Van Marechaussee naar christelijke hulpverlening: "God had een ander plan"

Levensverhaal
Ewout van de Groep

Ewout van de Groep had al lange tijd een goede baan bij de Koninklijke Marechaussee. “Maar God had een andere toekomst voor mij in petto. Ik was bezig met conflictbeheersing aan de buitenkant en mag dat nu aan de binnenkant doen.” Van de Groep werkt nu met psychologische modellen in combinatie met bijbelse inzichten.

Voordat je begon met Kingdom Care ging er een donkere periode aan vooraf. Wat maakte die periode zo donker?
“Jenny en ik zijn getrouwd in 2005. We waren twee jonkies van 23 jaar vol plannen en verlangens, waarvan de grootste een kinderwens. Twee, drie of misschien wel vier van die kleine doerakken met het mooie neusje van mijn vrouw en de rode haren van mij. Maar oei, wat stonden we er naïef in...

Na verloop van tijd kwamen we erachter dat wij ook bij die groep mensen hoorden die een ziekenhuistraject en een tijd van onzekerheid in moesten. En ook deze periode die volgde duurde maar 2 a 3 jaar waarna duidelijk werd dat we onze kinderwens mochten gaan begraven… Geen jongetje of meisje met rode haren met een heel mooi neusje in huize Van de Groep.

"In haar eentje zong ze en riep ze het uit naar Jezus. 'Ik kan niet meer, U moet het doen!'"

Toen begon er een donkere periode, maar we hadden geen idee hoe donker deze zou worden. We grepen naar allerlei geluksvervullers, maar niets gaf ons dat gevoel van echt gelukkig zijn wat een kindje ons zou geven. Onze relatie kwam onder druk te staan. Dit ging zo niet langer; 'God help ons, want dit trekken we niet.'
In 2013 kozen we voor het pleegouderavontuur en in september dat jaar waren wij en onze familie in rep en roer, want we kregen de zorg over een pasgeboren meisje. Jeugdzorg liet daarbij weten dat dit meisje ook niet meer weg zou gaan. Wat ontzettend bijzonder en gaaf!

Dit avontuur was van korte duur. Na enkele maanden veranderde de situatie tegen ieders verwachting in. De kinderrechter sprak uit dat dit meisje weer bij ons wegging. Begin 2014 was ons huis weer leeg. Als een huis een hartslag zou hebben zou je toen een lange pieptoon horen. Woorden als troost, hoop en leven waren verbannen. Het dal was diep.
Inmiddels weet ik dat juist die periodes soms cruciaal zijn om het échte leven te kunnen ontdekken en ontvangen. Dat je blind was en nu kan zien…
Wat ik niet wist is dat Jenny in de weken daarna toch haar handen uitstrekte naar de hemel. In haar eentje zong ze en riep ze het uit naar Jezus. 'Ik kan niet meer, U moet het doen!' Op dat moment ontving Jenny wonderbaarlijk herstel. Jezus veranderde de bodemgesteldheid van haar hart, zodat ze niet meer verzwolg in haar pijn en verdriet. Ik zag het, maar kon het niet geloven. Toch zijn we daarna samen in een heel nieuw leven gestapt.”

Waarom ben je met Kingdom Care begonnen en wat houdt de methode Voice Dialogue in?
“Ik werkte met veel plezier bij mijn jongensdroom die de Marechaussee heette. Maar omdat mijn identiteit in die periode steeds meer in Jezus verankerd werd, veranderde ook mijn ambitie en beleving op de werkvloer. Ik had een functie waarbij ik de hele wereld over vloog om criminelen van a naar b te vervoeren, maar ook uitgeprocedeerde asielzoekers naar land van herkomst te brengen. Een soms pittige job, maar ik begon steeds meer met andere ogen naar die mensen te kijken. Ogen vol compassie en minder oordeel. Dat maakte dat ik met deze mensen de mooiste gesprekken had tijdens deze lange vluchten. Ik raakte oprecht geïnteresseerd in wie deze mensen nou écht waren, zonder af te gaan op hun primaire gedrag of moeilijke omstandigheden. Ik ontdekte steeds meer dat dit een kernkwaliteit van mij is die door de afgelopen periode van herstel sterker werd en meer op de voorgrond kwam.

"Ik was bezig met conflictbeheersing aan de buitenkant en mag dat nu aan de binnenkant doen."

In 2015 kon ik er niet meer omheen. Het werd mij duidelijk dat God een andere toekomst voor mij in petto had. Vervolgens ben ik naast mijn baan een opleiding bij Groundwork gaan volgen. Inmiddels ben ik opgeleid tot coach en counselor en zijn sinds september 2017 de deuren van praktijk Kingdom Care opengegaan. Het bijzondere van Kingdom Care is dat psychologische modellen en bijbelse inzichten hand in hand gaan om heel gericht te kunnen bieden wat de ander nodig heeft.
Vroeger was het voor mij vrij normaal om naar een coach, therapeut of psycholoog te gaan, zonder uit te zoeken of diegene ook hulp bood binnen de principes van het Koninkrijk van God. Nu besef ik mij dat deze waarden nodig zijn om een échte blijvende verandering te realiseren en daarom is Kingdom Care gebouwd.

In mijn praktijk hanteer ik voornamelijk de Voice Dialogue methode. Deze methode is gericht op de verschillende ‘ikken’ die in ons leven, zoals de perfectionist, de zorger, de genieter, de controlehouder, de avonturier, de behager, de innerlijke criticus enzovoort. Sommige ikken komen op een manifeste manier in ons leven aan bod, andere ikken maken ook deel uit van onze persoonlijkheid maar spelen nauwelijks een rol. Je leert vanuit een overkoepelende positie, zonder oordeel te kijken naar wat er van binnen om aandacht vraagt. Je wordt je bewust van het ontstaan van je zelfdelen en welke kwaliteit hieraan gekoppeld is, waarom dit deel gekomen is en op welke manier het je kwetsbaarheid beschermd. Hierdoor leer je goed voor jezelf te zorgen en echt van jezelf te houden. Enorm belangrijk voor een stevige en gezonde identiteit.

Cliënten die al een tijdje met Kingdom Care onderweg zijn geven aan dat ze lichter kunnen leven. Doordat ze inzichten en nieuwe tools hebben ontvangen merken ze dat hun persoonlijk potentieel gegroeid is. Soms heeft er heling plaatsgevonden op donkere plekken in hun ziel wat al jaren zorgde voor interne vastlopers en externe verbindingsproblemen. Laatst zei een cliënt tegen mij: 'Had ik hier maar jaren eerder voor gekozen, maar elke keer dacht ik dat het wel weer goed zou komen…'."

Waar je voorheen bezig was met conflictbeheersing aan de buitenkant, ben je dat nu aan het doen aan de binnenkant. Wat is het verschil?
“Boeven vangen en ordehandhaving was geen straf voor mij. Dit waren zichtbare uiterlijke conflicten waar ik wat aan kon doen. Maar een conflict aan de buitenkant begint altijd met een conflict aan de binnenkant. Elke klacht wordt ten diepste veroorzaakt door een gebrek aan verbinding. En daarom is het zo mooi om een conflict af te pellen naar de werkelijke essentie ervan. Wanneer we Gods liefde en licht laten schijnen in de donkere kerkers van onze ziel ontdekken we daar wat moois; Hij is er al en wacht op jou met Zijn liefde, genade en acceptatie."

Ewout van de Groep woont in Bunschoten en is getrouwd met Jenny. Ze zorgen voor twee pleegkinderen. Vorig jaar startte hij een praktijk voor coaching, counseling en training, gericht op psychosociale begeleiding vanuit christelijke waarden. Van de Groep beweegt zich binnen de complementaire gezondheidszorg met een erkende accreditatie. Klik hier voor meer informatie.

Praatmee

Beluister onze podcast

#321 voorganger Teun van der Leer en predikant Peter Sinia in gesprek over de doop
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Yoran
Nieuws

Vader vermiste christelijke jongen (16) doet belangrijke oproep

Ondanks dat er met duizenden vrijwilligers werd gezocht, is de vermiste christelijke Yoran Krol (16) nog steeds niet gevonden. Zijn vader doet op sociale media daarom nogmaals een oproep en vraagt iedereen die zich in de regio op het water begeeft go

Insalvation en Michelle Lee
Video

InSalvation en Ann Michelle Lee brengen nieuwe single uit: 'Breek de hemelen open'

Het kan nog zo donker lijken in je eigen leven en om je heen; Gods licht kan het doorbreken. De nieuwe single van InSalvation (met gast Ann Michelle Lee) is een gebed om dat te laten gebeuren; een hartenkreet voor het hier en nu. De single is sinds 2

Nigeria gevangenis
Nieuws

Nigeriaans predikantsechtpaar verbleef ten onrechte drie jaar in gevangenis

Een rechtbank in de Nigeriaanse staat Kaduna heeft dominee Jonah Gangas en zijn vrouw Josephine vrijgesproken. Het echtpaar zat meer dan drie jaar gevangen. Ze werden beschuldigd van ontvoering en het bekeren van een jong moslimmeisje, een beschuldig

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar over ziekenzalving: "Het is niet iets magisch of engs"

"We zijn het kwijtgeraakt om met handoplegging te bidden. Dat kwam door de roomse kerk die daar een soort magische werking aan ging toeschrijven. Merkwaardig is trouwens dat we die zegening met handoplegging nog steeds kennen, maar dan alleen bij het

David de Vos
Nieuws

DoorBrekers cancelt Paasconferentie David de Vos: 'Zaait verdeeldheid in lichaam van Christus'

Hij is een gevierd man binnen de evangelische beweging. Maar zijn aankomende boek en verschillende interviews daarover, lijken evangelist en spreker David de Vos plotseling de kop van jut te maken binnen diezelfde beweging. Hij kreeg de afgelopen dag

Wycliffe
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers ontwikkelt nieuwe methode waarbij Bijbels sneller vertaald moeten worden

Wycliffe Bijbelvertalers heeft een nieuwe methode ontwikkeld om Bijbels sneller te vertalen en daarmee Gods Woord aan meer mensen aan te kunnen bieden. Dat meldt The Christian Post. In samenwerking met lokale kerken en tolken werkt de organisatie mom

Oekraïners
Nieuws

Christenen helpen tienduizenden Oekraïners: "Ik wil dat ze weten wie Jezus is"

Toen Rusland twee jaar geleden Oekraïne binnenviel, trokken bijna een miljoen Oekraïners naar het kleine buurland Moldavië. Hoewel de meeste van deze vluchtelingen naar huis zijn teruggekeerd of zich in andere landen hebben gevestigd, verblijven er n

Ds. J. B. Alblas over Psalm 47
Video

Ds. Alblas over Psalm 47: een boodschap van hoop in tijden van ellende

‘Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.’ In zijn meditatie geeft ds. J. B. Alblas uitleg over Psalm 47 vers 1 tot 5: “Het thema van heel deze Psalm is het koningschap van God. Het gaat om Hem en om Zijn

Meerartikelen

Ds. R. W. Mulder
Nieuws

Ds. R. W. Mulder aanvaardt beroep hersteld hervormd Waarder

De hersteld hervormde gemeente in Waarder verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. R. W. Mulder (foto) uit Montfoort heeft het beroep aanvaard. Waarder was sinds vorig jaar vacant vanwege het emeritaat van ds. L. W. C. Ruijgrok. Mulder bedankt

Rik Op den Brouw
Column

Een les van Jezus: je hoeft niet het maximale uit het leven te halen

Voor sommigen is het leven het plaatsen van vinkjes op een ‘bucketlist’. Wat moet je gedaan hebben en wat moet je gezien hebben. Hoe spectaculairder en hoe verder, hoe beter. Altijd op zoek naar iets nieuws. Anderen doen alles om rijker en belangrijk

Albert van der Heide
Column

Een vergeten boodschap: God spreekt door gevoel

‘Je bent niet tot gevoel gekomen, maar tot geloof.’ Deze uitspraak heb ik regelmatig gehoord in mijn omgeving, terwijl ik opgroeide in de dingen van God en Zijn Heilige Geest. Het is een waar woord en alle aanneming waardig. Want het klopt; geloof is

ds. K.H. (Karel) Bogerd
Nieuws

Preektocht door de Dokkumer Wouden

In de Dokkumer Wouden gaat op woensdag 10 april een derde ‘preektocht’ van start. De ‘preektocht’ begint om 9.30 uur in de Grote of St. Martinuskerk (Markt 2) te Dokkum. De eerste preektocht (40 deelnemers) werd op 23 maart 2022 gehouden in de Friese

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

We willen zelf de regie houden over ons leven (maar Jezus leert iets anders)

In de Bijbel vind je honderden voorspellingen over de geboorte, het leven en sterven van Jezus, die stuk voor stuk zijn uitgekomen. De gebeurtenissen rond de laatste achttien uur van Jezus’ leven zijn eeuwen tevoren voorspeld.Een van de belangrijkste

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' lijden en sterven: "Hij hield het uit omdat Hij aan ons dacht"

"Jezus heeft de lange lijdensweg kunnen verdragen omdat Hij ons al die tijd in gedachten had. Jezus heeft aan het kruis kunnen volharden omdat Hij steevast onze redding voor ogen had. Wij waren de vreugde die voor Hem in het verschiet lag. Jezus wist

Ds. G. van Zanden
Video

Is het allemaal pais en vree als je een nieuw hart hebt? Ds. Van Zanden geeft antwoord

"Hoe vaak wordt een mens op een dag boos? Een keer? Twee keer? Vijf keer? Tien keer? En een christen die een nieuw hart gekregen heeft? Wordt die ook boos? Kan hij zich nog eens ergens flink over opwinden of is het waar wat het kinderlied zingt: ‘Een

Leander Janse
Video

De oudste zoon is dicht bij de Vader, maar net zo vervreemd als zijn broer

De bekende gelijkenis beschrijft twee verloren zonen. Er bestaat niet alleen een wilde, uitbrekende vorm van zonde. Er is ook meer verborgen, op het oog fatsoenlijke manier, waarop je van God vervreemd kan zijn. De oudste zoon is dicht bij de Vader,

Zanger Elbert Smelt: “Dan mis ik haar gewoon heel erg natuurlijk. Ja, wie niet?”
Video

Zanger Elbert Smelt deelt herinneringen aan Kinga Bán: "Ik mis haar heel erg"

Bijna vijf jaar geleden overleed zangeres Kinga Bán. Zanger Elbert Smelt van de band Trinity bracht vlak voor haar dood samen met haar 'Leef met volle teugen' uit. In een video van Nederland Zingt vertelt hij over dit lied en over de bijzondere optre

Dato Steenhuis over zondebesef
Video

Videoboodschap Dato Steenhuis: Ben jij wel echt bewust van je zonden?

Zondebesef kan een lastig onderwerp zijn. In een video vertelt Dato Steenhuis hier meer over en beantwoordt hij de vraag: ‘Is mijn zondebesef wel groot genoeg? In zijn video benadrukt Steenhuis dat één zonde al voldoende is voor zondebesef. “Als je é

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

Geloven in God is wel persoonlijk, maar niet individualistisch

Mijn geloof of hét geloof? Jonge mensen zeggen nogal eens dat ze belijdenis doen van ‘hun geloof’. Is dat hetzelfde als belijdenis doen van ‘het geloof’? Kan het belijden van het geloof, zoals beleden in het Apostolicum, toch persoonlijk worden? Rond

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Froukje Prakken

Inmiddels terug in Nederland kijken we met Froukje Prakken terug op de beginperiode van het zendingswerk dat haar man Ger en zij deden in Peru tussen 1983 en 1991. Een verhaal over Gods leiding en vertrouwen op God in moeilijke omstandigheden. Ook ho