Christian Stier

God

09 maart 2018 door Christian Stier, Israël en de Bijbel

Vijf praktische adviezen om Israël tot zegen te zijn

Er zijn heel veel verschillende manieren om Israël tot zegen te zijn. Wat mij opvalt is dat dat voornamelijk met praktische hulp gebeurt. Dit is natuurlijk heel mooi en waardevol, maar de grootste zegen, het Evangelie van hun Messias, wordt vaak achterwege gelaten.

We willen Joodse mensen hun eigen boek, de Bijbel, teruggeven. God gebruikte hen om de Bijbel te schrijven en zorgvuldig over te leveren. Tegenwoordig hebben veel Joodse mensen zelf geen Bijbel in huis. Uit liefde en dankbaarheid willen we hen het Woord teruggeven.

De Israëlisch Messiaanse organisatie OneforIsrael heeft laatst onderzoek gedaan naar de top 5 belangrijkste projecten/doelen die Amerikaanse christenen financieel ondersteunen:
1. Nederzettingen
2. Het Israëlische leger (IDF)
3. Seculiere instellingen
4. Humanitaire projecten
5. Orthodoxe scholen en instellingen

Voor veel Israëlische gelovigen is het moeilijk te verteren dat zij door hun medegelovigen uit de volken vaak worden genegeerd. Of erger nog, hun Messias in gesprekken wordt verzwegen. En dat terwijl Hij tot hun zaligheid uit hen is voortgekomen…’ (Rom. 1:16; 9:5). Kortom, hoog tijd om onze prioriteiten ten aanzien van Israël te herzien. Hier volgen vijf adviezen om Israël tot zegen te zijn:

Voor veel Israëlische gelovigen is het moeilijk te verteren dat zij door hun medegelovigen uit de volken vaak worden genegeerd.

1. Bid voor de bekering van Israël
‘Gebed’ klinkt misschien erg clichématig. Toch is gebed het krachtigste middel, waarmee God ons wil inschakelen. De Bijbel leert immers dat het gebed van een rechtvaardige veel tot stand brengt. Ik ervaar dit zo vaak tijdens de bijbelverspreiding. God brengt mensen op je pad, Hij kan door het gebed gesprekken zo wenden dat er openingen voor het Evangelie komen, waar je zelf nooit aan hebt gedacht. Gebed voor veldwerkers die uitgaan onder het Joodse volk is zo belangrijk.

Wij wijzen christenen daarbij vaak op ‘het vergeten gebed van Paulus’ uit Romeinen 10:1, waar hij schrijft: “de oprechte wens van mijn hart en mijn gebed tot God voor Israël is gericht op hun zaligheid”.
Tegelijk merken we dat veel mensen het lastig vinden om concreet te bidden voor Israël. We zijn daarom kort geleden uitgekomen met een gebedsapp voor Israël. Wie zich aanmeldt ontvangt dan iedere vrijdagmiddag een concreet gebedspunt. Wat is er mooier dan vrijdagavond (als voor Joodse mensen de Sjabbat begint), concreet voor hen te bidden?

2. Bestrijd de leugen met de waarheid
We leven in een wereld waar de leugen regeert. Zeker als het om Israël gaat, geven de media vaak een heel verwrongen beeld. Er is maar één manier om de leugen te bestrijden en dat is met de waarheid. Maar datzelfde principe geldt ook voor het verwrongen beeld dat veel Joodse mensen hebben van de Heere Jezus en de boodschap van het Evangelie. Dat beeld zet je niet recht door –zoals sommigen beweren- te zwijgen, maar door in liefde vrijmoedig het gesprek aan te gaan en te laten zien Wie de Heere Jezus wel is. Hij is immers volgens hun eigen Bijbel de beloofde Messias, Die uit hen is voortgekomen!

3. Ga het gesprek aan!
Als je naar Israël gaat of op andere plaatsen komt waar je Joodse mensen ontmoet, bid de Heere dan om wijsheid en ga het gesprek aan! Nee, dat doe je niet vanaf een zeepkistje; de bekende karikatuur waarmee vaak werkers onder Israël worden weggezet. Ga gewoon in alle rust, liefde en fijngevoeligheid het gesprek aan. Vergeet niet dat ieder jaar duizenden christenen Israël bezoeken en Israëli’s gewend zijn om vragen van christenen te beantwoorden over hun land, hun geschiedenis, of over het Israëlisch-Palestijns conflict. Stel in zo’n gesprek ook eens de vraag: “Ik reis als christen door jullie prachtige Bijbelse land, waar geschiedenissen ook uit het Nieuwe Testament tot leven komen. Hoe kijkt u als Jood eigenlijk tegen het Nieuwe Testament aan?" Je zult ontdekken dat dit soms mooie gesprekken oplevert en er prachtige kansen liggen om het verwrongen beeld over de Heere Jezus en het Nieuwe Testament weg te nemen en de liefde van Christus met hen te delen. Doe alles biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest! Als iedere Christen die Israël bezoekt, zou bidden voor een ontmoeting en een gesprek over Messias Jezus, dan zou de Heere daar veel zegen voor Zijn volk aan verbinden.

Ik heb vele malen meegemaakt dat ogen verwonderd oplichtten omdat ze niet wisten dat de krachtige profetie van Jesaja 53 in hun eigen Joodse Bijbel staat.

4. Geef hen het mooiste Cadeau!
Geef hen het mooiste Cadeau: de Bijbel. We kunnen duizenden woorden spreken, maar Gods Woord is vele malen krachtiger. God laat zich kennen in Zijn Woord. Lees Bijbelteksten als Mattheüs 10:5-6 of Romeinen 1:16. Of laat eens Jesaja 53 lezen; een hele krachtige profetie over het verzoenend lijden, de dood en opstanding van de Heere Jezus. Dit hoofdstuk wordt ook wel ‘het verborgen hoofdstuk’ genoemd, omdat veel Joodse mensen het niet kennen. Ik heb vele malen meegemaakt dat ogen verwonderd oplichtten omdat ze niet wisten dat deze krachtige profetie in hun eigen Joodse Bijbel staat.

Wanneer je getuigenissen van Messiaanse Joden leest of bekijkt dan is er altijd een moment dat ze het Nieuwe Testament gaan lezen. Het Woord van God speelt een cruciale rol. Dus geef ze het Woord terug. We hebben immers zowel het Oude als het Nieuwe Testament van hen ontvangen! We stellen ze als stichting Israël en de Bijbel in vele talen gratis beschikbaar.

5. HIT (Host Israeli travellers)
Naast een reis naar Israël of een door God geleide ontmoeting op straat, kun je er ook voor kiezen om je huis gastvrij open te stellen voor reizende Israëli’s. Je kunt dat doen door je aan te melden bij HIT (Host Israeli travellers). Dit is een netwerk van christenen die een kamer of gedeelte van hun huis voor reizende Israëli’s beschikbaar stellen.

Christian Stier schreef dit artikel namens stichting Israël en de Bijbel.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher