God

07 februari 2018 door Arie-Jan Mulder

Barmhartigheid verdraagt de ander, inclusief zijn zonden

'Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.' Nadat Jezus zijn leerlingen heeft opgeroepen om zachtmoedig te zijn, bespreekt hij nu weer een andere kant van de manier waarop we met elkaar omgaan, namelijk barmhartigheid.
Barmhartigheid is een hart voor andere mensen hebben. Dat is, praktisch gezegd, een zaak van genadig en vergevend zijn. Wie genade geven, ontvangen genade, dat is een diep bijbels principe.

Een bekend spreekwoord zegt hoopvol ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Maar dat lijkt meer te gaan over een soort ruilhandel: als ik jou goed behandel, dan ga ik er van uit dat jij mij ook goed behandelt. Maar daar heeft Jezus het hier niet over. Het gaat er nergens in deze zaligsprekingen over dat God alle narigheden voor ons gaat opruimen als wij maar goed handelen. Het gaat er steeds weer over hoe wij handelen in de omstandigheden waarin wij verkeren. Daaraan wordt geen belofte gekoppeld dat alle onaangename kanten van ons bestaan dan zullen worden opgelost.

Jezus spreekt zijn volgelingen aan op hun houding, los van alle omstandigheden. Geen ‘voor wat hoort wat’, geen gedrag dat berekend is op een bepaald effect of op een of andere beloning, maar een eenvoudige gerichtheid op God en vandaar uit op de medemens. God liefhebben en je naaste, zonder te letten op de gevolgen voor jezelf.

Barmhartigheid verdraagt de ander, inclusief zijn zonden. Net zoals God zelf barmhartig met ons is met onze zonden.

Barmhartigheid verdraagt de ander, inclusief zijn zonden. Net zoals God zelf barmhartig met ons is met onze zonden. En barmhartig zijn gaat nog een stap verder: als het maar enigszins mogelijk is, dan verdragen we de ander niet alleen, maar we proberen hem ook te dragen, te ondersteunen, op de been te houden.

Mensen die zo willen handelen zijn gelukkig. Want wie zichzelf durft te geven, schept ruimte voor God. Op jezelf gericht zijn kweekt verkeerde dingen: je innerlijk groeit om zo te zeggen vol met zelfzucht, wrok, haat, egoïsme enz. Genade geven maakt je als het ware leeg van binnen. Je wordt vrij van de zelfzucht waaraan je zat vastgebonden. En dat is genade die je van God ontvangt, dat is de barmhartigheid die je volgens deze zaligspreking ondervindt.

New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Er staat niet dat je barmhartigheid terugkrijgt van de persoon voor wie jij barmhartig bent. Dat zal vaak juist niet het geval zijn. ‘Ondank is ’s werelds loon’, om het nog maar eens met een gezegde te onderstrepen. Nee, de barmhartigheid die wij als barmhartigen ontvangen komt rechtstreeks van God, net als alle andere zegeningen waarvan in deze zaligsprekingen gesproken wordt. Het is net zoals met vergeving: we leven in vergeving, we hebben het gekregen en we delen het uit, het is een aspect van het nieuwe leven dat wij leven. Zo is het ook met barmhartigheid: we geven en we ontvangen barmhartigheid, gewoon omdat het een deel is geworden van ons bestaan als volgelingen van Jezus.

En ook barmhartig zijn is uiteindelijk weer een gave. Paulus zegt dat heel mooi in Fil. 4:4, waar hij die twee dingen in één adem noemt: ‘Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen. De Heer is nabij.’ Door de aanwezigheid van God in ons leven kunnen we vriendelijk zijn voor de mensen.

Arie-Jan Mulder is spreker en schrijver. Zijn boek over de Bergrede is als ebook verkrijgbaar. Klik hier om zijn website te bezoeken.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher