Twijfelchristenen

God

28 februari 2018 door Gertjan de Jong, LCJ

Het Evangelie biedt hoopt aan tobberige twijfelchristenen

Shocking nieuws op Beam.nl: Tachtig procent (!) van de christelijke jongeren heeft geloofstwijfels. Dit blijkt uit een onderzoek van EO BEAM en Alpha. 

Het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) is een jongerenorganisatie in de Christelijke Gereformeerde Kerken met hart en zorg voor alle jongeren van de gemeenten.

De top 5 van geloofstwijfels is:
1. Doe ik genoeg aan mijn geloof? (83%)
2. Ben ik een goede christen? (81%)
3. Werkt de Heilige Geest in mij? (68%)
4. Ga ik naar de hemel? (66%)
5. Is God aanwezig in mijn leven? (63%)

Opvallend is dat veel vragen iets met doen of presteren te maken hebben. Doe ik genoeg aan mijn geloof? Ben ik een goede christen? Dus: Bid ik wel genoeg? Moet ik niet meer uit de Bijbel lezen? Ga ik naar de hemel… met mijn manier van leven, met al mijn zonden en fouten, met mijn zwakke en tobberige geloof?

Het is iets dat diep zit ingebakken: het idee dat je voor God moet presteren, iets moet ‘doen’. Zoals mooie en diepe gebeden bidden. Lange lappen uit de Bijbel lezen. Of dat je je best doen om goed en heilig te leven. Maar is dat het Evangelie?

Niet wij zoeken God, maar Hij zoekt ons. Niet wij klimmen omhoog, maar Christus klom naar beneden.

No way! Het Evangelie is totaal anders. Niet wij zoeken God, maar Hij zoekt ons. Niet wij klimmen omhoog, maar Christus klom naar beneden. De Goede Herder zoekt het verlorene, de zondaars, de tobbers, de mensen die merken dat ze het zelf niet redden. Sjoerd Stellingwerf (die jarenlang schaapherder was) zei pas in het Reformatorisch Dagblad: “God zoekt mij. Hij is eerst. Het is een trend om aan stille tijd te doen. Maar wacht eens even? Wie begint er nu? Hij wil nabij zijn. Anders wordt zelfs stille tijd een prestatie van onze kant.”

Geloven begint niet met doen, maar met zien. Zien op God die Mens werd voor zondaren; Die zich liet kruisigen, stierf en weer opstond uit de dood. Die alles heeft gedaan en volbracht.

Voelt jouw geloof zwak, klein, pietepeuterig? De Engelse prediker John Rogers benadrukte dat dat geen reden is voor paniek. Hij schreef in ‘The Doctrine of Faith’ (1634): “Ook een zwak geloof is een oprecht geloof. Het is net zo kostbaar als een sterk geloof. Dezelfde Heilige Geest is de auteur en hetzelfde Evangelie het instrument (…) We worden niet gered door de waarde en de mate van ons geloof, maar door Christus Zelf, aan Wie zowel een klein als een sterk geloof zich vastgrijpt.”

Ook voor reformator Maarten Luther was het geen vraag of zwakke gelovigen er wel ‘bij horen’: “De zwakke gelovigen horen ook bij het rijk van Christus. Als zwakke gelovigen geen gelovigen waren, dan waren de apostelen geen apostelen geweest. Dan zou Christus niet tegen Petrus hebben gezegd: ‘Versterk je broeders’ (Lucas 22:32). En er staat ook: ‘Aanvaardt wie zwak is in geloof’ (Romeinen 14:1).”

Als ‘tobberige twijfelchristen’ mag je zien op een sterke en onverwinnelijke Christus.

Gertjan de Jong is medewerker communicatie bij jongerenorganisatie het LCJ.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher