Verlang je naar een ontmoeting met God? Kom naar het altaar

God21 augustus 2018
God

Het altaar is de plek waar God ons leven verandert. Altaren worden meer dan 400 keer genoemd in de Bijbel, wat het belang daarvan laat zien in het leven van mensen die God dienen. De meeste Bijbelfiguren uit het Oude Testament gebruikten het altaar om een dier aan te bieden als genoegdoening voor hun zonden, en om Yahweh – de enige, ware God - te aanbidden. Dat zegt Ben Godwin, pastor van de Full Gospel Church.

In oude tijden was het altaar meestal een simpele steen waarop het offer werd uitgevoerd. Heidenen offerden in een heiligdom dat vaak ‘hoge plaats’ genoemd werd, om hun valse goden te verhogen. In christelijke kerken is een altaar de plek waar je kunt staan of kun knielen voor de Heer om te aanbidden of te bidden. Ook bekering vindt plaat door naar het altaar te lopen – maar het altaar zou veel vaker gebruikt moeten worden. Als je het goed doet, brengt en houdt een altaarervaring ons dicht bij God. Een altaar is niet beperkt tot een bepaalde locatie binnen de kerk; het kan overal waar we geestelijk contact hebben met onze Schepper.

Acceptabel offer
De eerste ‘altaarervaring’ gebeurde in de hof van Eden. Voor de val was het altaar niet nodig, omdat er een onafgebroken gemeenschap was tussen Adam en Eva en hun Maker (Gen. 3:8). Na de val liet God hen jassen maken van dierenhuiden – de enige weg voor een zondig man om geaccepteerd te worden in de aanwezigheid van de Heilige God, is met een bloedoffer (Gen 3:21). De eerste ouders hebben een model gemaakt van een altaarervaring, dat moet wel, want hoe wist Abel anders hoe een acceptabel offer voor God te maken? Kaïn offerde fruit en groente en dat werd afgewezen, terwijl Abel een lam bracht (bloedoffer) en dat werd geaccepteerd. Ironisch gezien, de eerste moord van de mensheid ging over religie. Ze hadden aparte religies: Kaïn behoorde de religie van hard werken toe (de menselijke inspanning om God te bereiken) en Abel vertegenwoordigde de religie van genade (Gods inspanning om de mens te bereiken.)

Het eerste altaar werd genoemd na de zondvloed, toen Noach een ark bouwde voor de Heer en daarop offers bracht. De Heer rook een verzachtende aroma. (Gen 8:20b – 21a). God gaf later specifieke instructies hoe je het altaar maakt (Ex. 20:24-26). Abraham bouwde verschillende altaars, en de meest bekende was die op de berg Moria, welke hij ‘Jehovah-Jireh’ noemde, omdat God voorzag in een vervangend offer voor zijn zoon Izak (Gen. 22:9-14). Vergeet niet dat Abraham zijn meest waardevolle bezit op het altaar legde. God nam Izak niet van hem, maar Hij vroeg hem om Izak op het altaar te leggen.

Later bouwden Izak en Jakob hun eigen altaar voor de Heer (Gen. 26:25; 35:1). Eeuwen later bouwde Mozes een altaar om de Heer te eren omdat hij Israël hielp bij het verslaan van de Amalekieten en noemde het Jehovah-Nissi, wat ‘de Heer onze banier’ van overwinning betekent (Ex. 17:15). Jozua, Samuël, David en Salomo bouwden altaars. Toen God Gideon riep om Israël uit te leveren aan de Midianieten, noemde hij Zijn altaar Jehovah-Shalom – de Heer onze vrede – om uit te roepen hoe God vrede kan geven in tijden van oorlog. Hij vernietigde zijn Vaders heidense altaar en dat gaf hem de bijnam Jebubaal, wat betekent: strijder tegen Baäl.

Zowel Mozes’ tabernakel als Salomo’s tempel bevatten een bronzen altaar. Voordat de priesters de heilige plaats in konden, moesten ze offeren om hun zonden te bedekken op het brozen altaar. Er moest eerst afgerekend worden met de zonde, voordat je Gods aanwezigheid kon benaderen. In de tempel staat een gouden altaar. Dit altaar werd gebruikt om wierook te branden, symbolisch voor gebed en aanbidding (Openbaring 5:8; 8:3-4). Het was direct geplaatst tegenover het voorhangsel voor het heilige, dat laat zien dat gebed en aanbidding God aan het hart gaat en onze hoogste roeping is. David begreep de symboliek: ‘Laat mijn gebed als wierook voor u zijn, het opheffen van mijn handen als het avondoffer' (Ps. 141:2).

Gods altaar
Toen Elia koning Achab confronteerde en de valse profeten van Baäl, op de Karmel, ‘repareerde hij het altaar van de Heer dat was afgebroken’ (1 Koningen 18:30). Gods altaar was verzaakt en vervangen met heidense altaren naar Baäl – de storm, de regen en de vruchtbaarheidsgoden werden aanbeden als ‘de rijder op de wolken’. Maar Baäl was krachteloos om regen te sturen in tijden van droogte of om vuur op het altaar te brengen. Toen deed Elia het ondenkbare – hij goot 12 bakken water over het offer van Gods altaar. Water was één van de meest waardvolle elementen in die tijd. In die periode had het meer dan drie jaar niet geregend. Meren waren opgedroogd. Maar een leeg altaar ontvangt geen vuur. Een man had de moed om het gebroken altaar te repareren en zie het gevolg: God zond vuur uit de hemel om het offer te verteren. Een zondig land bekeerde zich en het ging regenen. Een geestelijke overwinnning voor Israël.

Vervangen
Het altaar is zo lang genegeerd en is vervangen in veel levens, huizen en kerken. Een altaar is geestelijk heel belangrijk op veel manieren en het representeert een plek van offer, oordeel, dood, bekering, vergeving, verandering, gebed, aanbidding, overwinning, bevrijding en doorbraak. Het altaar is de plek waar ons eigen 'ik' sterft en ons overgeven aan Gods wil. De horens van dieren werden vaak geplaatst aan de vier hoeken van het altaar om het offer aan vast te binden (Ps. 118:27). Een hoorn is de kracht van een dier dat functioneert als een krachtig wapen. Op dezelfde wijze vinden we onze bron van kracht, en de sleutel tot geestelijke overwinning in het vernieuwen van de altaarervaring. Laten we net zoals Elia het gebroken altaar herstellen en kijken hoe God onze levens en omstandigheden verandert ten goede.

Praatmee

Beluister onze podcast

#322 Patrick & Jeffrey over David de Vos, de Trump-bijbel en een opvallende arrestatie
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Bisschop
Nieuws

Neergestoken bisschop vergeeft dader: "Moge de Heer Jezus je zegenen en de weg wijzen"

Bisschop Mar Mari Emmanuel heeft gereageerd op de terroristische aanslag waar hij slachtoffer van werd. Tijdens zijn preek in de Christ The Good Shepherd Church in Sydney werd hij maandagavond neergestoken door een 16-jarige moslim. Dezelfde avond on

Kevin R. Johnson
Nieuws

Amerikaanse kerk kiest ondanks aanklacht voor 'genderdiscriminatie' opnieuw mannelijke pastor

Een baptistenkerk in New York, die eerder dit jaar werd aangeklaagd wegens ‘genderdiscriminatie’, kiest opnieuw voor een mannelijke pastor. Dat meldt The Christian Post. De kerk in kwestie, de Abyssinian Baptist Church, heeft pastor Kevin R. Johnson

Greg Laurie
Nieuws

Amerikaanse predikant stelt dat Iraanse aanval op Israël ‘vervulling was van Bijbelse profetie’

De Amerikaanse predikant en evangelist Greg Laurie zegt dat hij gelooft dat de Iraanse aanval op Israël vorige week een vervulling was van een Bijbelse profetie. Dat meldt CBN News. In de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 april gingen in heel Israël

Ds. W.A. Zondag
Video

Volgens ds. Zondag beschouwen sommige christenen de rustdag als een soort concentratiekamp

De rustdag als een soort concentratiekamp, omgeven door prikkeldraad. Volgens ds. W.A. Zondag, verbonden aan de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht, is dat hoe sommige christenen de zondag beschouwen. De predikant merkte dit op in een preek die hij e

gamen
Video

Video: Dennis raakte verslaafd aan gamen toen zijn droom in duigen viel

Op de basisschool viel de droom van Dennis (23) in duigen. Vanwege een handicap kon hij geen vrachtwagenchauffeur worden, dus had Dennis geen zin in school. Hij ging liever gamen en gooide minimaal 16.000 euro weg. In een videoserie over verslavingen

Zie ik kom spoedig
Video

Openbaring 15: Zeven gouden schalen gevuld met de toorn van God

Het is tijd voor de laatste ronde. Johannes ziet zeven engelen tevoorschijn komen met zeven gouden schalen in hun hand. Deze zijn gevuld met de toorn van God. Het wordt heel heftig! Maak in onderstaande video tijd voor aflevering 29 van een 40-delige

Jeremia 29:11-12
Verdieping

Een hoopvol bericht van God terwijl je midden in de ellende zit

‘Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisterenʼ - Jeremia 29:11-12. Je zul

Soedan
Nieuws

Soedan: Christelijke moeder verliest twee baby's in vluchtelingenkamp en wordt mishandeld

Ze verloor twee baby's en heeft te kampen met zwaar lichamelijk en geestelijk lijden doordat ze wordt mishandeld vanwege haar christelijke geloof. De 41-jarige Fatima Adam, moeder van vier kinderen, is een van de naar schatting 8 miljoen mensen in So

