Humanistisch Verbond: campagne Week van het Leven zet in op schuldgevoel
De campagne van Week van het Leven lijkt misschien onschuldig, maar zorgt vooral voor één ding: een enorm schuldgevoel bij vrouwen, beweert het Humanistisch Verbond.
Vorige week vond de Week van het Leven plaats, een initiatief van Stichting Platform Zorg voor Leven. 'Als je beseft dat een hartje drie weken na de bevruchting al klopt en hoe waardevol kinderen voor ons zijn, dan verdienen ook de allerkleinsten bescherming en zorg en hun aanstaande moeders onze steun,' aldus de initiatiefnemers. De campagne leidde vorige week tot verschillende reacties.
'Op emotionele wijze wordt over een kindje met kenmerken en vermogens gesproken, dat bij abortus met geweld word gedood. Een dergelijke campagne is verre van onschuldig,' stelt het Humanistisch Verbond. 'Onder het mom van een bewustwordingscampagne worden vrouwen die abortus laten uitvoeren neergezet als kindermoordenaars.
Het zou fatsoenlijk zijn als de campagnemakers eerlijk hun religieuze achtergrond melden. Dan zouden ook emotionele oproepen zoals ‘het hartje klopt al na drie weken’ in context kunnen worden geplaatst. Feitelijk gaat het namelijk om een aantal kloppende bloedcellen in een embryo van 4 millimeter. (...) De vrouw heeft volgens de campagnemakers dan ook niet zozeer een eigen stem en juist informatie nodig, maar hulp. Met als enige uitkomst: geen abortus.
Humanisten maken zich dan ook boos als het christelijke perspectief wordt voorgesteld als enige fatsoenlijke keuze, als de ellende van illegale abortussen verzwegen wordt, als voorbehoedsmiddelen niet aan de orde komen, als biologische feiten over beginnend leven in emotionele oneliners uit hun context worden getrokken, en als het aanpraten van schuldgevoel wordt voorgesteld als bewustwording.'
Praatmee