EO protesteert met campagne tegen bezuinigingen NPO
De Evangelische Omroep (EO) begint onder de slogan ‘Juist nu het er op aankomt' een campagne op tv als protest tegen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), schrijven verschillende media. Aanleiding zijn de voorgenomen bezuinigingen van de NPO.
Vorige maand werd bekend dat de EO meer dan de helft van zijn budget voor levensbeschouwelijke programma’s moet inleveren: van 9 miljoen naar 4 miljoen euro. Om die reden luidde de EO-directeur de noodklok en dreigde hij zelfs met juridische stappen. Inmiddels heeft de omroep een klacht ingediend bij een interne geschillencommissie. Deze procedure is half juli gestart. Mocht dit negatief uitvallen voor de EO, dan overweegt de omroep de gang naar de rechter.
"De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO," zegt EO-woordvoerder Cornelis Vlot tegenover het AD. "Een kwetsbaar genre dreigt grotendeels te verdwijnen en support van leden is van levensbelang. Dit doen we dus niet voor de lol. Wij voelen ons echt genoodzaakt deze stap te zetten."
De tv-spotjes, die tijdens de STER-reclameblokken worden uitgezonden, moeten kijkers overhalen voor 10 euro per jaar lid van de omroep te worden. In de spotjes zijn beelden van de EO-programma's The Passion, De Kist en De Verandering te zien. De publieke omroep moet volgend jaar ruim 60 miljoen euro bezuinigen en de EO krijgt naar verhouding de hardste klappen. Zo wil de NPO de zendtijd van programma's als Adieu God?, De Kist, Ik mis je en De Verandering halveren.
Praatmee