Ds. M. Klaassen

"Zwarte Piet is geen middel om racisme te bestrijden"

01-12-2017 door Jeffrey Schipper

“Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de Nederlandse traditie en heb ik nooit met slaven geassocieerd. Zwarte Piet is niet het juiste middel om racisme te bestrijden,” zegt dr. M. Klaassen. Met de hervormde predikant uit Arnemuiden bespreken we deze week drie nieuwsberichten over Zwarte Piet, religieuze diensten in buurtcentra en genderneutraliteit.

200 bekende Nederlanders in actie tegen Zwarte Piet
Bekende Nederlanders zoals Georgina Verbaan, Mathijs van de Sande Bakhuyzen, Jett Rebel, Renske de Greef, Nasrdin Dchar en Tofik Dibi zijn woensdag een grote online campagne tegen Zwarte Piet begonnen. Dat doen zij samen met nog bijna 200 anderen. Zij hebben een T-shirt aan met daarop de tekst Zwarte Piet is racisme.

“Zwarte Piet is niet het juiste middel om racisme te bestrijden,” vindt ds. Klaassen. “Racisme is heel erg en moet altijd worden aangepakt. Maar wat mij betreft krijgt die bestrijding vooral een plek in de opvoeding of in het onderwijs. Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de Nederlandse traditie en heb ik nooit geassocieerd met het discrimineren van slaven. Hetzelfde geldt voor mijn kinderen. Die link hebben zij nog nooit gelegd. Ze zien Zwarte Piet vooral als een grappig figuur waarmee ze kunnen lachen. Ik zou tegen de 200 Bekende Nederlanders dan ook willen zeggen: zet de strijd tegen racisme op een andere manier voort.

Natuurlijk is er een relatie tussen Zwarte Piet en het koloniale verleden van ons land,” erkent de predikant. “Het slavernijverleden is onderdeel van onze geschiedenis. Het punt is dat we dat niet ongedaan kunnen maken. Belangrijker is de vraag: hoe gaan we hiermee om? Op dit gebied zijn al de nodige stappen gezet. Zo neemt onze overheid tijdens de Slavernijherdenking altijd nadrukkelijk afstand van het Nederlandse slavernijverleden. Bovendien is het niet zo dat Nederlanders dit in het slavernijtijdperk allemaal accepteerden. Zo heeft ds. Smytegelt in de zeventiende eeuw krachtig afstand genomen.

"Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de Nederlandse traditie en heb ik nooit met slaven geassocieerd. Zwarte Piet is niet het juiste middel om racisme te bestrijden."

Overigens heb ik Zwarte Piet hier in Arnemuiden onlangs nog gesproken. Hij maakte duidelijk dat wie geen zwarte schmink accepteert ook niet mee mag doen aan de Sinterklaasoptocht. Hier leeft de discussie dus niet zoals in Amsterdam. Daar wonen relatief meer mensen met een donkere huidskleur, dus ik snap de gevoeligheden wel. Laten we elkaar plaatselijk de ruimte geven om het op een eigen wijze in te vullen.”

Religieuze diensten mogelijk geweerd uit buurthuizen
Wordt het religieuze groepen in Rotterdam in de toekomst verboden hun erediensten te beleggen in wijkcentra van de gemeente? De gemeenteraad debatteert er donderdag over.

“Hier gaat een gebeurtenis aan vooraf,” maakt Klaassen duidelijk. “Onlangs werd een Amsterdamse toegang ontzegd tot een gebouw waar zij samenkwamen vanwege hun visie op het huwelijk.” De Christian Revival Church maakt in de hoofdstad gebruik van de Oosterkerk, die in handen is van de gemeente. Dit kerkgenootschap zou volgens de lokale SP-fractie zeer intolerant tegenover homoseksuelen en transgenders staan.

En daar komt nu dus de buurthuis-kwestie in Rotterdam bij. Zo’n veertien religieuze groeperingen (onder meer van christelijke en islamitische signatuur) houden hun erediensten in enkele wijkcentra in Rotterdam. Door deze groeperingen te weren willen verschillende politiek partijen kerk en staat gescheiden houden. Ds. Klaassen wijst op “een sterke gelijkheidsideologie die hier achter schuil gaat”. “Onder het mom van inclusiviteit moeten we allemaal hetzelfde denken en vinden. En dat zijn over het algemeen sociaalliberale waarden die in sommige gevallen tegen het christelijke gedachtegoed ingaan.

Deze berichten laten zien dat we als Nederlanders niet kunnen omgaan met verscheidenheid. Met name het bericht over de kerk uit Amsterdam toont dat aan. En dat terwijl het gebruik maken van publieke ruimtes in Nederland nooit een probleem is geweest. We zijn altijd een land geweest waarin op een flexibele wijze met minderheden is omgegaan. De zaak verandert natuurlijk als een kerkelijke gemeente zich schuldig maakt aan homodiscriminatie. Maar daar is in Amsterdam geen sprake van. De kerk doet er verstandig aan om dit besluit aan te vechten bij de rechter. Kom op voor je rechten zonder in de slachtofferrol te kruipen,” luidt zijn advies.

"De vrijheid waar wij als christenen gebruik van maken wordt door imams die haatzaaien misbruikt."

De predikant vermoedt dat angst voor de radicale islam hierbij een rol speelt. “De vrijheid waar wij als christenen gebruik van maken wordt door imams die haatzaaien misbruikt.”

Hoogleraren: Geslacht ligt onveranderlijk vast in DNA
Genderneutraliteit bestaat niet. Een man kan niet zomaar een vrouw worden door zichzelf uit te geven als vrouw, of andersom. Het onderscheid tussen man en vrouw is onveranderlijk vastgelegd in het erfelijk materiaal (DNA). Zeker 21 procent van het menselijk genoom –dat bestaat uit in totaal 30.000 genen– blijkt geslachtsafhankelijk.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

“De maatschappelijke discussie over homoseksualiteit hebben we inmiddels gehad,” constateert Klaassen. “De homorechten zijn in ons land stevig verankerd. Nu komen we in een volgende fase terecht waarbij de vraag is in hoeverre je identiteit als man/vrouw is vastgelegd. Onze genderidentiteit lijkt steeds meer elastisch te zijn. Daarom is het zo interessant dat het gerenommeerde Weizmann Institute of Science aantoont dat meer dan 20 % van het menselijk genoom geslachtsafhankelijk is. Dit sluit aan bij de christelijke ethiek en de Bijbel.

Dit debat gaat ook in onze christelijke gemeenten opspelen. Wat doe je als kerkenraad wanneer een vrouwelijk gemeentelid een mannelijke identiteit heeft aangenomen en vanuit de gemeente voorgedragen wordt voor een ambt? We moeten mild en pastoraal met deze mensen omgaat, maar tegelijkertijd is je identiteit niet iets wat je kiest. God heeft ervoor gekozen om diversiteit in de mensheid te scheppen. Door de zondeval is het nodige verstoord, maar de verschillen blijven. Sterker nog, ze weerspiegelen Gods veelkleurigheid.”



Discussie over "Zwarte Piet is geen middel om racisme te bestrijden"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!