OM Riverboat

God

01 maart 2018 door Operatie Mobilisatie

Dit Nederlandse zendingsschip verwelkomde honderden mensen

De helft zit erop, voor het pilotproject Riverboat van OM. Na een opbouwfase in Lelystad deed het schip twee havens in Nederland aan: Arnhem en Dordrecht. Honderden mensen kwamen aan boord om uitgedaagd te worden in The Agency Escape Room - een interactieve zendingservaring, gebouwd op het dek.

Operatie Mobilisatie is een internationale en interkerkelijke zendingsorganisatie. Meer dan 3100 OM-werkers met 100 nationaliteiten zijn wereldwijd vertegenwoordigd, om Jezus Christus op verschillende manieren bekend te maken.

Een geheim dat niet geheim te houden is
The Agency Escape Room is een simulatie waarin deelnemers tegen de tijd racen terwijl ze proberen zich te bevrijden uit gesloten kamers, door aanwijzingen te verzamelen en puzzels op te lossen. Door de ervaring ontdekken ze een geheim dat niet geheim te houden is.

"Dit spel is waar het om draait op de Riverboat", vertelt David Svensson uit Zweden, de artistiek leider van The Agency. "We vertellen een verhaal over het Evangelie, dat mensen motiveert om het met anderen te delen." Het concept van The Agency kan worden samengevat in drie woorden: geworven, getraind en gezonden. Het is hetzelfde proces waar christenen doorheen gaan als ze gezonden worden door God om de Grote Opdracht te vervullen. "Het is een effectief middel om jonge mensen en kerken aan te sporen het Evangelie uit te dragen", stelt teamleider Samuel Renling uit Zweden.

"De eerste keer dat ik het Evangelie aan iemand heb uitgelegd."

Een van de opdrachten is om van boord te gaan om het Evangelie met anderen te delen. Voor veel deelnemers is dit iets wat ze nog nooit eerder hebben gedaan. "Het was de eerste keer dat ik het Evangelie aan iemand heb uitgelegd", vertelt een veertienjarige deelnemer na afloop. "Ik stond er versteld van dat ik het kon, en ik deed het eigenlijk nog best goed ook!"

Voor ze van boord gaan, krijgen deelnemers een interactief boekje mee met daarin het Johannesevangelie, gekoppeld aan een app. Sommige jonge deelnemers in Dordrecht namen eentje extra mee om aan een vriend te geven. Ze hadden door het spel nieuwe moed gevonden om het Evangelie te delen. Een jongen vroeg zelfs: "Is er ook een escaperoom voor niet-christenen aan boord?"

Met tranen in de ogen...
De boot trekt ook immigranten en vluchtelingen aan. Vier tienerjongens met een Moslim achtergrond stonden te kijken naar het hoge water in de Rijn, toen een bemanningslid hen uitnodigde aan boord te komen. Ze waren voor het eerst van hun leven op een schip en deden mee aan The Agency.

Na afloop vertelden de jongens dat ze sterk het gevoel hadden gehad dat ze aan boord moesten gaan, zelfs nog voor ze werden uitgenodigd, en begrepen daar niets van. Een van de jongens vertelde dat hij Gods aanwezigheid had gevoeld terwijl hij door de 'tunnel van vertrouwen' ging - een onderdeel van de escape room.

Tijdens de nabespreking greep het Nederlandse bemanningslid Sandra Jagroep haar kans om hen te vertellen over de ware God die zoveel van hen houdt, dat Hij Jezus zond om voor hun zonden te sterven. Toen ze dit hoorden, stonden de tranen in de ogen bij de jongens. Ze kregen een Johannesevangelie mee en Sandra blijft voor hen bidden. "Ik hoop dat God zelf aan hen duidelijk maakt wie Hij echt is."

Het doel van de Riverboat van OM is om op creatieve wijze christenen te motiveren om het Evangelie met anderen te delen. Klik hier om dit werk te ondersteunen.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher