God

19 januari 2018 door Matthijn Doekes

De moeilijkste relatie ooit

Ik beschouw mezelf een beetje als een luis in de pels van het Koninkrijk. Een zwart schaap tussen de witte schapen. Een mug in een kerkelijk landschap. Ik ben namelijk geen hokjesfiguur en denk zelfstandig na.
Ik neem geen blad voor de mond en verdedig standpunten openbaar en oprecht, wars als ik ben van enige opgeklopte onzin en zoete broodjes van een Disney-achtig Godsbeeld.

Echter, ik ben ook bijzonder loyaal. Als ik ergens bij betrokken ben, dan ben ik dat met hart en ziel.
En de vragen die ik dan stel, of de kritische punten die ik noem, zijn dan een vorm van betrokkenheid, omdat ik graag wil helpen dingen te verbeteren.
Daarnaast beschik ik over de nodige zelfkritiek en -evaluatie. En ik houd oprecht van God en mensen.

Bidden voor 'de ware', een permanente smile, 'onwijs gelukkig zijn': de Disney variant van God, zo noem ik dat inmiddels.

Soms heb ik het gevoel alsof God me een 'speciale behandeling' geeft.
Ik heb behoorlijk wat verlies gekend, en ja, ook na mijn bekering, toen sommige mensen me voorschotelden dat nu toch echt het leven een roze wolk werd, waarin al mijn hartverlangens beantwoord zouden worden. Bidden voor 'de ware', een permanente smile, 'onwijs gelukkig zijn': de Disney variant van God, zo noem ik dat inmiddels.

Bij mij echter leek alles ingewikkeld en moeilijk te gaan. Een on-genezen angststoornis, de dood van vrienden, verraad door kerkgenoten, je crush zien trouwen met een ander, eenzaamheid, onbegrip en woestijnperiodes die elke keer toch geleid leken door de Heilige Geest.
Nee, dit was toch anders dan ik me had voorgesteld. Veel moeilijker. Ondanks de periodes van vreugde, vervulling, vrede en verliefdheid op Jezus. En de bediening van gospelrap, waarbij ik God heb zien bewegen op onvoorstelbare manieren. Niet omdat ik nou zo'n held was, maar omdat het Gods roeping was voor mij gedurende die 9 jaar.

Ik heb altijd moeite met mensen die continu zeggen: 'God zei me dit, God zegt me dat', alsof ze dagelijks direct Gods stem horen. Dat minimaal een deel daarvan wishful thinking is, had ik al snel door. 'Ik heb iets op mijn hart' was een metafoor voor 'ik hoop hier eigenlijk op'.
Maar echt die stem horen, dat gebeurt mij zelden. Ik denk dat ik het twee of drie keer heb meegemaakt. En het was altijd kort: een woord, of een korte zin. Geen smalltalk van die kant.
En het was nooit iets leuks wat ik graag wilde horen.

ik stuiter soms tegen mijn eigen muur van onbegrip, omdat ik God niet in een hokje kan stoppen of kan voorspellen wat Hij zal doen. Ik vind het de moeilijkste relatie ooit.

Vaak gebeurt het horen van God op andere manieren dan een directe stem. En God heeft best vaak gebeden verhoord, maar wel verdacht vaak met een antwoord dat ik niet leuk vond.
Een simpel 'nee' of 'dat laat ik je weten te zijner tijd' of Hij opende mijn ogen om te zien wat het antwoord was, zoals toen ik bad voor het meisje waar ik al twee jaar verliefd op was.
Na de kerkdienst zag ik haar in de verte praten met een ander en wist ik direct: zij gaan trouwen.
En bedankt, Heer. Huilend onderweg naar huis. Maar wel antwoord gehad.

Het is opvallend dat God me nooit een plan de campagne geeft. Alleen iets voor nu of zonder verdere informatie iets voor later. Ik vind het zwaar, dat vertrouwen en moeten leven met weinig woorden.
Regelmatig word ik dan ook boos. Waarna ik dan weer moet inzien dat dat alles te maken heeft met mijn eigen issues en verwachtingen. God blijft autonoom in alles.

Hij vraagt mijn vertrouwen. Dat alles ten goede zal uitwerken, in Zijn perspectief van de eeuwigheid, wel te verstaan. En ik stuiter soms tegen mijn eigen muur van onbegrip, omdat ik God niet in een hokje kan stoppen of kan voorspellen wat Hij zal doen. Ik vind het de moeilijkste relatie ooit.
Maar wel een oneindige waarbij we een verbond gesloten hebben: Hij redt, Hij is genadig, Hij bepaalt wat er gebeurt, Hij is trouw. Zijn wil geschiede. En ik? Ik doe mijn best en ploeter wat aan.

Matthijn Doekes is een voormalig gospelrapper en is voor vragen of opmerkingen per e-mail bereikbaar. Bezoek hier zijn weblog.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher