Onderzoek naar evolutieleer wint Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2018
De Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2018 gaat dit jaar naar ‘Evolutieleer op de christelijke basisschool’. Een onderzoek naar het bespreekbaar maken van het vraagstuk over schepping en evolutie door te filosoferen met kinderen van Joas Romijn. De prijs werd op donderdag 5 juli 2018 uitgereikt tijdens de diplomering van 79 studenten Leraar Basisonderwijs van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).
De jury was zeer te spreken over de gekozen thematiek die in bepaalde kerkelijke kringen actueel is geworden door de studie ‘En de aarde bracht voort’. Ronald de Graaf, namens de jury: “Het voornemen van Joas om uit de theologie en uit de kerken over te zetten naar het onderwijs is gewaagd te noemen en de wijze waarop hij dit vervolgens op school heeft gedaan erg slim, want hij gebruikt de eeuwenoude zoektocht naar wijsheid, ofwel de filosofie. Zelfs presteerde hij het om betrokken hoogleraren naar de CHE te halen om als studenten met ze in gesprek te gaan.”
Ontstaansvragen
Joas Romijn: “Bij mij ontstond de vraag: doet het christelijk basisonderwijs iets met de actuele discussie rond schepping en evolutie? Het christelijk basisonderwijs is nou eenmaal een plek waar kinderen geconfronteerd kunnen worden met de verschillen tussen ‘Bijbel en geschiedenisboek’. Het is belangrijk dat een christelijke basisschool zich bewust is van het feit dat onze ontstaansgeschiedenis in verbinding staat met ons heden. Waar we vandaan komen vertelt iets over onze identiteit. Wanneer een kind op de christelijke basisschool de fundamentele ontstaansvraag stelt mag het een gedegen antwoord verwachten dat binnen de kaders van de christelijke identiteit valt.”
Filosoferen met kinderen
Hoe bied je het schepping/evolutievraagstuk nu op een geschikte manier aan op de christelijke basisschool? Romijn vervolgt: “Ik heb mijzelf de volgende onderzoeksvraag gesteld: In hoeverre vormt filosoferen met kinderen een geschikt format om het schepping/evolutievraagstuk bespreekbaar te maken? Tijdens mijn onderzoek heb ik gefilosofeerd met kinderen van groep 6 t/m 8 over wetenschap, geloof en natuurlijk schepping en evolutie. Uit deze lessen kwam naar voren dat het vraagstuk echt leeft bij de kinderen. Hoe jong ze ook mogen zijn. Kinderen zijn zeker in staat een duidelijk onderbouwde eigen mening te geven over het onderwerp. Daarbij zorgt het concept ‘filosoferen’ voor veiligheid. Er mag hardop nagedacht worden zonder dat er iets fout is. Filosoferen met kinderen bevordert de intrinsieke motivatie en als leerkracht je zult zeker van de kinderen leren.”
Met de Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2018 wil de opleiding Leraar Basisonderwijs aandacht vragen voor een bijzonder afstudeeronderzoek waarin elementen uit de christelijke pedagogiek of didactiek op de meest verrassende wijze aan bod komen.
Praatmee