God

13 augustus 2018 door Matthijn Doekes

'Hoeveel mensen heb jij tot Christus geleid?'

Soms raak je in discussie met medegelovigen en dan gaan ze hun 'strepen in het Koninkrijk' laten zien, om je te imponeren, te kleineren of hun statements meer gewicht te pogen te geven. 'Ik heb wel duizend mensen bereikt met het evangelie.' Met daarna de onvermijdelijke vraag: 'Hoeveel mensen heb JIJ tot Christus geleid???'

Voor de gevoelige, wellicht wat minder ervaren of makkelijk beïnvloedbare christen, doet deze vraag hun geloof tijdelijk tot het nulpunt dalen. Want geen enkel antwoord is nu goed genoeg: Als je aantallen gaat noemen, is dat ongeloofwaardig, niet meetbaar en leidt het tot een reactie van de ander: 'Maar niet zoveel als ik!' Als je enige twijfel toont en aarzelt met je antwoord, ziet de uitdager dit als als de overwinning. En als je de vraag negeert en bij het oorspronkelijke onderwerp blijft, dan ziet de ander dat als zwakte of verliest die persoon überhaupt interesse.

Succes is bij God niet te meten en je hebt zelden een idee van hoeveel God je gebruikt of wat je invloedssfeer is.

Ik kan dit zo schrijven, omdat ik alle drie de antwoorden weleens gegeven heb. Als je immers 'een bediening' hebt, zoals mijn muzikale tijd werd gezien en zoals ik het ook heb aanvaard, dan hecht men er blijkbaar waarde aan om die vraag te stellen. Het is ook een soort waarde-oordeel: 'Die en die evangelist, of preker heeft zoveel miljoenen mensen bereikt, er kan niks fout zijn aan wat hij preekt!'
Een menselijke gedachte, maar erg naïef en zeker niet Bijbels.

Succes is bij God niet te meten en je hebt zelden een idee van hoeveel God je gebruikt of wat je invloedssfeer is. De ene heeft één talent en bereikt één iemand, maar behaalt daarmee 100% van zijn roeping. De ander heeft tien talenten en bereikt 50% en haalt niet zijn 'volle potentie'.
Theologisch gezien levert dat discussie op (dat is weer een ander onderwerp), maar het feit is wel, dat niet iedereen geroepen is voor hetzelfde. Ieder in het Lichaam heeft een taak en het heeft geen zin te vergelijken.

Maar buiten dat is het zo dat je geen idee hebt in wat voor geloofsfase je iemand tegenkomt. Er zijn mensen die zaaien, mensen die bewateren en mensen die oogsten. Kunnen degenen die oogsten dan de oogst claimen? Zonder het zaaiwerk of de bewatering was er geen oogst geweest....
Zo heeft dus alleen God overzicht over wie wat heeft gedaan en wat het effect er van was of niet.
'Jouw' bekeerlingen zijn helemaal niet van jou. 'Jouw' discipelen zijn niet van jou, zij zijn Jezus' discipelen. Of kun jij mensen redden zoals Hij? Het is God die geloof geeft, geloof is een gift, geen prestatie.

'Jouw' bekeerlingen zijn helemaal niet van jou. 'Jouw' discipelen zijn niet van jou, zij zijn Jezus' discipelen.

Besef daarom dat elke bijdrage die je levert naar Gods wil in Zijn Koninkrijk, zijn werk zal doen naar Gods behoren en wijsheid. Wellicht ben je een zaaier en lijk je zelden oogst te zien. Wees dan bemoedigd, want je staat vooraan in het proces en bent net zo waardevol. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat, wanneer we bij God komen na dit leven, Hij ons zal laten zien hoe Hij ons gebruikt heeft.

Stel je voor dat je Paulus bent, of Petrus... of Abraham... en je bent nu in de hemel en je zou kunnen zien wat voor effect je leven, je brieven, je gehoorzaamheid aan God heeft gehad op de levens van anderen.... geen mens kan dat voorzien of de genade en glorie ervan, alleen God.

Strijden met iemand over je relevantie in het Koninkrijk is zinloos. De discipelen deden het al toen Jezus nog op aarde liep. 'Wie is de grootste van ons?' Aan Jezus' antwoord kunnen we afleiden dat het in ieder geval niet degenen zijn die zichzelf de grootste wanen.

Matthijn Doekes is een voormalig gospelrapper en is voor vragen of opmerkingen per e-mail bereikbaar. Bezoek hier zijn weblog.

Reacties

J
Hello Matthijn,

Je heb gelijk met je verhaal.



"Heel wat jaren geleden introduceerde James Engel in zijn boek: ‘What’s Gone Wrong with the Harvest’ (Zondervan), een model wat later bekend werd als ‘de schaal van Engel’.



De schaal van Engel word in de evangelische beweging algemeen gebruikt om inzicht te krijgen in het proces van geestelijke groei. Ook welke stappen en keuzes je moet maken van het je bekeren tot Jezus, wedergeboren worden, tot uiteindelijk een discipel van Jezus zijn."



Op internet vind je meer hierover!
REAGEER

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher