hoofdbedekking

Nieuws

10 september 2018 door Jeffrey Schipper

Dr. M. Klaassen: "Hoofdbedekking geen achterhaald gebruik"

"Hoofdbedekking is geen achterhaald gebruik, maar een zinvol teken van respect voor God en Zijn scheppingsorde," stelt dr. M. Klaassen. In het Reformatorisch Dagblad reageert de hervormde predikant op een column van zijn collega ds. J. Belder over hoeden in de kerk.

Deze discussie is gebaseerd op 1 Korinthe 11, waar Paulus richtlijnen geeft aan vrouwen binnen de gemeente. Klaassen: "Hoewel er exegeten zijn die menen dat dit alleen voor gehuwde vrouwen geldt, is het merendeel van de uitleggers het erover eens dat de apostel dit schrijft met het oog op alle vrouwen in de gemeente. (...) De vrouw is namelijk de 'heerlijkheid' van de man (vers 7). (...) Hier komt een belangrijk motief voor de hoofdbedekking om de hoek kijken: de 'macht' die een vrouw op het hoofd draagt, is een erkenning van deze scheppingsordening, waarmee zij het gezag van haar man of vader symbolisch erkent."

Klaassen: "Volgens Paulus is de man-vrouwverhouding een weerspiegeling van de verhouding tussen de Vader en Christus: zoals de Vader het Hoofd is van Christus en Christus het Hoofd van de man, is de man het hoofd van de vrouw (vers 3)." Sommige uitleggers maken duidelijk dat de richtlijn betrekking had tot de toenmalige cultuur. Het zou in die tijd aanstootgevend zijn als vrouwen hun hoofd niet bedekten. Maar Paulus doet een beroep op de scheppingsorde, maakt Klaassen duidelijk. "Die scheppingsorde is niet tijd- of cultuurgebonden, maar tijdloos."

In het begin van de Korinthebrief schrijft Paulus dat de brief niet alleen is bedoeld voor Korinthe, maar voor iedereen die Jezus Christus aanhangt (1 Kor. 1:2). De predikant uit Arnemuiden legt uit waarom dit symbool zo relevant is. "Het symbool herinnert aan en representeert de zaak waar het om gaat – in het geval van hoofdbedekking: de scheppingsorde van God. Misschien is 1 Korinthe 11 vandaag wel actueler dan ooit, in een tijd waarin allerlei krachten zich sterk maken om genderverschillen diffuus te maken en de door God gewilde verhoudingen in diskrediet te brengen."

Sommige reformatorische gemeenten verzoeken vrouwen door middel van een bord vriendelijk om bij het betreden van de kerk het hoofd te bedekken. "Om Gods heilzame bedoeling met man en vrouw inzichtelijk te maken" is volgens Klaassen meer nodig dan deze borden alleen.

Lees hier het volledige artikel van dr. M. Klaassen.

Foto: YouTube/Omroep Gelderland


Hoofdbedekking
- Waarom Chantal met een hoofddoekje naar de kerk gaat
- Wel of geen hoed dragen in de kerk? Dit zijn de voors en tegens! - CIP Podcast
- Als vrouw een hoedje op in de kerk?
- 'Hoofdbedekking vrouw geldt niet per se voor deze tijd'
- Vrouwen met hoofdbedekking - staat dat écht in de Bijbel?!
Meer over hoofdbedekking »

Reacties

A
Bedoelt Paulus wel een breedgerande hoed, die een ergenis is voor mensen die in de kerk achter zo'n mevrouw zitten ? Ik denk van veeleer een sluier, zoals moslima's die dragen en waarmee in de iconografie en bij beelden Maria is uitgerust.

Die hoeden zijn een gotspe van wat bedoeld wordt. Bij een echte hoofdsluier wordt ook de inkijk in de boezem van de vrouw voorkomen. Dan zijn we bij waar het om gaat.
A
Als het om de INKIJK tegen te gaan met een sluier helpt dat niet veel er worden in de moslim wereld en daarbuiten miljoenen vrouwen verkarcht
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (12)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher