Reclamefilmpje Samsung

Theoloog analyseert reclamefilmpje waarin een man wordt gedoopt met zijn smartphone

09-11-2017 door Jeffrey Schipper

"Je ziet een jongeman ondergedompeld worden in een rivier. Er staan mensen pootjebadend bij te filmen. Het lijkt een doopscène uit de evangelische scene, maar het is een reclamefilmpje voor de nieuwe mobiele telefoon van Samsung," schrijft cultuurtheoloog Frank Bosman.

Bosman analyseert bovenstaand filmpje. "Natuurlijk gaat het hier in eerste instantie om het slijten van een nieuw product. Samsung wil zijn nieuwste mobiele telefoon, de S8 aan de man brengen. (...) Maar de manier waarop Samsung zijn boodschap verpakt is heel opmerkelijk. De features van de nieuwe S8 worden geframed in een driedubbele narratief: rehabilitatie, love story en – het meest opmerkelijk – als doopsel. Tim moet van zijn oude (slechte) gewoontes af en moet nieuwe (goede) gewoontes aanleren. De eerste stap is erkennen dat je een probleem hebt (je oude telefoon). 

Het is opmerkelijk dat een groot electronicaconcern als Samsung voor de promotie van zijn nieuwe telefoon het beeld gebruikt van de klassiek christelijke doopritueel. Het reclamebureau vertrouwt er kennelijk op dat een dergelijk ritueel ook buiten de groep van kerkgaande christenen herkend wordt als symbool voor wedergeboorte of voor het begin van een nieuw en beter leven. Hiermee geeft Samsung een voorbeeld van wat ik ‘impliciete theologie’ noem: het oproepen van christelijke symboliek en noties binnen een niet-religieuze context. 

Religie is niet passé in onze samenleving, hoe vaak opiniemakers en onderzoekers ons dat ook willen laten geloven. Religie transformeert en is meer en meer te vinden in atypische contexten als reclames, romans, films en videogames," concludeert Bosman.

Lees hier de volledige analyse van Frank Bosman.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Theoloog analyseert reclamefilmpje waarin een man wordt gedoopt met zijn smartphone
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!