God

04 april 2018 door Arie-Jan Mulder

Jezus stelt schelden en ruzie zoeken gelijk aan moord

Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: ‘Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.’ En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.
Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen.

Nu Jezus duidelijk heeft uitgelegd dat Gods wil een zaak van het hart is, gaat hij dat vervolgens toepassen op een heel aantal concrete situaties. Hij begint hier met moord. Dat is het meest definitieve dat de ene mens de andere kan aandoen, hem van het leven beroven. Dan is er geen herstel meer mogelijk. Het is ook de uiterste tegenstelling van wat de liefde wil, namelijk de ander het leven gunnen. Iemand vermoorden is dus compleet tegenovergesteld aan waar God op uit is, want dat is de mens leven te geven. Moord is gelukkig een heel zeldzame en ongewone gebeurtenis, en de meesten van ons hebben er nooit persoonlijk mee te maken gehad.

Conflicten en wrijvingen kunnen - ook in boosheid - met liefde en met verstand worden doorworsteld.

Maar Jezus vertelt ons in een aantal beeldspraken dat schelden en ruzie zoeken daarmee gelijk staan! Dan komt het ineens heel dichtbij. Want wie is er nooit woedend geweest op iemand? Iemand uitschelden is toch veel minder erg dan iemand vermoorden? Maar blijkbaar zijn dat voor Jezus dingen die uit dezelfde bron voortkomen. Het gaat hem niet om de daad maar om de haat. Een hart vol woede neemt nog niet direct iemands leven af, maar blijkbaar is de eerste stap in die richting al dat je iemand met woorden afmaakt, of hem doodzwijgt. En voor Jezus zit je dan in dezelfde categorie: je gunt een ander eigenlijk het leven niet.

Kunnen we dan nooit meer ruzie maken of conflicten hebben? Moet alles bedekt worden onder ‘de mantel der liefde’, dat quasi-christelijke kledingstuk waaronder al zo veel dingen zijn gestikt? Absoluut niet. Conflicten en wrijvingen kunnen - ook in boosheid - met liefde en met verstand worden doorworsteld. Maar het gaat Jezus hier in de eerste plaats om onderwijs: hij legt ons uit wat de bron is van ons gedrag. En daarnaast gaat het over het vasthouden aan dat gedrag.

Nu Jezus ons heeft onderwezen, kunnen we ons beter wapenen tegen onze slechte neiging om de ander buiten te sluiten.

Niet voor niets spreekt hij in samenhang hiermee over je iets herinneren terwijl je op weg bent naar de tempel. Dat lijkt ineens over iets heel anders te gaan, maar juist als je op weg bent naar God, word je herinnerd aan de vraag hoe je staat ten opzichte van je naaste. Je kan niet bezig zijn met God en tegelijkertijd geen ruimte hebben voor de ander. Telkens weer horen wij in de Bijbel, en dus ook hier in de Bergrede, die boodschap: we kunnen niet uiterlijk godsdienstig bezig zijn en innerlijk een ander mens voor dood verklaren. Onze binnenkant en onze buitenkant zullen een geheel vormen.

En daar legt Jezus nog een schepje bovenop: onze liefde zal niet passief zijn, maar actief. Want hij schetst een situatie waarin een ander jou iets verwijt. In onze maatschappij zeggen we dan ‘... dat is zijn probleem’. Maar Jezus gaat daar dwars tegen in en zegt: het is jouw probleem. Als jij een ander het leven gunt, dan is het jouw verantwoordelijkheid om ruimte te maken voor een oplossing voor die ander. En wie er al dan niet gelijk heeft in dat conflict is blijkbaar niet van belang, want daar wordt niets over gezegd. Jij zal de ander niet van het leven afsnijden, ook niet voor een heel klein stukje. En dus maak jij ruimte voor die ander om zijn ongenoegen kwijt te raken.
Zo laat Jezus ons zien dat de bron van moord en van hatelijke minachting hetzelfde is.

Het is ons hart dat geen ruimte laat voor de ander. Nu Jezus ons daarin heeft onderwezen, kunnen we ons beter wapenen tegen onze slechte neiging om de ander buiten te sluiten. En de oplossing begint altijd weer met meer ruimte voor God in ons hart. Dan komt er ook meer ruimte voor de ander.

Arie-Jan Mulder is spreker en schrijver. Zijn boek over de Bergrede is als ebook verkrijgbaar. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher