Arie-Jan Mulder

God

25 juni 2018 door Arie-Jan Mulder

Een mens verachten = minachting van God

Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.
Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?
Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten - Matteüs 7:1-12.

Als je het hebt over oordelen of niet oordelen, dan is het wel goed eerst te bedenken hoe dat werkt. De manier waarop wij een ander beoordelen is namelijk grotendeels een onbewust proces, weten we uit wetenschappelijk onderzoek. Onze hersenen ordenen alle informatie die binnenkomt, en herkennen daarin automatisch allerlei patronen. Wijkt iemand af van wat wij gewend zijn? Of past hij in uiterlijk en gedrag bij ons? Dat bepaalt onze primaire reactie.

Een heel herkenbaar voorbeeld daarvan is racisme: ‘... mensen met een ander uiterlijk of een heel andere cultuur horen er niet bij en ze zijn ook minder waard dan je eigen soort mensen’. Misschien denk je dat alleen andere, ‘slechte’ mensen zo denken, maar in wezen doen wij dat allemaal, in die zin dat wij iedereen onbewust langs de maatlat van onze eigen normen leggen. Uit onderzoek blijkt dat zelfs mensen die heel bewust tegen racisme zijn onbewust toch discrimineren. Dat is heel vervelend, en het betekent we heel bewust moeten omgaan met deze dingen en goed letten op ons eigen gedrag.

Liefde is de kern van al het onderricht van God aan zijn volk.

Dus als volgelingen van Jezus beoordelen wij wel mensen en situaties, maar dat proberen we te doen met de maatstaf van Gods gerechtigheid. Wij veroordelen of haten geen mensen. Dat oordeel laten we aan God. De enige bril waardoor wij naar mensen kijken is die van de liefde. Dat is tenminste de theorie. De praktijk is natuurlijk niet altijd even eenvoudig, maar gelukkig helpt Jezus ons hier in de Bergrede om daarin steeds verder te oefenen, en te leren om steeds meer van Hemzelf en Zijn manier van kijken in ons leven toe te laten.

Die prachtige illustratie van de balk en de splinter past daar mooi bij. Het lijkt raar om iemand met een splintertje te helpen terwijl je zelf een balk in je oog hebt. Hoe kan je überhaupt een balk in je oog hebben? Dat is juist het mooie aan dit beeld: in jouw eigen oog zit net zo’n splintertje. Maar van binnenuit, dus van heel dichtbij gezien, is dat kleine splintertje iets dat een groot deel van je gezichtsveld in beslag neemt en er dus voor jou zelf uitziet als een grote balk. We hebben allemaal te maken met splinters in ons oog, met beperkingen in onze manier van kijken naar de ander. Vlak hiervoor heeft Jezus al onderricht gegeven over hoe we daarmee zullen omgaan. Nu zegt Hij daarbij dat dat ons ook begrip moet bijbrengen voor de ander, die in dezelfde situatie zit als wij en die ook is aangetast door de zonde.

We weten allemaal heel goed hoe wij zelf behandeld willen worden door anderen. Dat neemt Jezus als uitgangspunt voor ons handelen met anderen: behandel anderen steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Daar moet je dus moeite voor doen. En daarvoor moet je naar de ander leren kijken met Gods oog. Dat is het grote gebod: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. Als je God liefhebt, kan je je naaste niet verachten. Dat wil je niet meer, zoals we in de Tien Woorden lazen. Het verachten van een mens is in wezen minachting van God. Daarom sluit Jezus dit deel over ons gedrag naar de ander veelzeggend af met: dat is het hart van de Wet en de Profeten. Liefde is de kern van al het onderricht van God aan zijn volk.

Arie-Jan Mulder is spreker en schrijver. Zijn boek over de Bergrede is als ebook verkrijgbaar. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher