Deze 5 kerktrends zul je de komende jaren niet gaan missen
Trends, ook de kerk ontkomt er niet aan. Vaak komen de nieuwste ontwikkelingen uit de Verenigde Staten en sijpelen ze door naar de Europese kerk. De volgende vijf nieuwe kerk-trends, zul je de komende decennia niet gaan missen, als het aan church-watcher Thom Rainer ligt:
1 De opkomst van het multisitemodel
Het multisitemodel komt met name de steden van Nederland al op – maar het zal gemeengoed worden! Het multisitemodel gaat om een kerk die meerdere dochterkerken start. Ze noemen het alsvolgt: ‘1 kerk, op meerdere locaties’. Niet zelden wordt de preek van de ‘moederkerk’ op een scherm vertoond in de dochterkerk.
Een van de voordelen van dit model, is dat de dochterkerk zich letterlijk vestigt in wijken – niet heel ver van de moederkerk af – en zo hoeven bezoekers vaak minder ver te rijden, en kunnen ze makkelijker mensen meenemen.
2. Meer kerken willen bij een multisitesysteem gevoegd worden
Veel leiders zien de gezonde werking van het multisitemodel. Ze verlangen ernaar om onderdeel te zijn van een goedlopend syteem, in plaats van worstelen om de eigen kerk in leven te houden. Daarom kloppen ze actief aan bij bestaande multisite kerken.
3. De programma’s keren deels weer terug
Niet lang geleden zeiden veel kerkleiders: ‘We draaien in onze kerk geen programma af, we laten ons leiden door de Heilige Geest.’ Dat is niet onlogisch, programma’s werden een doel in plaats van een middel. Veel kerken wachtten op het kerkverband of voorganger die hen vertelden wat ze moesten doen; dat is niet altijd gezond.
Maar we hebben de baby met het badwater weggegooid. Wanneer we op gezonde manier naar programma’s/liturgieën kijken, kunnen ze ons tijd en energie besparen. We hoeven het wiel niet nog een keer uit te vinden. Steeds meer kerken gaan weer vragen om programma’s en templates, zodat leiders hun tijd meer productief kunnen besteden.
4. De opkomst van netwerken
Denominaties zullen niet compleet afsterven, maar ze zullen steeds meer vervangen worden door netwerken, zowel formeel als informeel.
De kerken die bij zo’n netwerk zijn aangesloten, kunnen op veel punten erg verschillen, maar ze hebben een gemeenschappelijke visie op hoe ze een land of een stad willen bereiken. Als leiders van een kerkverband wijs zijn, zien ze deze netwerken als potentiële partners in plaats van als concurrenten.
5. Er is minder aandacht voor het kerkbezoek-cijfer
In plaats van te kijken naar het ledental, kijken kerken steeds vaker naar hoe actief de leden zijn. Dit onderwerp krijgt veel aandacht. Bijvoorbeeld hoe je leden actief houdt en ze bij de kerk betrekt.
Praatmee