Meerartikelen

Pinksterfestival Onstwedde
Nieuws

Pinksterfestival in Onstwedde verwelkomt InSalvation, Matthijn Buwalda en Elly Zuiderveld

In het Pinksterweekend van 2024 wordt in Onstwedde, bij Stadskanaal, het Amazing Grace Festival gehouden. Dit kleinschalige festival trekt met name gezinnen aan die houden van het gemoedelijke karakter van het festival. Dit jaar treden bij Amazing Gr

TU
Nieuws

Theologische Universiteit Utrecht en Evangelische Theologische Faculteit, Leuven maken samen dubbele graad deeltijdstudenten mogelijk

De Theologische Universiteit Utrecht (TUU) en de Evangelische Theologische Faculteit, Leuven (ETF Leuven), hebben een onderwijsprogramma ontwikkeld waarbij deeltijdstudenten op een flexibele manier een dubbele graad kunnen halen: de graad van Master

woestijn
Boekfragment

Iedere christen kan een geestelijke woestijnervaring gebruiken

Heb jij weleens een woestijnervaring gehad? Denk dan niet aan een reis door de Sahara of naar het Midden-Oosten. Het gaat om een woestijn in geestelijke zin. Met woestijnervaring wordt bedoeld dat je het gevoel hebt dat alles je uit handen geslagen i

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp: "Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde"

"Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde. In de Oosters-Orthodoxe Kerk is het kruis geen teken van smaad en schande, maar is de gekruisigde de triomferende verlosser. Gods triomftocht begint aan het kruis. Door

Iran
Verdieping

Hoe kunnen christenen reageren op de aanval van Iran op Israël?

Afgelopen zaterdag (13 april) kwamen Iraanse voorgangers van Transform Iran bij elkaar om te bidden voor Iran, Israël, de oorlogsdreiging in het Midden-Oosten en voor vrede en herstel en verandering van Iran. Na maanden van proxy gevechten en bedreig

Jerry Savelle
Nieuws

TV-evangelist Jerry Savelle (76) overleden

Jerry Savelle, een populaire Amerikaanse tv-evangelist en voorstander van het welvaartsevangelie, is maandag op 76-jarige leeftijd overleden. Dat meldt The Christian Post. Jerry Savelle Ministries International (JSMI) kondigde op Facebook aan dat de

Biecht
Nieuws

Amerikaanse priester aangevallen met pepperspray tijdens afnemen biecht

In de St. Mary's Kathedraal in het Amerikaanse Amarillo is een priester met pepperspray aangevallen tijdens het afnemen van de biecht. Als reactie hierop heeft de kerk aangekondigd dat alle reguliere biechtsessies voor onbepaalde tijd worden opgescho

Mannenzangavond Katwijk aan Zee
Video

Kippenvel: 1700 mannen zingen Psalm 71 in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee

'Ik roem, o eeuwig Alvermogen, 'k Roem Uw gerechtigheid, Die zoveel glans verspreidt, Zo heerlijk schittert uit den hoge, O HEER der legerscharen, Wie kan U evenaren?', deze woorden zijn afkomstig uit het eerste vers van Psalm 71. De Psalm werd vorig

Dopeling
Nieuws

Megadoop in Frankrijk: 12.000 mensen geven tijdens Pasen hun leven aan Jezus

Op Eerste Paasdag zijn liefst meer dan 12.000 mensen gedoopt in Frankrijk. Dat meldt CBN News. Het betekent een record voor het land waar ongeveer 50% van de mensen zegt niet in God te geloven en waar de secularisatie steeds meer doorzet. Volgens Fra

Oeganda
Nieuws

Moslim in Oeganda verdacht van moord op tot christendom bekeerde moeder

In Kamuli, een district in Oost-Oeganda, is de 50-jarige Sulaina Nabirye onder tragische omstandigheden overleden. Nabirye, die zich op 10 februari bekeerde tot het christendom, zou door haar eigen zoon zijn vergiftigd omdat ze weigerde terug te kere

Ds. P. de Vries
Video

HHK-predikant wijst op de roeping die elke christen heeft: "Praat met anderen over God"

"Wij kunnen het Woord alleen maar tot het oor brengen. Dat doe ik hier in de kerk en dat is ons aller roeping in de samenleving. Dan ben je er niet om te preken, maar moeten we wel naar gelegenheden zoeken om met mensen over God te spreken. Soms dien

P. J. Vergunst
Verdieping

Oorlogen in naam van de godsdienst

Oorlogen en geruchten van oorlogen zijn tekenen van de tijd waarin wij leven, signalen van het laatste der dagen, van Christus Die bezig is om te komen. Te begrijpen is dat, als we zien dat de mens van de wetteloosheid en de afval deze tijd kenmerken