Nieuws

19 april 2018 door EO | Nederlands Dagblad

Nederlands Dagblad en EO stoppen met app en magazine Dag6

Het Nederlands Dagblad en de EO hebben besloten het gezamenlijke nieuwsplatform Dag6 aan te passen. De app voor smartphones en het tweewekelijkse magazine stoppen per 1 mei. Dag6 gaat op bescheiden schaal verder op haar website met een aangepast nieuwsconcept.

Nieuwsplatform Dag6 werd in 2016 gestart, na uitgebreid onderzoek naar de informatiebehoeften van een publiek tussen de 25 en 45 jaar. EO en het Nederlands Dagblad (ND) vonden elkaar in de wens op zoek te gaan naar nieuwe vormen van nieuwsverspreiding voor een jonge doelgroep. Speciaal voor dat doel werd een unieke publiek-private samenwerking tussen de krant en publieke omroep aangegaan. Het is niet gelukt de exploitatie sluitend te krijgen. “De combinatie van een actuele nieuws-app met in het weekend een magazine op papier, trekt weliswaar groeiende belangstelling, maar onvoldoende abonnees,” verklaart Rinder Sekeris, directeur-uitgever van het Nederlands Dagblad.

Experimenteren met nieuwe vormen
Het eigen kantoor van Dag6 in Amersfoort gaat dicht en een deel van de medewerkers vertrekt gedwongen. EO-directeur Arjan Lock vindt dit pijnlijk. “Het team heeft zich 2 jaar lang met hart en ziel en al zijn creativiteit voor Dag6 ingezet. We hebben kunnen experimenteren met nieuwe vormen, zoals journalistieke vlogs. Voortzetting van onze samenwerking met het ND vinden we belangrijk, omdat we elkaar als verschillende christelijke mediabedrijven kunnen versterken.”

Sekeris constateert dat het beoogde verdienmodel niet sluitend te krijgen is, nu het aantal abonnees tegenvalt. "Tegelijk stellen we vast dat het merk en de manier waarop nieuwe generaties christenen worden aangesproken, wel herkenning vinden."

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher