Reinier Sonneveld

God

15 juni 2018 door Jeffrey Schipper

Vijf uitspraken van Reinier Sonneveld over de hel

Is de hel een eeuwige straf in voortdurende staat van bittere eenzaamheid en in maximaal lijden? Of is er wellicht een andere dan onze klassieke voorstelling van de hel mogelijk, vraagt Reinier Sonneveld zich af aan de hand van 7 vragen op de progressief-christelijke weblog Lazarus. We zetten vijf uitspraken van de schrijver op een rijtje.

  • Over geloven in een eeuwige straf: "Het is vele malen logischer om vrijwel al je uren te wijden aan het voorkomen dat mensen naar de hel gaan, al was het er maar eentje. Alleen… bijna geen enkele traditionele christen doet dat. De vraag die dan rijst, is dus of diegene er zelf wel echt in gelooft."
  • "Het belangrijkste Griekse woord dat vroeger vaak met ‘hel’ vertaald werd spreek je uit als gehenna. Dit was het Hinnomdal, al bekend uit het Oude Testament, een nogal ongure plaats, waar ooit kinderoffers werden gebracht en dat later werd gebruikt als afvalberg, met hier en daar een zwerver. De gehenna is iets als dat je leven ‘naar de vuilstort’ gaat: je verknalt je leven, you go to waste."
  • "De hel wordt geassocieerd met vuur, wat in de Bijbel meestal staat voor loutering. Het Griekse woord daarvoor spreek je uit als puur, waar je ons Nederlandse ‘puur’ en ‘vuur’ nog in terug hoort. Jezus zegt dat mensen er ‘jammeren en knarsetanden’, wat slaat op spijt, maar nergens is hij er expliciet over."
  • "Er staat een fascinerende profetie op de laatste bladzijde van de Bijbel, dat ‘de deuren’ van het nieuwe Jeruzalem ‘dag en nacht openblijven’ en dat de heidenen binnenstromen met hun talenten. Dit past bij Gods karakter. Jezus nodigt uit, tot het uiterste."
  • "De verwachting wordt veelvoudig omgedraaid: gelovigen veronderstellen zelf vaak dat God hen het mildst benadert, en zeker hun leiders menen het makkelijk te krijgen bij het laatste oordeel, maar in de Bijbel geldt de zwaarste maatstaf voor gelovigen, vooral hun leiders. (...) De logica hierachter is dat wie veel over God gehoord heeft, een grotere verantwoordelijkheid heeft om daarnaar te leven."

Lees hier het volledige commentaar van Reinier Sonneveld.

Reacties

A
Reinier wil in zijn commentaar ons iets in de mond leggen. We zijn het allemaal eens dat God aan het einde van de geschiedenis oordeelt. Hallo, daarover zijn wij helemaal niet eens! Dat oordeel was voor Israël bedoeld en dat oordeel, dat ze over zichzelf hadden uitgeroepen, is al lang geweest, 70 NC met de verwoesting van Jeruzalem. R begint en eindigt verkeerd en dat levert uiteindelijk een verkeerd beeld van God op. Want God oordeelt niet, dat had Hij aan zijn Zoon gegeven. En hel bestaat niet, want (Gods) liefde rekent het kwade niet toe.
Iedereen die De Zoon afwijst, zal uiteindelijk ook door De Zoon afgewezen worden. Hij gaf zijn leven voor iedereen die in Hem gelooft. Want zo lief had God de wereld dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Joh.3:16.

Toon meer antwoorden (2)
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher