Bernhard Reitsma over de kracht van gelijkenissen

God11 januari 2018 Bernhard Reitsma, De Waarheidsvriend
Bernhard Reitsma

De gelijkenissen van de Heere Jezus, wie kent ze niet? Maar om ze goed te begrijpen is kennis van de wereld van het Midden-Oosten aan het begin van onze jaartelling nodig. Prof. dr. Bernhard Reitsma geeft uitleg in De Waarheidsvriend.

Niet lang geleden liep ik in Den Haag. Op weg van het station naar het Binnenhof fietste niemand minder dan premier Rutte mij voorbij. Leuk, maar niet heel bijzonder. Onze minister-president gaat ook in zijn derde termijn wel vaker op de fiets. Altijd met een brede glimlach, vriendelijk zwaaiend naar iedereen. Weinig Nederlanders zullen daar moeite mee hebben. Een sportieve premier straalt iets vitaals uit en dat heeft Nederland nodig. Toch, als ik dat verhaal in het Midden-Oosten aan collega’s en vrienden vertel, dan kijken ze wel even raar op. De leider van het land op de fiets?

‘Maar jullie zijn toch een welvarend land? Hebben jullie dan geen geld om voor de premier een auto te kopen, met chauffeur?’ In veel landen ga je namelijk pas op de fiets als je te arm bent om een auto aan te schaffen. Als de belangrijkste man van het land op de fiets moet, dan zal Nederland wel op de rand van een faillissement staan.

Het probleem van allegorie is dat we bijna alles in een gelijkenis kunnen inlezen wat onze fantasie maar bedenkt.

Associaties
Een simpel beeld roept verschillende associaties op. Dat maakt het voor ons lastig bepaalde geschiedenissen uit het Nieuwe Testament goed te begrijpen. Dat geldt in het bijzonder voor de gelijkenissen van Jezus. Het zijn verhalen uit het leven van elke dag. Over wijngaarden en bruiloften, over relaties tussen heren en slaven, over koren en harde grond. Iedereen wist precies waar het over ging. Men zag het voor zich. Dat is voor ons niet meer het geval. Ons leven in de 21ste eeuw in Europa is totaal anders dan in de tijd van Jezus. Daarom staan veel gelijkenissen ver bij ons vandaan en komen ze soms vreemd over.

Wat wil Jezus er nu precies mee zeggen? Hoe moet je het voor je zien als er tien meisjes naar een bruiloft gaan en er is een probleem met de lampen en de olie (Matt.25:1-13). Hoe kan het nu zo lang duren voor de bruidegom komt? Zo lang, dat de bruidsmeisjes in slaap vallen? Waarom mag een man zijn vader niet begraven als hij Jezus wil volgen (Luk.9:59-60)? God draagt ons toch op onze ouders te eren, geldt dat dan niet voor de ‘laatste eer’? En waarom gaat een heer van een wijngaard naar de markt om personeel? En dat meerdere keren op een dag (Matt.20:1-16)?

Allegorisch
In het verleden zijn de gelijkenissen nog weleens op – wat we noemen – allegorische wijze uitgelegd. Dat betekent dat we achter elk detail van de gelijkenis een diepere betekenis zoeken. Een bekend voorbeeld is de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De gelijkenis is wel gelezen als de weg van Adam (de mens) van het paradijs (Jeruzalem) naar de sterfelijkheid (Jericho). Adam valt in zonde en wordt door de duivel en zijn engelen van zijn sterfelijkheid beroofd. Als hij geestelijk (half)dood langs de weg ligt, kunnen de wet en de profeten (priester en Leviet) hem niet redden. Alleen Jezus (de Samaritaan) kan dat. Hij redt de mens, bestrijdt de zonde (olie, wijn) en brengt de mens op zijn eigen lichaam (de ezel) naar de kerk (herberg). Bij de wederkomst van Jezus (terugkeer naar de herberg) zal de mens volkomen verlost zijn. Het probleem van allegorie is dat we bijna alles in een gelijkenis kunnen inlezen wat onze fantasie maar bedenkt. Soms is een verhaal echt als allegorie bedoeld. Maar als dat niet zo is, dan moeten we terughoudend zijn. Voor je het weet, halen we de scherpte eruit en zetten we het Evangelie naar onze hand.

Gelijkenissen zijn geen leuke verhaaltjes die we zomaar even lezen. Het vraagt leesvaardigheid.

Indirect
Zo werken verhalen in het Midden-Oosten ook niet. Ze hebben een andere functie. Dat heeft alles te maken met de cultuur. Je zult in een cultuur waar ‘eer’ heel belangrijk is, maar zelden iemand rechtstreeks in het openbaar bekritiseren. Dat doe je alleen in kleine kring en zelfs dan nog sporadisch. Als je iemand ergens op wilt aanspreken, dan doe je dat indirect. Je vertelt bijvoorbeeld een verhaal waarin de ander zich herkent. Als een predikant slecht voor de gemeente zorgt, dan kun je bijvoorbeeld een verhaal vertellen over een schaapskudde en een herder in loondienst, die alleen voor zijn geld de kudde weidt. Of je praat over een wijngaard die beheerd wordt door iemand die snel rijk wil worden en het geld in zijn eigen zak stopt. Degene over wie het gaat, weet precies wat er mis is, maar mag zelf de conclusie trekken. Wie de schoen past, trekke hem aan. Zo werkt dat in het Midden-Oosten. Zo werkt het ook bij de gelijkenissen van Jezus. Hij richt zich vaak indirect tot de Farizeeërs en de schriftgeleerden. Dat hebben ze haarfijn door. Ze voelen zich aangevallen en willen Jezus zo snel mogelijk uit de weg ruimen. Maar omdat de mensen Jezus als profeet zien, durven ze dat eerst nog niet (Matt.21:45,46). Het gaat bij de gelijkenissen dus om het begrijpen van het hele verhaal en niet om de vertaling van elk detail naar een boodschap voor vandaag. Waar is Jezus op uit? Wat is het punt dat Hij wil maken en wie heeft Hij op het oog? Om dat te ontdekken zijn twee dingen belangrijk, namelijk 1. dat we iets gaan begrijpen van de cultuur en het leven in de tijd van Jezus en 2. dat we gaan zien waar het verhaal schuurt en een merkwaardige wending krijgt.

Niet vrijblijvend
Gelijkenissen zijn geen leuke verhaaltjes die we zomaar even lezen. Het vraagt leesvaardigheid. We moeten de tijd nemen om de verhalen echt tot ons door te laten dringen. De gelijkenissen zijn ook niet vrijblijvend. Ze zijn boeiend, soms zelfs vermakelijk, maar uiteindelijk wil Jezus ons een spiegel voorhouden. Gelijkenissen zijn er om ons bij de les te houden. Ze vermanen ons tot geloof en vertrouwen, tot een verandering van houding of tot volharding.

De valkuil bij gelijkenissen is dat we denken dat we ze wel kennen. Er is al zo vaak over gepreekt. We hebben ze al zo vaak gelezen. Daardoor verrassen de verhalen ons niet meer, dringt de boodschap niet meer tot ons door. En we laten ons er al helemaal niet meer door aanspreken of corrigeren. Daarom moeten we af en toe proberen opnieuw te gaan luisteren. Dan zullen we regelmatig weer verrast worden door de gelijkenissen; de boodschap is adembenemend. Over de onvoorstelbare goedheid van God, die telkens weer verrast. En over het adembenemende geduld van God in Jezus Christus. Maar ook over de onvoorstelbare dwaasheid van mensen, die Gods goedheid naast zich neerleggen. Ook dat is adembenemend. Gelijkenissen hebben ons altijd iets te zeggen, in elke levensfase opnieuw.

Prof. dr. Bernhard Reitsma is bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘De kerk in de context van de islam’ aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zijn volledige verhaal is te lezen in De Waarheidsvriend. Klik hier om De Waarheidsvriend te ontvangen.

Praatmee

Beluister onze podcast

#324 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over toenemende Jodenhaat, David de Vos en echtscheiding
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Hemelvaart
Boekfragment

Hemelvaart: de glorieuze huldiging van Jezus in de hemel

Hemelvaart komt er vaak bekaaid vanaf. Het lijkt het ondergeschoven kindje van alle kerkelijke feestdagen. Maar Hemelvaart is een juichfeest. Op het moment dat Jezus de hemel binnenkwam begonnen engelen te spelen op hun instrumenten en begon de hemel

Dr. Wim Dekker
Boekfragment

Er moet zo gepreekt worden dat ik schrik van mezelf

'Waarom zou ik naar de kerk gaan?' Zo luidt de titel van een boek van dr. A.A. van Ruler (1908-1970). Van Ruler was hoogleraar systematische theologie in Utrecht. In de jaren zestig van de vorige eeuw kreeg hij te maken met een zwakke gezondheid, waa

Russell Brand
Positief nieuws

Bekende Britse komiek gedoopt: “Een levensveranderende ervaring”

“Een ongelooflijke en levensveranderende ervaring” en "een overgave aan Christus", zo omschrijft de Britse acteur en komiek Russell Brand zijn bekering tot Jezus en zijn recente doop. In een videoboodschap getuigt Brand via sociale media van zijn gel

grafstenen
Nieuws

Graven van Iraakse christenen vernield in Utrechtse wijk Overvecht

Bij begraafplaats Daelwijck in de Utrechtse wijk Overvecht zijn afgelopen weekend schokkende taferelen ontdekt: circa negentig graven zijn ernstig beschadigd. Een speciale sectie van de begraafplaats, gereserveerd voor Iraakse christenen, zag bijna g

Een Amerikaanse pastor overleeft aanslag
Nieuws

Amerikaanse pastor overleeft moordaanslag tijdens kerkdienst: "Zijn wapen haperde"

Een Amerikaanse pastor uit Pennsylvania heeft ternauwernood een moordaanslag overleefd. Dat meldt CBN News. Tijdens een kerkdienst probeerde een 26-jarige man de pastor, terwijl hij aan het preken was, neer te schieten. Maar het wapen haperde, waarna

Ayaan Hirsi Ali
Nieuws

Ayaan Hirsi Ali betreurt dat ze vroeger met het christendom spotte

Tijdens een conferentie in New York heeft vrouwenrechtenactiviste, auteur en voormalig VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali afgelopen weekend spijt betuigd over haar vroegere kritiek op het christendom. Dat meldt The Christian Post. Ali, ooit een overtuigd a

Jan-Willem Grievink
Podcast

Evangelische beweging is volgens Jan-Willem Grievink complexer dan velen denken

Naar aanleiding van het boek 'Rauw' van evangelist David de Vos wordt het reilen en zeilen van de evangelische beweging volop besproken. In de nieuwspodcast van Cvandaag benadrukt Jan-Willem Grievink dat deze stroming complexer is dan veel christenen

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen deelt confronterende boodschap: "Ook binnen de kerk zijn er nog veel mensen slaaf"

"Of je bent door Gods genade verlost van je slavernijverleden of je zit er nog steeds middenin. Ik denk wel eens dat het goed zou zijn als we ons daar misschien wat meer druk over zouden maken. Want je kunt zomaar denken dat je vrij bent, terwijl je

Meerartikelen

Ds. J. IJsselstein
Nieuws

Ds. J. IJsselstein aanvaardt beroep GerGem Woerden

Ds. J. IJsselstein, predikant van de gereformeerde gemeente te Kapelle-Biezelinge, heeft het beroep aangenomen dat door de gemeente Woerden op hem was uitgebracht, laat Gergeminfo.nl weten. Woerden was vacant sinds het vertrek van ds. W. A. Zondag na

Jan Pieter Verweij
Column

Goed gezinsbeleid lijkt een ideologische blinde vlek te zijn

In het Nederlandse beleid wordt al jarenlang het individu centraal gesteld en lijkt het gezin er niet toe te doen. Tegelijkertijd zijn er volop zorgen over polarisatie, groeiend asociaal gedrag, een groeiend aantal (gok)verslaafden, dalend mentaal we

Tonnie van der Kooij
Levensverhaal

Tonnie van der Kooij (93) overleefde een Jappenkamp: "Zelfs in de moeilijkste tijd zorgt God voor je"

Afgelopen zondag was de 93-jarige Tonnie van der Kooij te zien in Hour of Power. Van der Kooij weet wat het is om in gevangenschap te leven, want tussen haar elfde en vijftiende levensjaar zat ze, samen met haar moeder, in een Jappenkamp opgesloten.

InSalvation
Nieuws

InSalvation viert slotakkoord in stijl door laatste cd met muzikale vrienden

Wat is een passend afscheid? Als je die vraag over InSalvation stelt, dan ligt het antwoord voor de hand. De band heeft altijd aanbidding op de eerste plaats gezet in haar bediening. En tijdens de achttien jaar dat ze actief was, haakten veel vriende

Banner of Truth-voorgangersconferentie
Verdieping

Banner of Truth-voorgangersconferentie wakkert de vlam van liefde tot God aan

‘Wat is de mens?’ Deze vraag uit Psalm 8 vormde dit jaar het thema van de Banner of Truth-voorgangersconferentie. Het hoeft niet te verwonderen dat voor dit thema is gekozen, want juist op dit gebied is er in onze tijd en maatschappij veel verwarring

Kom over en help
Nieuws

Beleef Oost-Europa tijdens jubileumdag Kom over en help

Op zaterdag 18 mei organiseert Kom over en help een jubileumdag ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de stichting. Op deze dag, die gehouden wordt op de Leger des Heils-locatie in Ede, kan jong en oud kennis maken met het werk van Kom over en

Willem Ouweneel
Boekfragment

Is Israël nu wel of niet het uitverkoren volk van God?

Aan de ene kant is er geen twijfel over dat God zijn verbond sluit met het gehele (etnische) volk Israël. Dat wordt nog eens onderstreept door het feit dat elk Israëlitisch jongetje van acht dagen oud besneden wordt, of zijn ouders nu erg vroom zijn

prof. dr. H. G. L. Peels
Interview

Prof. dr. Peels: “In de CGK zijn we nog lang niet uitgepraat en uitgebeden”

“Tijdens het convent van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) werd opeens op de man gespeeld. Misschien was het wel typerend voor de wijze waarop binnen onze kerken in onze dagen zoveel meer gesprekken verlopen”, maakt prof. dr. H. G. L. Peels

Ds. M. van Reenen
Video

Ds. Van Reenen kwam catechisant tegen: "Dominee, maakt u zich zorgen over ons?"

"Dominee, maakt u zich zorgen over ons?", die vraag werd tijdens Koningsdag door een catechisant aan ds. M. van Reenen gesteld. Dat vertelde de hersteld hervormde predikant onlangs in een preek. De Urker predikant geeft aan dat hij zich niet specifie

Wilkin van de Kamp
Video

In deze video vertelt Wilkin van de Kamp hoe Luther ontdekte dat gerechtigheid een geschenk is

"Dankzij Paulus ontdekt Luther dat hij in Christus niet rechtvaardig wordt gemaakt, maar rechtvaardig wordt verklaard. Gerechtigheid is een geschenk", aldus Wilkin van de Kamp. In de 52e aflevering van de serie 'Begin je dag met God' behandelt de chr

Päivi Räsänen in GerGem
Video

Finse politica Räsänen spreekt GerGem-kerkgangers toe: "Vertel over Jezus"

De vervolgde Finse politica Päivi Räsänen is momenteel in Nederland. De christendemocratische oud-minister is al jarenlang onderwerp van strafrechtelijk onderzoek omdat zij in 2019 een Bijbelpassage op X plaatste. Afgelopen zondag was ze te gast in d

Pakistan
Nieuws

50 moslims vallen christelijk gezin aan in Pakistan, politie weigert daders te arresteren

De Pakistaanse politie weigert moslims te arresteren die onlangs een christelijke boerenfamilie aanvielen in Pakistan. Dat meldt Morning Star News. Naar verluidt vielen circa vijftig gewapende moslims, onder leiding van lokale grootgrondbezitters, de