Arie Maasland

Uniek: een Bijbels dagboek in dichtvorm

04-12-2017 door Jeffrey Schipper
Boekencentrum
Boekencentrum Uitgevers is een uitgeverij waar boeken, bijbels, tijdschriften en digitale media verschijnen. Boekencentrum Uitgevers wil informatie aanbieden op een brede markt van (christelijke) godsdienst, theologie, filosofie en cultuur.

“Er zijn al veel Bijbelse dagboeken te krijgen, maar een Bijbels dagboek in dichtvorm is uniek. Ofwel, ik vond het leuk om met iets vernieuwends te komen,” vertelt Arie Maasland naar aanleiding van zijn nieuwe dagboek-gedichtenbundel ‘Alleen uw liefde laat mij leven’. “De dagboekvorm vraagt om het lezen van maar één gedicht per dag. Dat vinden veel mensen aansprekend en het kost weinig tijd en moeite – anders dan het lezen van een hele bundel gedichten in één keer. Terwijl je toch het nodige hebt om over na te denken.”

De gedichten hebben diepere betekenislaag. Hoe komt dat tot uiting in het eerste gedicht over Abraham?
“Wat het gedicht zegt, past van begin tot eind bij Abraham: God riep hem weg naar een onbekend land en beloofde hem zijn zegen. Maar die roeping van God geldt nog steeds. Ook wij worden geroepen om aardse zekerheden los te laten en ons aan Gods leiding en beloften toe te vertrouwen.
Daarmee past alles wat in het gedicht staat bij iedere gelovige – of zelfs bij iedereen die de woorden van God hoort.

De ik-vorm en de je-vorm, die vaak voorkomen in de bundel, zijn een stimulans om de tekst op jezelf te betrekken. Je kunt je al lezend afvragen: wat zegt dit gedicht over mij?

Sommige gedichten zijn allereerst een Schriftberijming. Dan gaat het dus om een soepele en rijmende weergave van de Bijbeltekst, en niet zozeer om een diepere betekenislaag.
Anderzijds zijn er ook gedichten met meer dan twee lagen. Neem het gedicht over de opwekking van Lazarus, dat niet alleen naar Johannes 11 verwijst, maar ook naar het proces van opnieuw geboren worden én naar de wederkomst van Jezus en de opstanding van de doden.
Dit soort variatie helpt, hopelijk, om de bundel lang boeiend te houden voor de lezer.”

"Een jaar of tien geleden las ik tijdens mijn stille tijd Jeremia 31. De woorden sprongen vanaf de bladzijde mijn hart in, God zei het rechtstreeks tegen mij."

Het gedicht van vandaag (17 november, red.) heet ‘gelukkig’. Welke boodschap wil je hiermee doorgeven?
Maasland: “Dit is typisch een Schriftberijming: het vat in rijmende vorm samen wat Jezus zegt in Lukas 6: ‘Gelukkig ben je wanneer de mensen je haten – want je loon is groot in de hemel.’
Het gedicht is onderdeel van een tweeluik. Het gedicht op de rechterbladzijde, dat dezelfde versvorm heeft, benadrukt de andere kant van de zaak, waar Jezus het ook over heeft: ‘Wee u…’

Het gedicht ervoor, dus dat van 16 november, is vrijer ten opzichte van het Bijbelgedeelte en in feite een van de persoonlijkste gedichten in de bundel. Een jaar of tien geleden las ik tijdens mijn stille tijd Jeremia 31. De woorden sprongen vanaf de bladzijde mijn hart in, God zei het rechtstreeks tegen mij. Zo krachtig heb ik dat maar zelden gehad, het raakte me diep.
Iets van die emotie heb ik geprobeerd vast te leggen. Ik hoop dat lezers op hun beurt door deze Bijbelwoorden worden geraakt – wat ook kan zonder dat je deze persoonlijke achtergrond kent.”

Waarom heb je ‘Alleen Uw liefde laat mij leven’ geschreven? Wat wil je ermee bereiken?
“Ik voel me geroepen om het woord van God uit te dragen, waarbij ik mijn creatieve gaven op het gebied van taal en muziek mag gebruiken. Ik ervaar dat als een levensvervulling. Zo heb ik ook erg genoten van het werken aan deze bundel.

Praktisch bezien motiveerde het me erg dat de uitgever al iets in dit project zag toen ik nog maar net begonnen was. Ik wist dus dat mijn werk gelezen zou worden.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

Mijn doel is bereikt als dit dagboek mensen stimuleert om Gods Woord op zich in te laten werken, bijvoorbeeld bij hun dagelijkse stille tijd of als afsluiting van de maaltijd.
Ik hoop dat ze steeds weer verrast worden door de rijkdom en de actualiteit van de Bijbel. En natuurlijk mogen ze ook mooi vinden hoe ik met de taal omga; ik heb mijn best gedaan om gedichten te schrijven die goed in elkaar zitten,” aldus de schrijver.

Klik hier om ‘Alleen uw liefde laat mij leven’ te bekijken of te bestellen.

Arie Maasland is neerlandicus en hbo-theoloog. Hij is voorganger van ICF Apeldoorn, een multiculturele kerk die onderdeel is van Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK).



Discussie over Uniek: een Bijbels dagboek in dichtvorm
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!