kruis

God

29 maart 2018 door Marijn Burkunk

Het is echt volbracht!

God is één. Eenheid is Gods identiteit en realiteit en zo openbaart God zich ook aan de mens. Deze eenheid is niet exclusief maar ongelofelijk inclusief.

Zo verkondigde Jezus duidelijk dat Hij en God de Vader één zijn. Daar heeft Hij nooit geheimzinnig over gedaan. Maar Jezus rolde dit concept van inclusieve goddelijke eenheid verder uit in zijn finale gebed als Hogepriester (Joh. 17); vlak voordat Hij gevangen genomen werd. Als we dit met een open hart lezen, dan worden we ten diepste geroerd door de impact van dit gebed. Daarbij wel bedenkend dat God alle gebeden van Jezus verhoorde.

Uit de woorden die Jezus bad, blijkt overduidelijk, dat wij als gelovigen één zijn met Jezus. Onze eenheid met Jezus is precies hetzelfde als Zijn eenheid met Vader God; net zo intiem. En het gaat zelfs nog verder. De eenheid die wij als gelovigen met elkaar hebben is hetzelfde als de eenheid van Jezus en onze Vader. Het komt allemaal uit dezelfde koker.
Deze wederkerige eenheid van de gelovigen is zo intens dat de vrucht daarvan grote vreugde is. En die eenheid is het bewijs van Gods liefde voor de mensen en dat Jezus door Vader God gezonden werd.

De eenheid die wij als gelovigen met elkaar hebben is hetzelfde als de eenheid van Jezus en onze Vader.

De werkelijkheid van deze wereld en van de mensheid lijkt echter het tegenovergestelde. De schepping is opgesplitst in tegenstellingen en zo is de mensheid; naties, stammen, families, kerken, genders en generaties… zelfs innerlijk zijn we tot op het bot verdeeld. Zo zit ons aardse bestaan in elkaar sinds dat verloren paradijs. En afgescheiden van goddelijke eenheid zijn we feitelijk afgesloten van eeuwig gelukzalig leven…

Jezus bad dit opmerkelijke gebed enkele uren voor Zijn offer als goddelijk Lam. En in opperste smart, vlak voordat Zijn Geest dat gemartelde lichaam verliet, schreeuwde Hij uit: ”Het is volbracht”.
Maar wat heeft Jezus daar volbracht? Hij volbracht Zijn belangrijkste missie; ons weer in Gods eenheid verbinden. Dat hoeven wij niet meer te doen. Jezus deed dat allemaal. Voltooide tijd!

Onszelf een slag in de rondte werken om die eenheid tot stand te brengen is feitelijk een grof betoon van ongeloof in dat volbrachte werk van Jezus. Het construeren van eenheid onder gelovigen zal dan ook nooit lukken. Zo leert ons ook de geschiedenis. Slechts door helder besef, gevoed door geloof, wordt de eenheid met/in God en met elkaar als gelovigen een realiteit voor ons; bekrachtigd door Gods Geest.

De eenheid onder gelovigen wordt niet bepaald door het exclusivisme van de verschillende kerken.

De discipelen waren sterk verdeeld en zelfs rivaliserend, terwijl Jezus toch dagelijks met hen optrok. Maar na Pinksteren ervoeren ze die eenheid, waar Jezus voor bad. Zelfs het zo diep ingebakken eigendomsbesef was verdwenen… De gelovigen stroomden over van intense vreugde en liefde en het werkte als een extreem krachtige magneet naar het daar verzamelde volk.

Ik ben er zeker van, dat die eenheid onder de gelovigen nog steeds een feit is. Die wordt echter niet bepaald door het exclusivisme van de verschillende kerken. De muren van kerken en dito verbanden verstoren juist die eenheid, waardoor de eenheid binnen die muren ook vaak ver te zoeken is. Maar tegelijkertijd vinden we in al die kerken gelovigen die door de muren heen kijken en overal medegelovigen herkennen en daarmee goddelijke eenheid ervaren.

Laten we stoppen met trachten op eigen kracht en aardse middelen een christelijke persoon of gemeenschap te zijn. Laten we ons in geloof ten volle bewust zijn dat Jezus de perfecte eenheid tot stand bracht aan dat kruis. We zijn al één. We hoeven er alleen maar met het volste besef deel aan te nemen, in de kracht van Gods Geest.

Een gezegend paasfeest in de zekerheid dat Hij echt is opgestaan!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher