Jezus was geen lieverdje
Toen wij onlangs een nieuw boek publiceerden met de titel Jezus onze niet zo lieve Heer, kregen we binnen een paar uur diverse reacties op de titel. De reacties bevestigden onze verwachtingen: niet-christenen reageerden verrast en geïnteresseerd; christenen reageerden verward en geïrriteerd. En alle reacties zijn goed.
Door het boek De langste week, dat wij enkele jaren geleden uitgaven en dat historische context en chronologie geeft bij de gebeurtenissen uit de lijdensweek, ben ik gaan beseffen dat wij een wel erg 21e eeuws beeld van Jezus hebben en hebben gecreeërd. Een wel erg theologisch beeld ook.
Niet-gelovigen zeggen wel eens dat God niet bestaat en dat God en geloven in God alles te maken heeft met perceptie. Ik geloof wél dat God bestaat, maar denk dat we eerlijk moeten zijn en moeten erkennen dat veel van ons Godsbeeld mogelijk perceptie is. Wij kennen immers maar ten dele. En God waarschuwt niet voor niets in de Tien Geboden voor de gevaren van het een beeld maken van God. Dat heeft echt niet alleen maar te maken met gouden kalveren, dikke stenen tuinboeddha's en dergelijke.
Sla de gemiddelde kinderbijbel open en Jezus is een vriendelijk lachende blanke man met baard, in een jurk, met een kind op schoot. Lievig, is het woord dat bij zo'n afbeelding past. En God is inderdaad liefde.
In ons gezin wordt het woord lieverd heel veel gebruikt om elkaar aan te spreken. (Het is zelfs zo'n vast onderdeel van mijn vocabulaire geworden dat ik ooit een onderwijscollega tijdens een vergadering ook aansprak met 'lieverd'. Grote hilariteit, maar ik vond het zelf op dat moment minder grappig.) Natuurlijk was, is, Jezus een LIEVERD. Met hoofdletters, ja. Maar lieverdjes worden niet gekruisigd, dus als we Jezus alleen maar zien als lief, liefdevol, dan hebben we geen compleet beeld van Hem. Dan doen we Hem te kort, en daarmee onszelf.
Ik schreef zojuist dat we slechts ten dele kennen. Ooit zullen we Hem kennen zoals wijzelf gekend zijn, en Hem kennen van aangezicht tot aangezicht. Dat is geweldig. Maar het is evenzo geweldig om Hem nu al beter te leren kennen. John Eldredge schrijft dat je beroofd bent als je de kracht van Christus' leven in je leven niet kent. Dat je bestolen bent als je Zijn stem nooit hoort, Zijn concrete aanwezigheid nooit ervaart. Jezus was speels, vurig doelgericht, menselijker dan mens, buitensporig vrijgevend, ontwrichtend eerlijk, aanstootgevend vrij en geraffineerd. En daarbij kon Hij enorm tegendraads zijn.
Ik zal het netjes vertellen. Enkele jaren geleden zat ik een keer op de wc met heftige darmklachten. Zo heftig dat ik bijna dacht dat ik erin zou blijven. Om de één of andere vage reden moest ik er toen aan denken dat Jezus vrijwillig 'het Gode gelijk zijn' heeft afgelegd en een mens geworden is als wij. Jezus met diarree... dat is geen blasfemie, dat is wat wij Hem óók hebben aangedaan door de zondeval. Jezus onze niet zo lieve Heer is geen blasfemie. Een zoetsappige Jan Jurk van Hem maken, dat is blasfemisch. Jezus is het lam én de leeuw.
Onlangs zei één van onze auteurs tegen mij: 'De zondeval was niet zo erg. De zondeval was veel erger!' Een andere auteur hoorde ik zeggen: 'Het erge van de zondeval is dat wij er groter door worden, in onze beleving, en God kleiner.'
Jezus was geen lieverdje. Jezus is niet zo lief. Hij is veel LIEVER!
Het is tijd dat we stoppen met karikaturen van Hem maken. Het is tijd dat niet langer onze beleving centraal staat in onze diensten. Het is tijd dat we weer gaan luisteren naar Zijn woorden. Zijn woorden zijn radicaal. Zijn liefde is robuust. Jezus onze lieve Heer? Jaja, maak dat de ketter maar wijs.
Praatmee