Maria zou de Maria-cultus afwijzen

God13 december 2017 Piet Guijt, Promise Magazine
Maria beeld

Al eeuwen is in de Rooms-Katholieke Kerk sprake van de zogenoemde Mariaverering. Het is een actueel thema, zoals blijkt uit onder andere het boek Flirten met Rome. Bovendien is het van groot belang voor een mogelijke toenadering tussen kerken.

In de eerste eeuwen na Christus was er helemaal nog geen sprake van Mariaverering. Mede door het trekken van (onterechte) parallellen tussen Maria en Eva door sommige kerkvaders, werd meer aandacht besteed aan de persoon van Maria. Het zou volgens diverse bronnen mogelijk ook te maken hebben met een poging een christelijke invulling te geven aan de figuur van de moedergodin, de koningin des hemels etc. in diverse mythologieën en heidense culturen.

Een andere oorzaak van de Mariaverering is het misverstand dat het een opdracht zou zijn om Maria te (ver)eren. Men wijst dan op Lukas 1:48 waar Maria zingt dat alle geslachten haar gelukkig zullen prijzen. Abusievelijk meende men dat het zou gaan om het eren en lofprijzen van Maria, maar er staat in het geheel geen oproep daartoe. Immers ‘gelukkig prijzen’ betekent: feliciteren, zeggen dat iemand bevoorrecht is. Maria’s lofzang is alleen gericht op de grootheid en genade van God en niet op het (ver)eren van Maria zelf.

Maria’s lofzang is alleen gericht op de grootheid en genade van God en niet op het (ver)eren van Maria zelf.

In de loop van de geschiedenis van de Rooms-Katholieke Kerk zijn vier Maria-dogma’s afgekondigd, die overigens geen bijbelse basis hebben, namelijk: 1. Maria, moeder van God
2. Maria altijd maagd
3. Onbevlekte ontvangenis van Maria
4. Tenhemelopneming van Maria

Binnen de Rooms-Katholieke kerk wordt verschillend gedacht over Maria, maar helaas is er een (doorgeschoten) Mariadevotie ontstaan, die soms zo ver gaat dat Maria als godin of als goddelijk wordt gezien, of dat Maria zelfs de plaats gaat innemen van de Heilige Geest.

Diverse taken (bijv. voorspreekster, medeverlosseres, vredebrengend) die aan Maria worden toegeschreven, worden besproken, en wordt aan de hand van Bijbelteksten toegelicht, dat het ten onterechte is. Immers Jezus is onze voorspreker. Alleen Hij voert die taak uit als onze hemelse hogepriester (Hebr. 2:17 ). Hij pleit voor ons. Voorbede geschiedt alleen in de naam van Jezus! (Joh. 14:13,14).

Interessant is om te zien hoe sommige rooms-katholieken het aanroepen van Maria willen goedpraten. Immers, zo zegt men, Maria is niet dood, maar leeft in de hemel. Inderdaad zijn gelovigen die in Christus gestorven zijn bij God in de hemel, maar daaraan kan men nog geen argument ontlenen om overleden broeders en zusters in de Heer aan te roepen. Als dat zo zou zijn, dan zou men niet alleen Maria mogen aanroepen, maar ook bijvoordbeeld Paulus, Augustinus, Martin Luther King. Het is echter niet alleen verboden om overledenen aan te roepen (Lev. 20:6,27), maar ook volstrekt onnodig omdat iedere gelovige in gebed rechtstreeks naar Jezus mag gaan (1 Petr. 5:17).

Waarom dan Maria aanroepen?
In het Nieuwe Testament leest men nergens van een andere of bijzondere taak voor Maria. Nergens in de brieven van Paulus en de andere apostelen wordt over Maria gesproken, laat staan over haar vermeende geestelijke betekenis naast Jezus. Dat Maria geen taak heeft in geestelijke heilszaken, blijkt eveneens uit het feit, dat Jezus zegt dat Hij de Vader zal bidden om een andere Trooster (de Heilige Geest, de Geest der waarheid, dus niet Maria)(Joh. 14:16). De Heilige Geest verwijst niet naar Maria, maar naar Jezus.

Maria gaf ons in haar lofzang zelf het voorbeeld door haar verering en aanbidding alleen tot God te richten. Maria zou zelf de Mariacultus scherp veroordelen.

Helaas zijn er bedenkelijke gevolgen van de Mariaverering ontstaan zoals blijkt uit een aantal uitspraken van rooms-katholieke hoogwaardigheidsbekleders. Enkele voorbeelden: “Onze redding is gebaseerd op de heilige Maagd [..] opdat als er enige hoop is voor geestelijk herstel, deze uitsluitend en alleen van haar komt”, “Ja, zalige, zoete Maagd Maria, hier zijn wij verzameld rond uw glorierijke troon”, “Poort van de Hemel, Morgenster, Zetel van Wijsheid, richt onze schreden, verlicht ons hart en geef ons de gaven van de Geest”, “Maria, bron van levend water, en als bron van genade”. Echter in het Nieuwe Testament draait alles alleen om Jezus. Hij is onze Redder en Vertrooster, Hij is de bron van genade (Joh. 1:14,17). We hoeven ons niet toe te wijden aan Maria, maar aan God en aan Jezus, de Leidsman en Voleinder van ons geloof (Hebr. 12:2). Alleen de opgestane Here Jezus Christus kan en zal Zich vanuit het Koninkrijk Gods openbaren. Mooie voorbeelden zien we ook nu bij moslims die in een droom of visioen Jezus (en niet Maria) zien, daardoor tot geloof komen en christen worden!

Jezus is de weg, en de waarheid en het leven (Joh. 14:6). En de behoudenis is in niemand anders [dan Jezus] (Hand. 4:12). Er is slechts één Middelaar tussen God en mensen, namelijk Jezus Christus (1 Tim. 2:5,6) en dus niet Maria. Jezus is het Lam van God. Hoe onjuist het is om te beweren dat Maria medeverlosseres zou zijn, blijkt uit het feit dat Maria geen mede-lam van God is. De duivel is bang voor de naam van Jezus. Immers Hij heeft alle macht in hemel en op aarde en alleen in Jezus’ naam kunnen we demonen uitdrijven.

Er blijkt geen bijbelse onderbouwing te zijn voor de Mariacultus. Als wij Maria zouden vereren of aanbidden of tot haar zouden bidden, dan zou zij hetzelfde zeggen als de engelen: “Aanbid [alleen] God!” Maria gaf ons in haar lofzang zelf het voorbeeld door haar verering en aanbidding alleen tot God te richten. Maria zou zelf de Mariacultus scherp veroordelen. De Mariaverering kan goedbedoeld zijn, maar als het niet in overeenstemming is met de Bijbel, dan is sprake van misleiding waardoor de aandacht wordt afgeleid van Jezus en Zijn overwinning over de boze geesten.

Ook al is in dit artikel inhoudelijke kritiek gegeven op het fenomeen van de Mariaverering, het is niet de bedoeling medegelovigen liefdeloos te bejegenen of om scheiding tussen christenen te bewerkstelligen, maar om eerlijk de Bijbel als toetssteen aan het woord te laten. De boodschap van God aan deze wereld is niemand anders dan Jezus.

Deze samenvatting bevat enkele punten uit het uitgebreide artikel ‘De Maria-verering getoetst aan de Bijbel’ in het oktober-nummer 2017 van het Promise Magazine. Het volledige artikel van drs. Piet Guijt is hier te vinden.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Willem Lingeman
Video

Waarom het huwelijk een bloedverbond is

Het huwelijk wordt op basis van de Bijbel een bloedverbond genoemd. Willem Lingeman legt aan de hand van het Oude en Nieuwe Testament uit waarom. "Er werden dieren gedood en in de lengte doorgesneden. De twee helften werden gespiegeld tegenover elkaa

Saati
Nieuws

Twee jaar celstraf voor christelijke vrouw in Iran nadat ze zich liet dopen

Laleh Saati, een christelijke vrouw uit Iran, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Ook krijgt ze een reisverbod van twee jaar. Dat hebben bronnen in Iran gemeld. De Iraanse autoriteiten beschuldigen Saati (45) ervan de nationale veiligheid i

André en Jacolien
Video

Jacolien gaf haar nier aan haar man André zodat ze samen weer in Gods koninkrijk kunnen dienen

André en Jacolien Stam dienen al enkele jaren vol passie in Gods koninkrijk, maar in de afgelopen maanden bleek André nog maar weinig energie te hebben. Dit bleek aan zijn nier te liggen. Zijn vrouw Jacolien besloot daarop een nier aan haar man af te

vervolging nigeria
Nieuws

Radicale moslims slaan weer toe: christelijke moeder en baby vermoord in Nigeria

In de staat Plateau in Nigeria zijn in de afgelopen twee weken meer dan dertig christenen om het leven gekomen bij aanvallen door islamitische Fulani-strijders, waaronder een jonge moeder en haar baby. De incidenten vonden plaats in het overwegend ch

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zege om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël
Nieuws

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zegen om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël

Gisterenochtend vond bij de Westelijke Muur in Jeruzalem de jaarlijkse priesterlijke zegen plaats. Dat meldt All Israel News. Bij de priesterlijke zegen waren duizenden Joden en verscheidene opperrabbijnen aanwezig. Tijdens het massaal bezochte evene

Ultraorthodoxe Joden
Nieuws

Ultraorthodoxe Jood start campagne om lastigvallen van christenen in Jeruzalem te verminderen

Een ultraorthodoxe Joodse activist is een openbare campagne gestart waarbij hij Joden oproept om christenen niet langer lastig te vallen in de Oude Stad van Jeruzalem. Dat meldt All Israel News. In de voorbije maanden deden zich verschillende inciden

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag-redacteuren blikken terug op historisch convent CGK

De één wil synodebesluiten handhaven, een ander wil ruimte geven aan verschillende opvattingen. Hoeveel verschil mag er zijn binnen de kerken en waar ligt de grens? Daarover werd afgelopen zaterdag een uniek en belangrijk convent gehouden binnen de C

Pakistan vlag
Podcast

Hoe gaat het met Pakistaanse christenen na massa-aanval moslimextremisten?

Augustus 2023: chaos in de straten van Jaranwala. De christelijke wijk in de Pakistaanse stad werd aangevallen voor moslimextremisten. Kerken en huizen werden in brand gestoken en vele christenen vluchtten. SDOK startte gelijk een actie om noodhulp o

Meerartikelen

schip
Nieuws

Mercy Ships gaat derde ziekenhuisschip bouwen dankzij 'gulle donatie'

Mercy Ships is begonnen met het maken van plannen voor de ontwikkeling van een nieuw ziekenhuisschip. Het idee hiervoor komt voort uit de wens om meer capaciteit te ontwikkelen voor het leveren van medische zorg in Afrika. Door de vloot uit te breide

Mirjam Bikker
Nieuws

Tweede Kamer stemt in met ChristenUnie-initiatief: Catshuissessie over Jodenhaat op komst

Alle fracties in de Tweede Kamer, behalve Denk en Forum voor Democratie, zetten hun handtekening onder het voorstel van de ChristenUnie voor een Catshuissesie over antisemitisme in de samenleving. De Kamer debatteerde donderdag over het onderwerp. Ee

Bijbel
God

Refoweb-vragensteller: waarom wordt de antichrist 'zoon des verderfs' genoemd?

'De antichrist wordt in de Bijbel “zoon des verderfs” genoemd. Judas is de enige in de bijbel die deze naam ook kreeg. Zit daar een specifieke betekenis achter?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'De Heere spreekt over Zijn

dominee J. C. de Groot
Video

Terugkijken: ds. De Groot over een bevrijdende ontmoeting met Jezus

‘Waar Jezus is, gebeurt er altijd wat,’ zei dominee J. C. de Groot tijdens een toerustingsavond van Geloofstoerusting in Rijssen. Hij sprak over de geschiedenis van Lukas 13:10-17 en hoe die God ook vandaag dezelfde is. Bekijk de lezing van ds. De Gr

Jaap Bönker
Verdieping

De Bijbel is een agrarisch boek

De Bijbel is voor een groot deel geschreven als een agrarisch boek. Er staan in verschillende gedeelten veel passages over zaken die voor de toenmalige mensen heel herkenbaar waren. In onze samenleving (met name in de steden) is het agrarisch begrip

Bobby Schuller
Nieuws

Komende zondag is Bobby Schuller te gast in Hour of Power

Komende zondag is de Amerikaanse televisiepredikant Bobby Schuller te zien in Hour of Power. Samen met presentator Jan van den Bosch blikken de twee terug op het 25-jarig bestaan van Hour of Power op de Nederlandse televisie. Hour of Power viert deze

bidden
Boekfragment

De gave van ‘het onderscheiden van geesten’: wat staat ons te doen?

De apostel Paulus somt in 1 Korintiërs 12:10 enkele gaven van de Geest op. Hij doet dat paarsgewijs. Eén paar betreft ‘profetie’ en ‘het onderscheiden van geesten’. Gezien de parallel met het volgende paar, ‘spreken in (vreemde) talen’ en ‘uitleggen

Arie-Jan Mulder
Column

Waarom droefheid en treurnis tijdens het avondmaal ongepast is

In eerdere afleveringen van deze columnreeks over onze ontdekking van het avondmaal hebben we gezien wat Jezus voor ogen stond bij de instelling van het avondmaal. Hij verwees daarbij naar vier wezenlijke Bijbelse elementen, die in de geschiedenis va

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr