Adri van Geffen

God

23 mei 2018 door Jeffrey Schipper

MAF-directeur: "Als zendingsorganisatie willen we blijven opvallen"

“De komende jaren willen we als zendingsorganisatie de ontwikkelingen volgen met elektrisch vliegen en het inzetten van drones. En daarnaast is het belangrijk dat we blijven opvallen,” zegt Adri van Geffen, directeur van MAF (Mission Aviation Fellowship). CIP.nl stelt hem een aantal vragen over het 40-jarig jubileum van de zendingsorganisatie.

MAF (Mission Aviation Fellowship) vliegt het Evangelie naar zeer afgelegen gebieden in de wereld.

Je bent inmiddels alweer vijftien jaar directeur van MAF. Hoe ben je er terechtgekomen?
“Als jongere nam ik regelmatig deel aan jeugdkampen van de HGJB. En MAF was één van de projecten die tijdens de kampen werd uitgelicht. Daardoor kreeg ik het verlangen om ooit MAF piloot te worden. Door omstandigheden is het daar nooit van gekomen. Toen ik vijftien jaar geleden de vacature voor MAF-directeur voorbij zag komen, dacht ik: ‘dit past helemaal bij mij!’ En toen is het balletje gaan rollen.”

Wat is wat jou betreft één van de hoogtepunten in het 40-jarig bestaan van MAF?
“Vier jaar geleden verhuisden we naar vliegveld Teuge. Een unieke kans om in de vliegwereld te stappen én kennis te maken met het werk van MAF. Het is belangrijk om MAF dichtbij de donateurs te brengen zodat ze zelf het werk van MAF kunnen ervaren.
Bovendien hebben we hier de mogelijkheid om onze tweejaarlijkse Open Dag te organiseren, waar mensen heel concreet de kern van ons werk te zien en te horen krijgen. Door de aanwezigheid van het vliegveld krijgen mensen veel meer een gevoel bij het werk dat MAF doet.”

"De komende jaren willen we als zendingsorganisatie de ontwikkelingen volgen met elektrisch vliegen en het inzetten van drones."

Hoe gaan jullie het 40-jarig bestaan vieren?
“Tijdens onze eerstvolgende Open Dag - op 7 juli aanstaande - blikken we uitgebreid terug op onze geschiedenis. Jan Zwart werd in 1978 als eerste Nederlandse piloot namens MAF uitgezonden. Hij zal een presentatie geven, zodat aanwezigen een goed overzicht krijgen van hoe onze organisatie in de afgelopen decennia zich heeft ontwikkeld.” Eén van die ontwikkelingen is de Mission Aviation Training Centre (MATC), een erkende vliegopleiding die door MAF wordt aangeboden. “Verder hebben mensen ook de gelegenheid om een rondvlucht te maken in één van onze vliegtuigen.”

Hoe heb je God in de afgelopen jaren aan het werk hebt gezien?
“Als MAF zijn we niet direct betrokken bij evangelieverspreiding. Wij zorgen voor de mogelijkheid zodat anderen het evangelie kunnen brengen of medische hulp kunnen verlenen. In Papoea-Nieuw-Guinea zit in ieder MAF-vliegtuig een Bijbelbox met bijbels en christelijke literatuur. Het is opvallend dat daar veel behoefte aan is.”

Adri verwijst naar een arts die werkzaam is in Angola. “Dit is een hele bijzondere man die bijna 80 jaar oud is. Desondanks vindt hij nog steeds de drive om mensen te helpen en zo het evangelie praktisch te maken. Deze broeder heeft talloze oogoperaties uitgevoerd. Van dichtbij heb ik mogen zien wat het met mensen doet als ze na een lange periode van blindheid weer kunnen zien. Dat doet mij sterk denken aan de bijbelverhalen waarin Jezus mensen geneest.”

"Van dichtbij heb ik mogen zien wat het met mensen doet als ze na een lange periode van blindheid weer kunnen zien. Dat doet mij sterk denken aan de bijbelverhalen waarin Jezus mensen geneest."

In hoeverre is deze arts van MAF-piloten afhankelijk?
“Zonder vliegtuig zou hij één of twee dagen me de auto moeten reizen om zijn patiënten te kunnen bereiken. En sommige gebieden zouden zelfs volledig onbereikbaar zijn. Dankzij vliegtuigen van MAF kan deze arts in de meeste gebieden binnen een uur arriveren. Dit betekent dat hij zijn tijd veel effectiever kan benutten.”

Jullie zijn een actie voor een nieuw vliegtuig gestart. Waarom is die actie nodig?
“Dit vliegtuig is bedoeld voor Zuid-Soedan. Daar is de behoefte aan vliegtuigen buitengewoon groot. Het land wordt momenteel geteisterd door een burgeroorlog. In afgelegen gebieden wordt nauwelijks gevlogen en is MAF één van de weinige organisaties die daar komt. De vraag is dus enorm groot. Voor het vliegtuig dat we op het oog hebben, is in totaal 2 miljoen euro nodig. Het gaat om een vliegtuig dat 1.000 tot 1.200 kilogram vracht en tussen de 10 en 14 personen kan vervoeren. Welke aantallen het precies worden is afhankelijk van het type vliegtuig dat we aanschaffen - MAF heeft er verschillende op het oog.”

Een jubileum is een mooi moment om vooruit te kijken. Wat is de komende jaren één van de uitdagingen van MAF?
“We willen blijven vernieuwen en moderniseren. Dat betekent dat we de komende jaren ook de ontwikkelingen met elektrisch vliegen en het inzetten van drones nauw volgen. Wanneer we daar werk van maken, weten we nog niet. Daarnaast doen we er alles aan om in eigen land zoveel mogelijk op te vallen. Onze nieuwe website draagt daaraan bij. Bovendien start vanaf 7 juli een achtdelige serie van EO Metterdaad over het werk van MAF. Acht weken lang worden onze piloten uit Angola, Suriname en Papoea-Nieuw-Guinea in beeld gebracht.”

Lees hier meer over de Open Dag van MAF.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher