Profetie en bidden voor genezing: op zoek naar het radicale midden
“Gebed voor genezing kan overbenadrukt en onderschat worden. Daarom is theologische vorming nodig,” stelt Hans Alblas. Als projectleider en docent is hij medeverantwoordelijk voor de minor Koninkrijkstheologie volgens New Wine en Vineyard. Na het succes van afgelopen najaar, wordt de minor na de zomer opnieuw aangeboden, in samenwerking met de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).
Waar komt de behoefte aan gedegen theologische vorming vandaan?
“Een van de grootste theologische discussies op dit moment betreft die van de visie op de realisatie van Gods Koninkrijk op aarde,” merkt Hans op. “Het onderscheidende perspectief hierop vanuit Vineyard/New Wine kunnen christenen zich bijna nergens op een systematische manier eigen maken.
Voor theologische vorming binnen de Vineyard wordt nu gebruik gemaakt van het aanbod van Vineyard Institute, een internationale online leeromgeving. Maar in Nederland is dat onvoldoende voor een erkend diploma. Vanuit de toenemende behoefte aan theologische (kader)vorming hebben Vineyard en New Wine elkaar gevonden. En vandaaruit is besloten om deze minor aan te bieden. Dat is waardevol, want de theologie en waarden waar Vineyard en New Wine voor staan, zijn ook relevant voor leiders uit evangelische, pinkster- en andere gemeenten.”
Daarom is theologische vorming nodig."
Hans merkt op dat discussies over de realisatie van Gods Koninkrijk op aarde veel breder spelen, ook in niet-charismatische kringen. “Velen vragen zich af in welke mate het Koninkrijk van God al is gerealiseerd.”
Hoe komt het gevaar van een gebrek aan theologische vorming tot uiting op dit gebied?
“Christenen gaan vanuit allerlei goede bedoelingen met dit thema aan de slag. Bij complexe vraagstukken zijn alleen je eigen antwoorden echter onvoldoende. Theologische vorming zorgt ervoor dat je in gesprek gaat met medechristenen over wat de Bijbel leert, waardoor je eigen standpunten minder subjectief en beperkt naar voren komen. Daarom is Bijbels verantwoord onderwijs noodzakelijk.”
Gebed voor genezing is één van de thema’s die in de onderwijsmodules aan bod komt. Hoe kan ik op dit punt een verkeerde richting inslaan door gebrek aan theologische vorming?
“Volgens mij kan dat op twee manieren. De eerste is: het overbenadrukken van God die geneest. Zo ken ik iemand die op een trainingsschool is geweest waar veel aandacht was voor bidden voor genezing. Dat ging gepaard met hoge sociale druk, autoritair leiderschap en manipulatie. Deze persoon is daar zo op afgeknapt dat hij zijn geloof in goddelijke genezing is kwijtgeraakt. Zo wordt het kind met het badwater weggegooid. Helaas zie ik dat regelmatig gebeuren.
Omgekeerd zie ik ook mensen die niet of nauwelijks openstaan voor de mogelijkheid van goddelijke genezing en in een situatie terecht kunnen komen waarbij dit wél gebeurt.” De docent verwijst naar het genezingswonder van Carola Veldhuizen. “Ze was ernstig ziek en haar begrafenis was al geregeld. Tijdens een vrouwenconferentie was ze actief als vertaalster. Iemand had van de Heer te horen gekregen dat hij naar die conferentie toe moest omdat hij daar voor een zieke moest bidden. Deze man zalfde haar met olie, sprak een gebed uit en Carola stond op uit haar rolstoel. Tot op de dag van vandaag is ze volkomen genezen. In haar kerkelijke omgeving werd er - ook op theologisch niveau - vanuit gegaan dat God vandaag de dag dergelijke wonderen niet meer verricht. In hun ogen deed Hij dat alleen in de tijd van het Nieuwe Testament. Het genezingswonder werd om die reden door haar omgeving ontkend en weg gepsychologiseerd. Ook op dit gebied kan verkeerde theologie dus schadelijk zijn.”
Gods handelen past nooit in onze beperkte menselijke categorieën."
New Wine-theoloog Ronald Westerbeek constateert dat men in charismatische kringen soms te makkelijk en onzorgvuldig over profetie of gebed om genezing van zieken denkt. Herken je dit?
“Eerlijk gezegd, herken ik de moeite met deze onderwerpen bij vrijwel alle kerkelijke stromingen en ook bij mezelf,” geeft de spreker toe. “Het bovennatuurlijke ingrijpen van God blijft ons als mensen ontregelen. Gods handelen past nooit in onze beperkte menselijke categorieën. We hebben de neiging om naar de een of de andere kant door te schieten: óf God grijpt volgens ons overal en altijd direct in óf dat is in onze ervaring zo uitzonderlijk, dat het in ons geloofsleven vrijwel geen rol speelt.
In een bepaalde periode heb ik véél meer van Gods Geest ervaren dan eerder in mijn leven. Hij lijkt dan steeds heel dichtbij, lijkt voortdurend tot me te spreken, geeft me open deuren, geloof, kracht en wonderlijke ontmoetingen. Alles wat ik onderneem lijkt dan te lukken. Dat is vrij plotseling omgeslagen naar een periode van twijfel, worstelingen, moeiten en tegenslag. De valkuil in beide perioden is geweest om mijn theologie daarop aan te passen. In het ene geval: ‘het ervaren van Gods nabijheid is de norm die altijd en voor iedereen geldt’. In het andere geval: ‘de werkelijkheid is dat het meestal zwoegen en afzien is en het ervaren van Gods nabijheid en ingrijpen een uitzondering blijft’.
In beide gevallen zou ik geen recht doen aan het spanningsveld van het Koninkrijk van God dat al gekomen is, komende is, er nog niet is en komen zal. In de Koninkrijkstheologie volgens New Wine en Vineyard noemen we dit ‘het radicale midden’. We staan voortdurend in het spanningsveld van het ‘reeds’ en het ‘nog niet’ van de komst van Gods Koninkrijk. Dat betekent dat we voluit erkennen dat het Koninkrijk nog niet in al zijn volheid het leven op onze gebroken en in zonde gevallen aarde bepaalt. Tegelijkertijd erkennen we ook dat Christus al Koning is en alle macht heeft in de hemel en op de aarde. Dat betekent dat Hij elk moment Zijn macht kan aanwenden om ons leven meer in lijn te brengen met hoe het volgens Hem moet zijn. Daar strekken we ons actief naar uit, dat proclameren en demonstreren we net zo lang totdat de strijd beslecht is en ‘Victory-day’ is aangebroken, bij de wederkomst van Christus.”
Studenten gaan concreet aan de slag met bijvoorbeeld ministrygebed, profetie en gebed voor genezing. Wat moet ik mij hierbij voorstellen?
“Toen Vineyard opkwam, heeft John Wimber, de grondlegger van de beweging, lesgegeven aan Fuller Theological Seminary in Californië. Die cursus heette ‘MC510 Signs and Wonders and Church Growth’. Volkomen revolutionair was dat er tijdens de werkcolleges clinics werden gegeven: er werd met studenten gebeden volgens het model van het ministrygebed dat binnen Vineyard ontwikkeld is.”
Met ministrygebed doelt Hans onder andere op luisterend bidden, beelden en indrukken delen met elkaar en profeteren. “Wimber deed dit in de klas en legde ondertussen met gedempte stem uit wat er gebeurde om duidelijk te maken hoe het in z’n werk gaat. Iets dergelijks doen wij ook, zodat studenten ruimte krijgen om te oefenen. Ook krijgen zij praktijkopdrachten, waarbij de studenten zélf leiding gaan geven aan onderdelen van het gemeente-zijn, onder leiding van de Heilige Geest.”
De minor bestaat uit twee modules van elk 7,5 EC (210 uur). De colleges worden van september 2019 tot en met januari 2020 wekelijks op vrijdag gegeven, in Harderwijk. Klik hier voor getuigenissen van huidige studenten, meer informatie en om je aan te melden.
Praatmee