Ds. P. Molenaar

God

03 september 2018 door Jeffrey Schipper

Hoe kan ik tijdens het avondmaal mijn geloof beoefenen?

"Gedenken tijdens de bediening is iets waar ik mezelf toe kan zetten. Geloven is iets wat ik in mijn beleving niet kan doen op commando. Toch zegt ook artikel 35 van de NGB: 'Maar ook de wijze waarop wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof.' (...) Hoe kan ik tijdens de viering bewust dat geloof beoefenen?," aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Ds. P. Molenaar geeft antwoord.

Molenaar benadrukt dat het avondmaal in de eerste plaats een geloofszaak is. "Dat Jezus beveelt om te nemen en te eten en te gedenken en geloven, is een bevel van Jezus Zelf. Tegelijk zeggen we: Hij beveelt, wat Hij geeft. “Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt, mild en overvloedig op Mijn trouw verbond” (naar Psalm 81:12, berijmd). De bedoeling is juist om ons werkzaam te maken met het sacrament van het heilig avondmaal. Als je dit artikel doorleest, dan is dat één geheel van wat de Heere geestelijk wil werken door Zijn Heilige Geest. Er wordt al gezegd dat Hij werkt in ons wat Hij door die heilige tekenen laat zien.

Daarbij moeten we bedenken dat het ook zegels zijn. Zoals een zegel wordt gezet onder een bankstuk of onder een notarieel stuk, zo geeft Heere eigenlijk ook Zijn zegel. Misschien kunnen we wel zeggen: Hij geeft Zijn trouwring aan ons als in een huwelijk en dat eenzijdig, terwijl wij van onze geloften aan de Heere zo weinig terecht brengen. Hij is getrouw ondanks onze ontrouw.

Ik vind commando geen goed woord. Dat vind ik militaristisch. Het bevel van Jezus is een liefdesbevel. We kunnen toch van Jezus zeggen dat al wat Hij beveelt liefde is en dat Hij alles werkt wat wij missen?! Daarom zei Paulus in Filippenzen 2: “Werkt uw zelfs zaligheid met vrezen en beven, want het is God Die in u werkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen.” Dus: alles uit Hem, door Hem en tot Hem."

De hervormde emeritus-predikant voegt toe dat "juist onze gedachten ons in de weg staan om te geloven. We zondigen immers in gedachten, woorden en werken. Gedenken en geloven is daarom een eenheid. Echt gedenken wordt geloven. Onze gedachten houden ons af van geloven. Maar wanneer onze gedachten gericht zijn op Christus, dan mag mijn ziel daarop amen zeggen en dat is echt geloven."

Lees hier het volledige antwoord van ds. P. Molenaar.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher