Stress

Dagelijks leven

19 februari 2018 door Jeffrey Schipper

Coach Els: "Je kan stress niet altijd voorkomen"

“Gun jezelf momenten dat je niet online bent. Neem ook tijd om echt tot rust te komen in je relatie met God, een mooie plek om even te onthaasten en te ontstressen,” zegt Els Kleijwegt. Stress wordt steeds vaker volksziekte nummer één genoemd. Els geeft de cursus ‘Stress, de baas?!’ en beantwoordt een aantal vragen over omgaan met stress.

De RMU is een actieve, professionele organisatie die werkt vanuit een bijbelse visie en opkomt voor uw belangen. Een vakorganisatie met eigen specialisten op alle terreinen van werk en arbeidsrecht.

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van stress?
“Vaak zie je dat er een combinatie is van verschillende factoren. Iedereen heeft te maken met stress, en in een bepaalde mate kan stress ook gezond zijn. Te veel stress heeft invloed op je energieniveau en gezondheid. Er komt dan een onbalans in draagkracht en draaglast: de stress wordt zwaarder dan wat je kan dragen. Veelvoorkomende oorzaken van stress zijn: hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben, perfectionisme, onvoldoende je kwaliteiten kunnen inzetten, altijd bereikbaar willen zijn, ingrijpende gebeurtenissen zoals ontslag, verlieservaringen.”

Wat is de invloed van die stress op iemands functioneren – op en buiten de werkvloer?
“Als iemand zijn ongezonde vorm van stress niet aanpakt kan dit veel gevolgen hebben. Zowel lichamelijk: mensen kunnen letterlijk ziek worden: vaak griep of verkouden of nekpijn, (lage) rugpijn, hartkloppingen. Dit betekent niet dat als je deze lichamelijke klachten hebt, het per se met stress te maken heeft. Soms zie je veranderingen in het gedrag van mensen: ze gaan veel meer koffie drinken, snoepen, zijn meer opgejaagd en onrustig, hebben een kort lontje, komen niet echt tot rust, gaan vluchten in genotsmiddelen. Te veel stress en onbalans kan uiteindelijk leiden tot een burn-out: letterlijk opgebrand zijn. En dat kan heel diep gaan: ondanks alle wilskracht die je hebt, is zelfs een was draaien dan soms nog te veel gevraagd. Dus uiteindelijk kan het betekenen dat iemand niet meer kan functioneren. Ze zeggen wel eens: de tijd naar de aanloop van een burn-out, is de tijd die je nodig hebt om weer te herstellen.”

"Gun jezelf momenten dat je niet online bent. Neem ook tijd om echt tot rust te komen in je relatie met God, een mooie plek om even te onthaasten en te ontstressen."

Op welke manier gaan deelnemers aan de cursus ‘Stress, de baas?!’ hiermee aan de slag?
“Bewustwording is het begin van de verandering! Dat is een belangrijk onderdeel in de training. Er wordt stil gestaan bij wat stress met je doet en je leert signalen bij jezelf herkennen. Er wordt ook stil gestaan bij achterliggende oorzaken die de stress geven en hoe je op een andere manier met je stress om kan gaan. Verder helpt de training je om te ontdekken wat je energiegevers en energievreters zijn zowel in je werk als privé. Er worden praktische handvaten meegegeven, zodat mensen er in de praktijk ook gelijk mee aan de slag kunnen: om meer in balans te komen. Het resultaat zal zijn dat je meer bewustwording krijgt van je stress en de signalen, een verbetering van je energiebalans en meer vitaliteit, een persoonlijk plan waar je in de praktijk gelijk profijt van hebt. Uiteraard krijg je ook concrete tips en handvaten. Dit alles bij elkaar zal vervolgens de kans op een burn-out verkleinen en meer balans opleveren. Verder maken we soms in de training, maar ook in de coaching gebruik van de DISC persoonlijkheidsanalyse: een manier waarop mensen meer inzicht krijgen in wie ze zijn, wat ze doen in werk en wat er gebeurt als ze onder stress staan. Hierbij ontvangen de deelnemers een uitgebreide rapportage waarbij ook handvaten uitgewerkt staan om er daadwerkelijk in de praktijk mee aan de slag te kunnen.”

Welke handreiking kun je meegeven aan mensen die met stress te maken hebben?
“Je kan stress niet altijd voorkomen. Belangrijk is om met andere mensen te delen wat je stress geeft en wat maakt dat je daar stress van hebt en wat je hierin nodig hebt. Daarnaast is het van belang om dingen te blijven doen die je energie geven, zoals bijvoorbeeld sporten, lezen, creatief bezig zijn. Vaak zie je als mensen veel stress hebben, dat ze stoppen met voldoende bewegen of andere energiegevers, terwijl je die dan juist zo hard nodig hebt.

Verder is het ook helpend om te kijken naar je bereikbaarheid: ‘moet je altijd bereikbaar zijn?’ Gun jezelf momenten dat je niet online bent. Neem ook tijd om echt tot rust te komen in je relatie met God, een mooie plek om even te onthaasten en te ontstressen: ‘kom tot Mij en Ik zal u rust geven’. Leer nee zeggen. Hierbij kan het helpen om je bewuster te worden van wat je kwaliteiten zijn en daar vooral op in te zetten. “Wil je meer veerkracht en energie? zorg dat je je talent kan uitleven!” En een ander hulpmiddel in de keuzes die je moet maken kan de volgende zin zijn: “ik zeg geen nee omdat ik het druk heb maar ik zeg nee om te zorgen dat ik het niet te druk krijg” Ten slotte: neem jezelf en je gedachten en gevoelens serieus en waar nodig zoek een coach op om je te ondersteunen om beter voor jezelf te zorgen en stress de baas te worden! Soms is het nodig om een laagje dieper te gaan en kan het ook te maken hebben met onderliggende overtuigingen wat maakt dat het niet goed lukt om stress de baas te worden.”

Klik hier voor meer informatie over de cursus ‘Stress, de baas?!’ en neem een kijkje op de website van Els Kleijwegt.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher