vrouw in het ambt

‘Mogen vrouwen bij ons in de kerk dominee of ouderling zijn?’

‘Mogen vrouwen bij ons in de kerk dominee of ouderling zijn?’ Ineens was die vraag er in de 15+ catechisatiegroep van Hellouw. Samen met Platform Persis gingen we op zoek naar een bijbels antwoord, schrijft ds. A. J. Hagedoorn in De Waarheidsvriend.

De Waarheidsvriend is het huisorgaan van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.

Nee, in onze plaatselijke gemeente kan een vrouw geen dominee of ambtsdrager worden. Maar waarom is dat dan? Een vrouw is toch gelijk aan de man, dus… En een vrouw kan zulk werk toch net zo goed uitvoeren als een man, dus...? Dus is het van groot belang goed op deze vragen in te gaan. Om Gods Woord recht te doen, om vrouwen recht te doen, om de catechisanten te laten merken dat lastige vragen ook behandeld worden. Dat gebeurde in twee catechisatielessen.

Kernteksten
De eerste les was een verkenning. Wat zit er achter de vragen van de catechisanten? Waarom vinden we ze zo lastig? Dat blijkt te maken te hebben met de cultuur waarin we leven. Die heeft gelijkheid als kernwaarde en daardoor worden we sterk beïnvloed. Al gauw vinden we de Bijbel dan (een beetje) vrouwonvriendelijk. Maar is dat terecht? En is onze westerse maatschappij zelf wel zo vrouwvriendelijk?

Bij mij schuurt een bijbeltekst ook wel eens. En dan? Als de Bijbel me niet ligt, moet ik anders gaan liggen, las ik ooit.

In de tweede les is er bijbelstudie gedaan naar kernteksten rondom de positie van vrouwen. Genesis 1:26-27 en Genesis 2:18-25 laten zien dat man en vrouw principieel gelijkwaardig zijn. Beiden zijn immers naar Gods beeld geschapen. Wel is de roeping van de vrouw anders. Zij is geschapen als hulp tegenover de man.

Er zijn ook bijbelteksten die stevig schuren met ons westerse denken. Zo lazen we de ‘zwijgtekst’ in 1 Timotheüs 2:9-15. Is dat een tekst die alleen voor de cultuur in de tijd van Paulus van toepassing is? Dat zou ons misschien wel handig uitkomen, maar dat doet Paulus geen recht. Die beroept zich niet op de cultuur, maar op Gods scheppingsorde.

‘Dominee, ik ben het er van binnen niet mee eens wat hier staat.’ Ja, dat kan ik als mens goed meemaken. Ik ben immers ook door de westerse cultuur gestempeld. Bij mij schuurt een bijbeltekst ook wel eens. En dan? Als de Bijbel me niet ligt, moet ik anders gaan liggen, las ik ooit.

Ds. A. J. Hagedoorn is predikant van de hervormde gemeente te Hellouw. Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 19 april 2018. Klik hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.

Lees ook: Mogen vrouwen preken? Dit zijn de voors en tegens! en Vrouwen in het ambt? Dit zegt de Bijbel volgens Stefan.

Reacties

J
Het scheppingsverhaal is een prachtig verhaal. Het enige dat je letterlijk moet nemen is dat de vrouw de man een rib uit zijn lijf kost. En dat dan weer figuurlijk.

Geniet van de bloemrijke taalcultuur van het Midden Oosten, maar gebruik vooral je verstand bij het gebruik van de bijbel. Waarom ? Omdat blijkbaar niemand het echt weet.
Een trieste conclusie van Jelte v Putten. Een paar steekwoorden:

De zondeval- God zoekt Adam op (waar ben je)? - de moederbelofte (Gen 3:15), de Messiaanse teksten o.a in Jesaja 53- Ik ben de weg de Waarheid en het Leven, Wie in Mij gelooft zal leven ook al was hij gestorven- Zie Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.....................ook maar niet letterlijk nemen? Tenslotte geeft ik graag mee ter overdenking: Zou voor God iets te wonderlijk zijn? Wie zijn wij waren wij er bij (Job 38), ken je plaats Jelte, Gods zegen!
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher