Amsterdammer start crowdfundactie om zoenende mannen in RD te krijgen
Het Reformatorisch Dagblad heeft een petitieflyer verspreid tegen de Suitsupply-campagne met zoenende mannen. "Wij willen daarom graag een advertentie met zoenende mannen in het RD," schrijft initiatiefnemer Jasper Klapwijk in de aankondiging van zijn crowdfundactie 'Celebrate Love in het RD!'
De flyer tegen zoenende mannen - afkomstig van actiegroep Gezin in Gevaar - is maandag in een oplage van 40.000 exemplaren met het dagblad mee verstuurd. In de flyer stelt de christelijke organisatie dat Suitsupply met de "onsmakelijke campagne" kleine kinderen op straat blootstelt aan "zeer seksuele taferelen, namelijk zoenende mannen in erotische pose". Op de voorkant van de flyer staat een poster van het kledingmerk met een groot rood kruis erdoorheen gezet.
Op sociale media zijn veel boze reacties verschenen. Met de 'Celebrate Love'-campagne wil Klapwijk in het RD een advertentie plaatsen van de 'Celebrate Love'-campagne voor vrije partnerkeuze. 'Deze campagne van Femmes 4 Freedom viert de liefde door mensen te laten zien die elkaar beminnen, bijvoorbeeld twee zoenende mannen. We gaan voor een hele pagina; dat kost € 5.000,' aldus de initiatiefnemers.
Klapwijk licht zijn actie toe via Twitter: "Ik denk niet dat mijn zogenaamde reformatorische broeders en zusters zich door mij de les laten lezen. Ik hoop wel dat ze naar mij en anderen willen luisteren. Vrije partnerkeuze is daar niet normaal; ik kan je de brochure van mijn kerkenraad die dit afwijst laten zien."
Het Reformatorisch Dagblad benadrukt dat de flyer een commerciële advertentiebijlage is. "Zoals bij iedere advertentie hebben we als commerciële afdeling van het RD gekeken of dit een flyer is die op grond van de criteria de wij hanteren voor advertenties geweigerd zou moeten worden. Dat is niet het geval," aldus Cees Hovius, manager commerciële zaken en verantwoordelijk voor het advertentiebeleid van het RD.
Wel is Hovius geschrokken van de felle reacties op de flyer, die hij "grensoverschrijdend en kwetsend" noemt. Hij betreurt de ophef omdat het nooit de bedoeling is van het RD mensen te kwetsen. Inmiddels heeft Klapwijk met zijn initiatief ruim 3.500 euro opgehaald. Als de advertentie niet in het RD verschijnt, gaat het geld naar Femmes 4 Freedom, de initiatiefnemers van Celebrate Love.
Praatmee