God

20 december 2017 door Christa Noteboom

Het dorre dal en de wegen naar zegenende regen

‘We zijn één driftbui verwijderd van een nucleaire catastrofe’, kopte de NOS onlangs op haar website. Een zin die bij mij direct alarmbellen laat rinkelen. Openbaring, oordelen van God die over de aarde gaan, christenvervolging, westerse welvaartsbubbel, de slaperige staat van de eindtijdkerk en mijn eigen positie in het geheel. Het triggerde mij om een indringende blog te schrijven om ons wakker te schudden uit onze geestelijke slaap en ons voor te bereiden op de terugkeer van onze Heer Jezus. Iets in mij drong erop aan om de blog nog even te laten lezen door een ander, voordat ik het online zou zetten. Ik vermoed dat dat mijn hemelse Vader was, om te voorkomen dat ik anderen iets mee zou geven dat niet opbouwend zou zijn.

Als God ons iets wil leren, is dat namelijk altijd opbouwend. Door Zijn bekendmakingen heen laat Hij ons zien welke kant het met de wereld opgaat, zodat we erop vertrouwen dat het Hem nooit uit de hand loopt. We kunnen volgen waar Hij Zich ongeveer bevindt met het voltooien van Zijn plan voor deze wereld. We leren vertrouwen dat God gezegd heeft wat Hij doet en doet wat Hij gezegd heeft.

Als ik de nieuwsberichten naast de Bijbel leg, krijg ik per direct de neiging om in een struisvogel te veranderen.

Struisvogelpolitiek
Ik weet niet hoe dat bij jou gaat, maar bij mij werkt het nog wel eens andersom. Als ik de nieuwsberichten naast de Bijbel leg, krijg ik per direct de neiging om in een struisvogel te veranderen. Kop in het zand, want wat je niet ziet zal ook niet gaan gebeuren. Als ik dan besluit om het zand uit mijn ogen te wrijven en de profetieën van God te gaan lezen, slaat de angst mij soms om het hart. Angst om mijn gezin, mijzelf, mijn geloofsgenoten. En menselijk gezien is dat misschien best te verdedigen, maar geestelijk gezien zit daar nog wel een groeipuntje in.

Psalm 84
Terwijl ik bezig was om Gods leerpunt voor mij te verwerken, las ik Psalm 84:

Hoe lieflijk is uw woning, HEER van de hemelse machten.
Van verlangen smacht mijn ziel naar de voorhoven van de HEER.
Mijn hart en mijn lijf roepen om de levende God.

Zelfs de mus vindt een huis en de zwaluw een nest
waarin ze haar jongen neerlegt, bij uw altaren.

HEER van de hemelse machten, mijn koning en mijn God.
Gelukkig wie wonen in uw huis, gedurig mogen zij u loven.

Gelukkig wie bij u hun toevlucht zoeken, met in hun hart de wegen naar u.
Trekken zij door een dal van dorheid, het verandert voor hen in een oase; rijke zegen daalt als regen neer. Steeds krachtiger gaan zij voort om in Sion voor God te verschijnen.

HEER, God van de hemelse machten, hoor mijn gebed, luister naar mij, God van Jakob.
God, ons schild, zie naar ons om, sla goedgunstig het oog op uw gezalfde.

Beter één dag in uw voorhoven dan duizend dagen daarbuiten,
beter op de drempel van Gods huis dan wonen in de tenten der goddelozen.
Want God, de HEER, is een zon en een schild.
Genade en glorie schenkt de HEER, zijn weldaden weigert hij niet aan wie onbevangen op weg gaan. HEER van de hemelse machten, gelukkig de mens die op u vertrouwt.

Baan in je hart wegen die naar God leiden, zodat Hij de dorre dalen in je leven tot een oase kan maken en Zijn rijke zegen als regen op je neer kan laten dalen.

Vertrouwen
Er was al tegen mij gezegd dat het om vertrouwen draait bij de profetieën die God ons geeft. Dit keer was het mijn Vader Zelf, Die zei: ‘Chris, vertrouwen. Daar gaat het om. Je bent gelukkig als je bij Mij je toevlucht zoekt. Als je zó vaak naar mij toegekomen bent met alles wat je doet, denkt en meemaakt, dat in je hart alleen maar wegen lopen die bij Mij uitkomen. Áls dan die tijd komt waar jij zo bang voor bent, dan verander Ik dat voor jou in een oase. Rijke zegen zal Ik op je laten regenen. Je zult – ook in die moeilijke periode – steeds krachtiger worden om uiteindelijk bij Mij uit te komen. Je zult Mij zien zoals ik jou altijd al kan zien. Je zult Mij kennen, zoals Ik jou altijd al gekend heb’.

Ik antwoordde Hem ongeveer zo: ‘Heer, de mus en de zwaluw vonden een nest in de tempel die hier op aarde was. Ik verlang ernaar om dicht bij U te zijn, U te kennen zoals U mij kent. U in de ogen te kijken en te weten dat het goed is. HEER van de hemelse machten, mijn koning en mijn God. Gelukkig de mensen die bij U wonen. Het is beter om één dag dicht bij U te zijn, dan duizend dagen zonder U door te brengen. U verwarmt en beschermt ons!’

Baan wegen die naar God leiden
Misschien ben jij wel één van die mensen die ik bewonder. Die vol vertrouwen de laatste periode voor Jezus’ terugkeer tegemoet gaan, omdat ze hun blik gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van ons geloof. Misschien ben je wel iemand, die nog moet leren vertrouwen op de beloften van God en het gebed van Jezus (Johannes 17), net zoals ik. Laat je bemoedigen door deze prachtige Psalm. Baan in je hart wegen die naar God leiden, zodat Hij de dorre dalen in je leven tot een oase kan maken en Zijn rijke zegen als regen op je neer kan laten dalen. We zullen, dankzij Hem, steeds krachtiger worden om uiteindelijk in Sion God te mogen ontmoeten. Wat een dag zal dat zijn!

HEER van de hemelse machten, gelukkig de mens die op U vertrouwt!

Bezoek hier de weblog van Christa Noteboom.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher