Hoe bescherm je jouw kind tegen de risico’s van social media?
Kinderen hebben continu toegang tot het internet. Wifi is vrijwel overal beschikbaar, computers zijn niet meer weg te denken uit leslokalen en kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon. Qpido lanceert samen met de gemeente Amsterdam ‘Het Gesprek’, een campagne om ouders te ondersteunen bij het bespreekbaar maken van de risico’s van social media apps, in het bijzonder het veelvoorkomende ‘sexting’.
Altijd online
Het internet speelt een belangrijke rol in de levens van kinderen. Veiligheid is daarbij een belangrijke factor; kinderen kunnen middels talloze social media apps eenvoudig in contact blijven met het thuisfront, hun sociale netwerk en belangrijke updates ontvangen van school. Hoewel veel populaire apps onschuldig bedoeld zijn, zijn hier ook risico’s aan verbonden.
Weet wat kinderen delen
Kinderen delen steeds vaker gevoelige informatie, zoals naaktfoto’s. Het maken, versturen en/of doorsturen van seksueel getint beeldmateriaal wordt ook wel sexting genoemd. Soms wordt hier expliciet om gevraagd, maar veel vaker nog ontvangen kinderen ongevraagd seksueel getinte beelden. Dit kunnen foto’s of video’s zijn van schoolgenoten, maar ook pornografisch materiaal van het internet. Kinderen realiseren zich vaak nog niet voldoende wat de impact van het zien en/of delen van seksueel getinte foto’s is. Met name de kinderen van wie de beelden doorgestuurd worden, blijken psychologische begeleiding nodig te hebben. Sociale uitsluiting en psychische problemen kunnen in extreme gevallen zelfs leiden tot zelfmoord (of zelfmoordneigingen).
Bespreek de risico’s
Ouders en/of opvoeders kunnen een sleutelrol spelen in het voorkomen van negatieve gevolgen door het gesprek aan te gaan met kinderen. Openheid is met name bij sexting een belangrijke factor, omdat kinderen het vertrouwen moeten krijgen dat zij terecht kunnen bij hun ouders met vragen en (eventuele) psychische problemen. De gevolgen van het maken en/of doorsturen van beeldmateriaal moeten bespreekbaar gemaakt worden.
De campagne Het Gesprek geeft ouders inzicht in de populaire apps voor kinderen en jongeren, de risico’s en handvatten om het gesprek ‘open’ aan te kunnen gaan. Daarnaast worden er per leeftijdscategorie handige tips gegeven. Klik hier voor meer informatie.
Praatmee