderen wil ik een jaar werken in Jakarta om meer kennis en ervaring op te doen. Daarna ga ik terug naar mijn geboortedorp om daar ook anderen te leren lezen en schrijven. En nog belangrijker, ik wil hen ook bekend maken met het Woord van God.” Zo werd een droom van Demanus werkelijkheid. Door het werk van Pastor Thony en zijn vrouw, gaat ook Demanus het Woord van God weer doorgeven in zijn omgeving.

Bible League bestaat 25 jaar en viert dat binnenkort met een Jubileumconcert. Klik hier voor meer informatie.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher