EO

Nieuws

27 juli 2018 door AD | NU.nl

EO protesteert met campagne tegen bezuinigingen NPO

De Evangelische Omroep (EO) begint onder de slogan ‘Juist nu het er op aankomt' een campagne op tv als protest tegen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), schrijven verschillende media. Aanleiding zijn de voorgenomen bezuinigingen van de NPO. 

Vorige maand werd bekend dat de EO meer dan de helft van zijn budget voor levensbeschouwelijke programma’s moet inleveren: van 9 miljoen naar 4 miljoen euro. Om die reden luidde de EO-directeur de noodklok en dreigde hij zelfs met juridische stappen. Inmiddels heeft de omroep een klacht ingediend bij een interne geschillencommissie. Deze procedure is half juli gestart. Mocht dit negatief uitvallen voor de EO, dan overweegt de omroep de gang naar de rechter.

"De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO," zegt EO-woordvoerder Cornelis Vlot tegenover het AD. "Een kwetsbaar genre dreigt grotendeels te verdwijnen en support van leden is van levensbelang. Dit doen we dus niet voor de lol. Wij voelen ons echt genoodzaakt deze stap te zetten."

De tv-spotjes, die tijdens de STER-reclameblokken worden uitgezonden, moeten kijkers overhalen voor 10 euro per jaar lid van de omroep te worden. In de spotjes zijn beelden van de EO-programma's The Passion, De Kist en De Verandering te zien. De publieke omroep moet volgend jaar ruim 60 miljoen euro bezuinigen en de EO krijgt naar verhouding de hardste klappen. Zo wil de NPO de zendtijd van programma's als Adieu God?, De Kist, Ik mis je en De Verandering halveren.

Lees ook: EO-directeur roept christenen op tot protest tegen inperking EO-geloofsprogramma’s.

Reacties

J
De EO... Dat is de omroep die gedrochten als Arie Boomsma en Manuel Venderbos heeft gecultiveerd en afgeleverd. Van mij mag de stekker er uit.
REAGEER
g
De EO is inhoudelijk opgegaan in NPO en heeft weinig toegevoegde waarde. De EO is een links bolwerk geworden, vergelijkbaar met de NCRV. Gelukkig hebben we Family7
H
Die korting is noodzakelijk geworden omdat de Ster-reclames steeds minder geld opleveren. Daar kan de NOS/NPO ook niets aan doen. Heeft de EO een idee om die reclame-inkomsten te verhogen? Want dan zouden ze het probleem hebben opgelost.
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher