Nieuws

12 december 2017 door Hendriëlle de Groot

Tot Heil des Volks (THDV) heeft nieuwe website en logo

Tot Heil des Volks (THDV) heeft een deze maand nieuw logo en website gekregen. De persoonlijke verhalen van de cliënten staan centraal. 

Matthijs Hoogendoorn leidt de verslaggevers door de stad, dwars door de striemende regen en de gure kou. Het startpunt van de wandeling is de Sint-Nicolaaskerk, vlakbij het station Amsterdam Centraal. Een deel van de tocht gaat over de Wallen, waar de wietgeur je overal tegemoet komt, net als de rode lichten van de seksshops en bordelen.

Er zijn in Amsterdam zesduizend tot achtduizend prostituees. Scharlaken Koord is een van de hulpverleningsorganisaties op de Wallen. Het project van Tot Heil des Volks bestaat dertig jaar. Jaarlijks kloppen ongeveer zeventig vrouwen aan voor hulp, ongeveer zestig procent stapt uiteindelijk uit de prostitutie. De straatwerkers zoeken de vrouwen op en gaan met ze in gesprek. Het is vaak een lang, intensief project om uit de prostitutie te komen, wat veel van de vrouwen en de vrijwilligers vergt. Simone Schoemaker van THDV vertelt over een gesprek dat haar erg is bijgebleven. Een vrouw, met een gebroken identiteit, zei tegen haar: “Jij bent de eerste die mij vraagt 'hoe gaat het met je?' Ze wist niet eens meer wat haar lievelingskleur was. In de tweedehandskledingwinkel Second Step kunnen kwetsbare vrouwen werkervaring opdoen en zo terugkeren in de maatschappij.

Inloophuis Amsterdammers Helpen Amsterdammers (AHA) is vijf dagen per week geopend. Vrijwilligster Gerda hoort de heftige verhalen aan van de daklozen die er binnen komen lopen. In tegenstelling tot andere organisaties voor daklozenopvang, is hier geen pasje voor nodig, iedereen is welkom. Dat heeft wel als gevolg dat ook de zwaardere gevallen hier binnenkomen. Vooral in de wintermaanden, als het buiten kouder is merkt ze dat de agressie soms toeneemt. Er is een audio-opname gemaakt, van een van de vaste bezoekers van het inloophuis. Gerard is er bijna dagelijks te vinden. Hij is een aantal jaar dakloos. Als je op straat leeft, leef je onderop in de wereld, zegt hij. "En dan kun je alleen nog maar omhoog kijken." Hij zou graag willen dat andere mensen ook zo'n bril eens opzetten, zodat ze meer begrip hebben voor mensen aan de onderkant van de samenleving. 

Een andere doelgroep van Tot Heil des Volks zijn kinderen in armoede. Daarvoor is sinds begin dit jaar Het Fort opgericht. Basisschoolkinderen kunnen spelenderwijs vaardigheden opdoen, om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken, via een speciaal samengesteld pedagogisch programma.

Het eindpunt van de rondleiding is het dienstencentrum, waar de website en het nieuwe logo worden gepresenteerd. Een boekenlegger is het symbool voor de verhalen van de verschillende doelgroepen. De naam is hetzelfde gebleven, net als de vier doelgroepen waarvoor de organisatie zich inzet: prostituees, verslaafden, dak- en thuislozen en kinderen in armoede. Motivo heeft THDV de vernieuwde corporate uitstraling gegeven. Op de website hebben de persoonlijke verhalen van de cliënten een prominente plek gekregen.

Bekijk hier de nieuwe website van Tot Heil des Volks.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher