John Piper

Nieuws

01 oktober 2018 door Redactie

Christenen mogen geen bruiloften bijwonen van christenen die overspel plegen, vindt John Piper

Bijbelleraar John Piper heeft zich onlangs uitgelaten over christenen en ontucht. Volgens hem mogen christenen geen bruiloften bijwonen van medegelovigen die overspel plegen en en ervanuit gaan dat ze niets verkeerds doen. Dat meldt The Christian Post

Piper reageerde stellig op de vraag of een christen de bruiloft mag bijwonen van een stel dat al samenwoonde. In zijn antwoord behandelde hij verschillende relatiesituaties. Wel trok hij een duidelijke lijn als het gaat om belijdende christenen die ontucht zien als toegestaan door God. 

Hoererij
"Als ze zich afkeren van hoererij omdat ze nu overtuigd zijn dat het wel degelijk zonde is. En ze trouwen als een verklaring van berouw en geloof in Christus en een toewijding aan rechtvaardigheid, dan zijn ze oké met God", verklaart Piper. "We moeten hen dan vergezellen in de boeteling en een gelukkig feest geven."

"Maar het is mogelijk dat ze er helemaal niet van overtuigd zijn dat samen seks hebben als verloofd stel een zonde is. Misschien zouden ze het allemaal opnieuw en op dezelfde manier doen", zei Piper.

Gods autoriteit
"Velen worden misleid, omdat ze zich niet onderwerpen aan Gods autoriteit in Zijn Woord. Ze doen gewoon waar ze zin in hebben en nemen aan dat God het ermee eens is.” Piper noemt het voorbeeld van seks tussen een stel dat nog niet getrouwd is. “Ze denken dat ze toegewijd zijn aan elkaar.” 

Het blijkt volgens Piper duidelijk dat overspel volgens de Bijbel zonde is. Maar ook dat seksuele relaties voor het huwelijk zonde zijn, stelt Piper. Hij haalt de volgende Bijbelgedeelten aan: Mattheüs 15:19; Hebreeën 13:4; Efeziërs 5:5; 1 Korinthiërs 5:11; 1 Korinthiërs 6:9; 7:1-2. "Alle teksten verwijzen naar hoererij of seksuele relaties vóór het huwelijk.”

Moord in het hart
Piper citeerde ook 1 Korinthiërs 6:9 als bewijs dat gedragspatronen, zoals hoererij, de ziel vernietigen. “Het is als moord - moord in ons hart.”

Lees ook: Seks voor het huwelijk: dit vindt relatiecoach Cocky Drost ervan en Waarom Oscar Lohuis tot het huwelijk wachtte met seks.

Reacties

De Bijbel zegt, dat je je onbesmet moet houden; niet dat je je van deze wereld moet distantiëren, door je achter de wet te verschuilen. Je leeft in een wereld, die vergeven is van de zonde en waar velen in toenemende mate zuchten onder dat juk.

Zo bezien, is elke situatie een mogelijkheid om Christus door je heen te laten getuigen. Tenminste als je dát getuigschrift bent. Want als de christen niet (meer) getuigt, wie doet het dan wel? Een zoutend zout, weet je nog?
REAGEER
A
Regels boven relatie = religie... Jezus ging naar ieder feestje en bepaalde de atmosfeer. Dat leverde Hem de bijnaam op "vriend van zondaren" Ik wil hem daar graag in volgen, als het mij oplevert dat religieuzen mij dan een 'vriend van zondaren' noemen dan neem ik dat graag op de koop toe. Ga de wereld liefhebben... Jezus is niet gekomen om te veroordelen. Je hoeft niks goed te praten wat niet vanuit God is, maar dat betekend niet dat je niet net als Jezus moet liefhebben en opzoeken wat verloren is. #bah
REAGEER
N
Gelukkig komt het oordelen ons niet toe. Wij hebben "slechts" de opdracht gekregen om lief te hebben. Daarbij komt het voor dat mensen kiezen voor uittingen waarvan zij verdedigen dat dat uit liefde is, waarbij ik dat niet begrijp. Gelukkig hoef ik ook die mensen alleen maar lief te hebben ;-)
Toon meer antwoorden (5)
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher