EO

Nieuws

04 juli 2018 door Marina de Haan

Dit is hoe de EO haar stempel drukt in de media

De Evangelische Omroep (EO) heeft in 2017 en de eerste helft van 2018 heel veel moois geboekt. Dat blijkt uit de video 'Het is maar hoe je kijkt...' die de omroep gisteren op YouTube plaatste.

Terwijl we luisteren naar 'Mooi' van Marco Borsato komen de hoogtepunten van de christelijke omroep voorbij. En dat zijn er nogal wat. Van eerlijke verhalen tot inspirerende gesprekken. Vooral de hekkensluiter van de bijna drie minuten durende video raakt. "Maar het allerbelangrijkste is dat we 365 dagen per jaar mensen in aanraking mogen brengen met Gods liefde."

Zo maakte de EO in 2017 1324 uur aan televisie. Op NPO 1 maken ze 19 uur radio per week. EO Metterdaad heeft in 2017 ruim 6 miljoen euro opgehaald. Het tijdschrift Visie heeft 82 duizend abonnees. De jongere tak BEAM heeft 47 duizend abonnees. Op YouTube wordt Nederland Zingt 2 miljoen minuten per maand gekeken.

De video is geplaatst na het nieuws dat de EO in 2019 vele miljoenen euro's minder krijgt voor het maken van levensbeschouwelijke programma's. Ook zal er minder zendtijd zijn voor levensbeschouwing. Dat maakte de NPO vorige week bekend. Tot grote frustratie van EO-directeur Arjan Lock. “Dit is disproportioneel, het hart van onze programmering wordt eruit gesneden.”

De EO doet nu een oproep op spoedlid te worden voor een blijvend christelijk geluid in de media.

Reacties

H
Ook Evangelische Omroepen die zich van de Heer afkeren krijgen te maken met het feit dat dan ook de Heer zich van hen afkeert. Deze budgetreductie is een van de gevolgen. De EO mag procederen wat ze willen en een beroep doen op wie ze maar willen, maar deze strijd gaan ze verliezen. Waarom? Omdat de Heer zijn zegen heeft ingetrokken. Daarom.
H
Het is inmiddels duidelijk dat de budget-reductie een gevolg is van teruglopende reclame inkomsten. Niet van bezuinigingen door de overheid. De overheid weigert deze tegenslag op te vangen, omdat dit ten koste zou gaan van haar verplichtingen jegens o.a. het onderwijs. Dit geeft meteen aan dat een aanklacht tegen de overheid geen enkele kans heeft, want de overheid heeft haar bijdrage niet verminderd. Bovendien is de overheid niet verantwoordelijk voor het reclame-beleid van de omroepen.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher