God

10 september 2018 door Dick van den Bos

Francis Chan: "De Westerse kerk moet zich dringend bekeren"

De kerk draait niet zozeer om voorgangers, onze noden of ons comfort – de kerk draait om het hebben van een intieme relatie met Jezus. Dit is de kern-boodschap van Francis Chan. Hij was pastor van een megakerk – maar is voorganger geworden van een kerk die hij bouwt op principes uit het Nieuwe Testament. Hij legt uit waar het over gaat.

De boodschap die Chan uitdraagt is heel simpel: we moeten weer verliefd worden op Jezus. En daarmee niet alleen Zijn liefde omarmen, maar ook de heiligheid en het ontzag voor Hem; de vreze des Heere. Chan vertelt erover, mede aan de hand van het boek Openbaring.

“Openbaring moeten we echt lezen. Veel christenen zijn misleid over waar de terugkomst van Jezus eigenlijk over gaat. Johannes ziet Jezus, de opgestane Jezus! Veel christenen zeggen: ‘Oh, als ik Jezus zou zien, dan zou ik Hem knuffelen.’ Maar in Openbaring zie je ook een hele andere Jezus, de verheerlijkte Jezus. Johannes was diep onder de indruk.”

Bekering
“Het is me nooit opgevallen dat over vijf van de zeven gemeenten waar Jezus in Openbaring over spreekt, Jezus zegt: ‘Als je je niet bekeert, loopt het niet goed af.’ Voor het eerst zie ik hoe serieus deze brief aan de gemeenten is. De almachtige God geeft deze brief aan Johannes en zegt: ‘Vertel dit aan de kerken.’ Ook aan ons als kerk.”

“God is een liefhebbende Vader die ons bij de hand pakt en zegt: ‘Luister, dit is echt! Dit is de realiteit. Dit gaat er gebeuren! Ik ga de wereld vernietigen en al die kleine dingen waarvan jij denkt dat ze zo belangrijk en geweldig zijn, zullen niets voorstellen in vergelijking met hoe het eindigt. Neem Mij serieus. Word serieus over Mij!'”
Chan gelooft dat de Westerse kerk niet afwijkt van de kerken waarover gesproken wordt in Openbaring.

Shows
“We focussen meer op goede sprekers, lichtshows en mooie aanbiddingsmuziek (of orgelmuziek), meer dan de eerbiedige bediening naar het hart van God. Terwijl andere christenen elke dag sterven omdat het een misdaad is om je geloof daar uit te leven.”

“Wat denkt God als Hij kijkt naar Europa en ziet: ‘Wow, iedereen gaat naar de kerk omdat Hillsong daar gaat optreden of omdat Tim Keller daar gaat spreken? En Hij gaat naar een ander deel van de wereld en ziet mensen - onder serieuze bedreiging - bidden en avondmaal vieren in de aanwezigheid van God?”

“Laat een ding duidelijk zijn: ‘Het gaat niet om jou.’ Lees Openbaring met frisse ogen.”

“Lees Openbaring vandaag en doe iets. Bekeer je alsof de waarschuwing specifiek tot jou was gericht... het is een serieuze waarschuwing! Lees het boek Openbaring! We hebben een kans nu op dit moment in de geschiedenis. Ik kan daar niet op wachten, maar het is tijd om de kerk te veranderen. Dit is geen grapje. We gaan Hem zien!”

Chan vertelde tegen Relevant wat de focus van de kerk moet zijn. “We zijn geroepen om mannen en vrouwen voort te brengen die de persoon Jezus diep liefhebben. Er zullen mensen uit de samenkomsten moeten komen en het enige waarover ze kunnen praten is Jezus en hun overweldigende liefde voor Jezus. Ik hoor dit te weinig in de kerk: ‘Oh, ik heb Jezus zo lief’, ‘Ik was vanochtend samen met Jezus en de kracht van de Heilige Geest was zo sterk aanwezig.’ Ik hoor dat niet en het is een groot probleem!”

Wat we ook niet horen is dat mensen binnen de kerk diepe liefde voor elkaar hebben, zegt Chan. “Jezus zei: ‘Zo gaat de wereld jou herkennen als discipelen, namelijk dat je liefde voor elkaar hebt.’ Dat is hoe de kerk moet zijn.”

Om de mens draaien
“Ik denk dat we de heiligheid van God genegeerd hebben en Hem niet op nummer één hebben gezet! Met andere woorden, de kerk en onze theologie zijn om de mens gaan draaien!”

“De kerk bestaat om Jezus te behagen en niet ons. We zijn dat kwijt geraakt! We zijn gericht geraakt op consumenten – en we zijn vergeten dat Gods Woord zo ver zou moeten staan boven elke mening van wie dan ook. We moeten niet kijken naar wat mensen willen, maar naar wat God wil. Onze gebeden zouden als volgt moeten zijn: ‘Oh, lieve, wonderbare Jezus, hoe kunnen we U behagen?’”

Reacties

Helemaal mee eens ..... + Dat je over Israël weinig tot niets hoort, wat een schande is. Door gebrek aan kennis gaat mijn volk te gronde. Gelukkig hebben we Family7.
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher