Theoloog: "Veel bekeringsverhalen gaan over pietluttige veranderingen"
"Als fulltime onderdeel van de christelijke bubbel maak ik nog weleens een doopdienst mee, krijg ik nieuwsbrieven in mijn mailbox en neus ik door de blogs en bladen. En dit valt me op aan de geloofsgetuigenissen: het overgrote deel gaat over innerlijke rust, over veranderde denkbeelden of over enorm pietluttige veranderingen," schrijft Alain Verheij op de progressief-christelijke weblog Lazarus.
"Hoewel ik in veel gevallen best oprecht blij en ontroerd kan zijn als ik hoor hoe iemands leven is verbeterd door een religieuze ervaring, mis ik de andere helft van het verhaal," schrijft de theoloog. "De olifant in de kamer: de diepe onrust die alle profeten bij hun toehoorders zaaiden terwijl ze bleven hameren op sociale rechtvaardigheid. Op geen enkele manier wordt de neoliberale, kapitalistische succesreligie – die de status quo van onze maatschappij is – bedreigd door dit evangelie."
Ter illustratie verwijst Verheij naar Zacheüs, rijk geworden door afpersing. Na zijn bekering geeft hij de helft van z’n bezittingen weg en vergoedt elke diefstal viervoudig. Dit soort verhalen mist de theoloog anno 2018. "Ik zie mensen bidden voor een auto (met een specifieke kleur) en danken voor hun goede baan. (...) Nooit staat het geloof tegenóver de succescriteria van de westerse samenleving."
"Een geloof zonder impact is dood. Als mijn geloof alleen maar betekent dat ik het licht heb gezien, Opwekkingsliederen zingend door het leven ga en de aarde naar de tering laat gaan in de blijde verwachting van een hemels Jeruzalem (of na mij de zondvloed), heb ik een probleem."
Praatmee