Oase

Nieuws

25 juli 2018 door Dick van den Bos

"Nederlandse christenen zijn vaak bang voor andere culturen" - Dick en Jeffrey Podcast

Stef Blok vertelde tijdens een bijeenkomst dat hij niet gelooft in een vreedzame multiculturele samenleving. Dick en Jeffrey vinden in de CIP Podcast dat Blok hier een uitglijder heeft gemaakt. “Ik leer ongelofelijk veel van andere culturen”, zegt Jeffrey. Ze bespreken ook de schaduwzijden van de multiculturele samenleving.

- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via iTunes.
- Beluister het gesprek in de CIP Podcast via Stitcher.

Luister naar dit fragement vanaf minuut 9:33

Blok vertelde dat het genetisch in ons zit dat we ons niet willen binden aan onbekenden, maar vooral aan mensen die dichtbij staan. Dat zorgde voor veel rumoer in het land. Blok heeft zijn excuses aangeboden over de woorden die hij heeft gekozen, maar niet over de inhoud.

Witte Nederlanders
Jeffrey bespreekt een reactie van Martijn Rugers, voorganger van de multiculturele gemeente Oase in Amsterdam-West. Hij licht quote uit. “Ik geniet er juist van wat de Turkse bakker en de Surinaamse toko mij te bieden hebben. De drie beste vriendinnen van mijn dochter hebben een Bulgaarse, Braziliaanse en Marokkaanse achtergrond. Binnen onze gemeente hebben we meer dan 30 nationaliteiten. Is dat makkelijk? Nee! Is het de moeite waard? Absoluut! Ik geloof dat God die culturen gemaakt heeft en vormen allemaal een deel van wie Hij is. Ik zou het erg missen als ik alleen met witte Nederlanders in de kerk zou zitten.”

Moeilijk integreren
Dick woont toevallig in dezelfde buurt, in Slotermeer. “Ik begrijp Rutgers' punt wel”, zegt Dick. “Tegelijkertijd, wat je veel hoort van Amsterdammers die hier al lang wonen, is dat ze zich ergeren aan mensen uit andere culturen. Turken en Marokkanen mengen niet zo makkelijk, ze zijn over het algemeen niet gezellig en trekken alleen met hun eigen mensen op.”

“Die rasechte Amsterdammers vonden het vroeger gezellig en nu zien ze alleen mensen met jurken en hoofddoeken. 'Wat moeten die mensen hier', zeggen ze, ze vinden het doorgeslagen.” Dick begrijpt dat: “Ik woonde vroeger in een buurt met veel Afrikanen en Surinamers, dat mengt toch makkelijker. Ze staan dichter bij de Nederlandse cultuur.”

Jezus
Hij vervolgt: “Desondanks gaat Blok erg ver, ondanks dat de meeste christenen het waarschijnlijk met hem eens zijn. Oké, het is niet verkeerd om via de politiek de instroom van moslims te beperken. Dat is een taak van de overheid. Maar als ze er eenmaal zijn, kun je dat niet veranderen.”

Dick vindt dat we juist dat we ons moeten verdiepen in de moslimman in een jurk, net zoals Jezus dat zou doen. “Ik heb me ook lang geërgerd aan moslims en vond het irritant dat ze niet integreren. Totdat de knop omging en ik leerde om ook deze mensen lief te hebben en te eren, omdat ik een christen ben. Sindsdien ben ik anders naar hen gaan kijken.

Moslims stammen af van Ismaël, en wat je vaak hoort is dat het een afgewezen volk is. Veel moslims leven ook in angst. Op het moment dat ik ze liefdevol benader, valt het me op hoe verbaasd ze zijn. 'Een Nederlandse man die zo aardig is.' Ze openen zich dan voor je. Ik denk dat we ze moeten opzoeken en laten merken dat God van hen houdt. Daarmee los je meer op dan ze uitschelden vanachter je computer. En ik denk dat het ook de weg opent naar een ontmoeting met Jezus.”

Gastvrijheid
Jeffrey sluit zich hierbij aan. “Ik woon in Kanaleneiland en ik zit in een kerk met Afghanen en Iraniërs. Als je omgaat met andere culturen, zie je hoe veelkleurig God de wereld heeft gemaakt. Dus ik begrijp Rutgers. Ze staan misschien anders in het leven, dus in die zin is er een kloof. Maar als je je gaat verbinden, kom je erachter hoe mooi hun cultuur is. Ze zijn enorm gastvrij en maken hun eten met veel liefde. Tegelijkertijd zijn Nederlanders weer beter in een efficiënte Bijbelstudie. Als je al die sterke punten samenneemt, maakt dat het plaatje compleet.”

Dick: “Ik denk dat het een les is voor ons christelijke mensen. We zijn ook vaak bang voor andere culturen, het onbekende. Het is misschien een veilig en conservatief ideaalbeeld, maar je mist veel. Ik ben opgegroeid in de BibleBelt en ik was tegen alles wat afkomstig was uit andere landen. Maar sinds ik met die mensen in aanraking kwam, heeft het me echt veranderd. Ook Jezus stelde Zich open op in contact met de Samaritaanse vrouw. Ruimer denken is niet altijd slecht.”

Jodenhaat
Maar er is ook een andere kant die niet onderbelicht mag blijven. Jeffrey: “Het valt me wel op dat zeker in wijken als Amsterdam-West veel Jodenhaat heerst. Sommigen moeten zelfs met een beveiligd busje naar hun werk. En de overheid blinkt nou niet uit in hard optreden.”

“Ik denk dat leerlingen verplicht naar Auschwitz moeten en hierover onderwijs moeten krijgen. We moeten hen meer bewust maken over antisemitisme.”

Luister naar dit fragement vanaf minuut 9:33


CIP Podcast
- Rik & Jeffrey over ds. Zondag, Elbert Dijkgraaf & smartphoneverslaving
- "OGGIN-dominee A. Kort heeft veel vooroordelen weggenomen" - Rik en Jeffrey Podcast
- "HHK-dominee maakte veel indruk op tv" - Dick en Jeffrey Podcast
- Rik & Jeffrey over Arie Boomsma, Noord-Korea en Temptation Island
- Waarom verkiezingszege Erdogan voor iedere christen slecht nieuws is - Rik & Jeffrey Podcast
Meer over CIP Podcast »

Reacties

J
Jeffrey sluit zich hierbij aan. “Ik woon in Kanaleneiland en ik zit in een KERK met Afghanen en Iraniërs.



Het heeft geen biet met cultuur te maken!

In Christus zijn er geen culturele (onoverkomelijke) verschillen!



Het venijn zit in de ~" Ideologie van de wreede!"

Dat zal elke "ex-moslim", of elke uit een moslim land ontvluchte Christen

je met hartverscheurende praktijk voorbeelden kunnen vertellen. (zie OM)



De bedrieglijke schone schijn van taqqya plegende moderne moslims , gaat er bij "half"geinformeerden als koek in.



L
Hallo Jan, ik begrijp je tekst niet helemaal. kun je svp uitleggen wat taqqya is? en 'ideologie van de wreede'? is dat ook een moslim-theologie die gepredikt wordt? Ik ga vanuit een taalcafé met moslims om en merk dat hun menselijke verlangen uitgaat naar vrede, veiligheid enz. En dat in hun uitleg van het Moslim-zijn veel overeenkomsten zitten met het Christendom (zorgzaamheid/naastenliefde, waar het suikerfeest naar zij getuigen ook toe oproept). 5 deugden als peilers (terwijl ik er als christen 9 benoem, waarvan je een deel kunt samenvoegen)
Toon meer antwoorden (4)
Toon meer reacties (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher