Ds. J. Belder

God

17 september 2018 door Ds. J. Belder

Vrouwen met hoofdbedekking - staat dat écht in de Bijbel?!

Onlangs wees iemand mij op 1 Korinthe 11 In de “Groot Nieuws Bijbel (GNB). Vertaling in omgangstaal”. Het ging om dat eerste gedeelte waar Paulus schrijft over de verhouding God, Christus, man en vrouw.

Een man neemt zijn pet, muts of hoed af als hij voor God verschijnt. Maar voor de vrouw is dat juist weer ongepast. En dan doet Paulus in vers 6 een uitspraak die vandaag bij velen in het verkeerde keelgat schiet. Ik citeer de GNB: “Als dus een vrouw in de kerkdienst niets op haar hoofd wil zetten, dan kan ze evengoed haar haren laten afknippen.” Opmerkelijk, want de GNB richt zich nou niet direct op een orthodox publiek.

Vroeger zou geen mens zich gestoten hebben aan Paulus’ woorden. Mijn beide grootmoeders, de eerste generatie die brak met de kerk, peinsden er zelfs niet over om “blootshoofds” uit te gaan. En in het hoofd van mijn overgrootmoeders in hun prachtige streekdracht kwam zo iets al helemaal niet op. In allerlei culturen dragen vrouwen vanouds iets op hun hoofd. Vanwaar dat gebruik?

Ik besef me op spekglad ijs te hebben begeven. Op hoeveel tenen en harten trap ik? Kost het preekbeurten? Ik mijmer nog wat over moslima’s. Toen een “kopvoddentax” dreigde ontstond een ware hoofddoekenrage. Onderdeel van hun identiteit. Inmiddels vliegen bij ons de hoedjes massaal de kerken uit. Een nieuwe identiteit?

Een belijdeniscatechisante staakte na enig heen weer praten het verzet tegen hoofdbedekking. Nog hoor ik de verbaasde reactie: “nooit geweten dat dat in de Bijbel staat. Nu begrijp ik de wens van de kerkenraad dat ik mijn hoofd bedek in de kerkdienst. Niet dat ik het er mee eens ben!” Dat laatste gaf de dominee weer stof om over na te denken. Zou de revolutie van 1968 nu ook de kerken zijn binnengeslopen? Zelfs daar waar men zich beroept op het “naar Schrift en belijdenis”? En ging het dan nog maar alleen over hoofdbedekking…

Dat laatste is overigens voor weinigen principezaak. Dat weten mijn hervormde collega’s wel. De dames die uit afgescheiden kerken overkomen nemen vaak het voortouw in de “onthoedingswoede”. Bevrijd om anderen te bevrijden.

In zijn Urker jaren preekte dr. C.A. Tukker over 1 Korinthe 11 onder het motto: “Hoofddeksel hoofdzaak”. Een leerzame en tere verhandeling die beslist een tweede leven waard is.

Dat gedekte dameshoofd gold nog niet zo lang geleden kerkbreed. Het – Roomskatholiek - kerkelijk wetboek van 1917 schreef voor dat vrouwen tijdens de eredienst het hoofd bedekken. Na het Tweede Vaticaans Concilie raakte dat in onbruik. Maar toen waren de revolutionaire jaren zestig dan ook al volop losgebroken.

Deze column van ds. J. Belder verscheen eerder in het Reformatorisch Dagblad en is met toestemming van de hervormde emeritus-predikant uit Harskamp op CIP.nl geplaatst. Naar aanleiding van deze column schreef zijn collegapredikant dr. M. Klaassen dit commentaar en is op CIP.nl deze podcast verschenen.


Hoofdbedekking
- Waarom Chantal met een hoofddoekje naar de kerk gaat
- Dr. M. Klaassen: "Hoofdbedekking geen achterhaald gebruik"
- Wel of geen hoed dragen in de kerk? Dit zijn de voors en tegens! - CIP Podcast
- Als vrouw een hoedje op in de kerk?
- 'Hoofdbedekking vrouw geldt niet per se voor deze tijd'
Meer over hoofdbedekking »

Reacties

J
Het kwaad zit niet in het mooie haar van de vrouw o.i.d., maar meer in het hart van de man.

Zelfs in een burka kan hij nog van alles zien in z’n fantasie!

Veel Moslims denoniseren de vrouw en voeren haar in haar burka, met een gaasje als tralies voor haar ogen, zoals een dier aan een touw achter zich aan.

Dat wil je toch ook weer niet?
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher