dominee Ghassan

God

13 maart 2018 door Jeffrey Schipper

"We legden het Evangelie uit aan duizenden mensen die vluchtten voor IS"

In het dorp van dominee Ghassan werden ongeveer 35.000 vluchtelingen opgevangen nadat IS christelijke dorpen in Irak veroverde. “We legden het Evangelie aan hen uit. Sommigen vroegen: ‘waarom heb ik nooit eerder gehoord van Jezus?’,” vertelt de Iraakse voorganger. De komende tijd is zijn levensverhaal op verschillende plekken in Nederland te beluisteren tijdens de Regiotour van Stichting Hulp Voor Vervolgde Christenen (HVC).

Stichting Hulp Vervolgde Christenen is wereldwijd actief op plaatsen waar Christus-belijden onderdrukking, armoede en afwijzing tot gevolg heeft. HVC biedt vervolgde christenen gerichte geestelijke en praktische ondersteuning.

Hoe bent u tot geloof in Jezus Christus gekomen?
“Ik ben opgegroeid in een groot katholiek gezin. Als tiener kende ik Jezus alleen uit verhalen. Hij was voor mij een Held, net zoals Superman een held voor je kan zijn. Ik vroeg me alleen af waarom deze Held aan het kruis was gestorven, maar Zichzelf niet had gered. Dit vormde echt een probleem voor mij als kind. Dit veranderde dankzij één persoon. Ik had een communistische oom, die destijds uit angst voor het regime van Saddam naar Australië was gevlucht. Daar kwam hij tot geloof. Na de Golfoorlog, in 1992, keerde hij terug naar Irak en verbleef een tijd in ons huis. Tot onze verbazing was hij totaal veranderd en begon hij aan onze familie het Evangelie uit te leggen. Ik werd geraakt door de verhalen uit de Bijbel en begon zelf het Nieuwe Testament te lezen. Als achttienjarige kwam ik tot geloof. De Heere Jezus was niet langer een Held uit een spannend verhaal, maar mijn Zaligmaker.”

Door het evangelisatiewerk ontstond in Noord-Irak een kleine huiskerk. Hoe is die huiskerk ontstaan en hoe zag u God aan het werk?
“In het begin kwam ik samen met een groepje christenen in een huis bijeen,” herinnert Ghassan zich. “Maar de eigenaars van het huis werden steeds bedreigd en beschuldigd van spionage voor Israël. Om arrestatie te voorkomen, kwamen we alleen nog in het geheim op een buitenlocatie samen. We verpakten de Bijbel in een plastic zak als we over straat gingen, bang om ontdekt te worden. De katholieke priesters probeerden ons evangelisatiewerk te stoppen. Ze bedreigden ons en ze verboden ons om te preken. Een van de gemeenteleden werd door de priesters zo erg onder druk gezet, dat hij spijt betuigde en terugkeerde naar de Rooms-Katholieke Kerk. Een medegelovige die dat weigerde, werd vermoord in de boekwinkel van onze kerk. Zelf ben ik meerdere keren op wonderlijke wijze gered. Mijn naam stond op een arrestatielijst van de overheid, maar het is hen nooit gelukt. Na de val van Saddams regime in 2003 begonnen we weer met de wekelijkse thuisdiensten. De kerk groeide snel, we kamen bijeen in een huurhuis. In 2013 werd ik bevestigd als dominee en kregen we een eigen kerkgebouw.”

"De Heere gebruikte de oorlog met IS om velen in aanraking te brengen met het Evangelie."

Onder duizenden gezinnen kreeg u de kans om het Evangelie te prediken toen IS christelijke dorpen binnenviel in 2014. Hoe werd er door vluchtelingen op het Evangelie gereageerd?
“Na de inval van IS vluchtten zo’n 35.000 mensen naar ons stadje. Honderden mensen hebben we opgevangen in het kerkgebouw, later huurden we huizen voor hen. Dankzij hulp van onze gemeenteleden en steun vanuit het buitenland, konden we zo’n 6000 vluchtelingen wekelijks van voedsel voorzien. Daaronder waren ook moslims, katholieken, Koerden en Arabieren. Voor ons was het uitdelen van voedsel niet genoeg, we wilden ze ook geestelijk voedsel geven. We nodigden hen uit en begonnen aan hen de Bijbel uit te leggen. Deze vluchtelingen hadden geen enkele hoop voor de toekomst. Velen van hen begonnen de Bijbel te respecteren en kwamen naar de protestante en evangelische kerken om de hoopvolle boodschap te horen. De mensen in het Midden-Oosten hebben het Evangelie nodig, een boodschap van liefde. Er komt een dag dat ze het ons kwalijk nemen als we hen het goede nieuws niet hebben gebracht. Dat heb ik al vaak gezien bij de mensen die naar onze kerk kwamen. Ze vroegen aan mij: ‘Waarom heb ik nooit eerder gehoord van Jezus?’ Wij als christenen hebben een boodschap en die zouden wij aan hen moeten brengen.”

Welke les heeft u geleerd door de verschrikkelijke vervolging waar jullie mee te maken kregen?
“Veel Irakezen zijn gevlucht naar Europa. Ze verloren vaak familieleden en maakten verschrikkelijke dingen mee. Nu is het de beurt aan christelijk Europa, aan de Nederlandse kerken, om deze mensen hoop te bieden en het Evangelie te vertellen. We hebben tijdens de laatste grote crisis in Irak gezien dat er veel mensen tot geloof kwamen. De Heere zegende het werk en gebruikte de oorlog met IS om velen in aanraking te brengen met het Evangelie. We hebben helaas ook gezien dat mensen de kerk verlieten in tijden van verdrukking. Wat ik geleerd heb, is dat je altijd voorbereid moet zijn op moeilijke situaties. Door dagelijks in afhankelijkheid van de Heere te leven, want je weet nooit wat en wanneer er zal gebeuren,” aldus de pastor.

Het levensverhaal van dominee Ghassan is te beluisteren tijdens de HVC Regiotour. Dit jaar is het thema 'Geraakt door vervolging'. Na het verhaal van Ghassan delen medewerkers van Stichting HVC hun ervaringen en het nieuws uit de praktijk. De HVC Regiotour trekt van 13 t/m 22 maart door Nederland. Bezoek ook één van de gratis toegankelijke bijeenkomsten en neem uw vrienden en familie mee! Klik hier voor meer informatie.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher