Habakuk

God

08 november 2017 door Leen Stehouwer

Drie waardevolle lessen uit Habakuk

Habakuk is een vrij onbekende profeet uit het Oude Testament. Toch is het boek met zijn profetie om meerdere redenen interessant. Habakuk zelf komt naar voren als een man die een diepe relatie met God heeft en zich in zijn hart laat kijken. Het boek heeft vragen als onderwerp die ook in onze tijd nog spelen. Bovendien is Habakuk geen moeilijk boek, de grote lijn is goed te begrijpen.

Het Evangelisch College (EC) is een interkerkelijk opleidingsinstituut dat (deeltijd)opleidingen en cursussen aanbiedt op het gebied van de Bijbel, Theologie, Missionair Werk en Pastoraat.

Hieronder volgen 3 waardevolle lessen uit Habakuk, 3 uitnodigingen om nader kennis te maken met dit kleine bijbelboek van 3 hoofdstukken.

1. Habakuk gaat in gesprek met God
Wie het bijbelboek Habakuk gaat lezen, komt erachter dat in de eerste 2 hoofdstukken een gesprek plaatsvindt. Een gesprek tussen Habakuk en God, waartoe Habakuk het initiatief heeft genomen. Na het opschrift van 1:1 begint Habakuk in vers 2-4 met een 'aanklacht', een vraag aan God. In het land Juda wordt de goede wet van God ondermijnd, het recht krijgt niet langer zijn loop. Rechtvaardige en eerlijke mensen worden vertrapt. Habakuk vraagt: “Waarom? Hoelang kunt U dit nog verdragen?” Het is een vraag uit een hart dat gericht is op God en bewogen met de medemens.

Het antwoord dat God geeft in vers 5-11 is een beschrijving van de Chaldeeën (Babyloniërs) die militair oppermachtig zijn en het geweld liefhebben. De legermacht van de Chaldeeën is angstaanjagend, en tegelijkertijd moreel slecht. In Gods hand zijn zij een instrument om anderen, ook Juda, voor hun zonden te straffen.

Habakuk laat ons zien dat het goed is om met onze vragen naar God toe te gaan.

In vers 12 verwoordt Habakuk zijn vertrouwen op God. Hij noemt Hem ‘Heilige’ en ‘Rots’. De komst van de Babyloniërs zal een straf en een tuchtiging zijn, maar niet het einde betekenen voor het volk van God. Toch roept de straf door de hand van de Babyloniërs nog een andere vraag op, die Habakuk in vers 13-17 stelt. Waarom worden deze goddelozen gebruikt om Gods volk (en andere volken) te straffen? De Chaldeeën zijn immers nog erger dan de Judeeërs (1:13)! Ze zijn moordenaars zonder enig mededogen (1:17) en hebben geen enkel besef van de ware God (1:16). Zullen zij dan hun gang maar kunnen gaan, en zich er nog vrolijk over kunnen maken ook? Dat is toch ook geen recht?

Habakuk laat ons zien dat het goed is om met onze vragen naar God toe te gaan. We zien hoe in zijn woorden ontzag, vrijmoedigheid en vertrouwen samengaan. Geen vanzelfsprekende, wel een uitdagende mix!

2. Habakuk kan wachten
Habakuk 2:1 laat zien dat de profeet op zijn tweede vraag niet direct antwoord krijgt. Geen probleem voor Habakuk, hij wacht. Hoelang moest Habakuk wachten? We weten het niet, maar zijn geduld wordt beloond. Het antwoord is niet alleen voor hem persoonlijk, want hij moet het op tafelen (stenen platen) schrijven zodat het in het voorbijlopen te lezen is (2:2). Voor menselijke beleving kan het lang duren voor God spreekt of voor zijn woorden werkelijkheid worden. God belooft echter ondubbelzinnig dat wat Hij zegt zeker zal gebeuren (2:3).

Volgens het eerste deel van vers 4 zal degene die kwaad doet niet standhouden, maar (4b) “de rechtvaardige zal door zijn geloof (NBV: trouw) leven”. Vertrouw op God en je zult leven! Deze belofte is een kernboodschap van Habakuk, die ook verderop in de Bijbel doorklinkt. Wat belooft God? Het succes van de koning van Babel met zijn hoogmoed zal niet blijvend zijn. De volken die hij onderwerpt zullen hem uiteindelijk bespotten met een vijfvoudig ‘wee’ (2: 6b, 9, 12, 15 en 19).

Wachten op God is niet ‘in de wachtkamer zitten’, maar actief op Hem vertrouwen. Het wachten van Habakuk is daar een prachtig voorbeeld van. Onderzoek maar eens hoe vaak in de Bijbel wordt gesproken over ‘wachten op God’, en laat je verrassen door de rijke inhoud van deze teksten.

Wachten op God is niet ‘in de wachtkamer zitten’, maar actief op Hem vertrouwen.

3. Habakuk houdt in moeilijke tijden vol
Habakuk kan wachten tot God antwoordt. Maar als hij Gods belofte heeft ontvangen (de rechtvaardige zal door zijn geloof leven en de boosdoener zal gestraft worden), kan hij ook wachten op de vervulling van die belofte.

Habakuk 3 is een gebed van Habakuk in de vorm van een psalm. Het grootste gedeelte (3:1-15) is een beschrijving van God in zijn majesteit als Hij komt om het kwaad te straffen en de mensen die bij Hem horen te redden. Habakuk heeft God zo gezien in het visioen en hij vertrouwt er vast op dat dit ingrijpen werkelijkheid zal worden.
En ondertussen, de tijd tot het ingrijpen van God? In ontroerende woorden (3:16-19) belijdt Habakuk dat Hij op God blijft vertrouwen, wat hem ook overkomt.

Al zal de vijgenboom niet bloeien,
al zal de wijnstok niets voortbrengen,
al zal de oogst van de olijfboom tegenvallen,
al zal er geen koren op de akkers staan,
al zal er geen schaap meer in de kooien zijn
en geen rund meer binnen de omheining –
toch zal ik juichen voor de HEER,
jubelen voor de God die mij redt.
God, de HEER, is mijn kracht,
Hij maakt mijn voeten snel als hinden,
Hij laat mij over mijn bergen gaan.

De belofte van God dat uiteindelijk alles rechtgezet wordt is zo bepalend voor Habakuk, dat hij in feite zegt: “wat mij ook overkomen zal, wat ik ook zal missen van de dingen die ik nodig heb, met vreugde zal ik mij aan God blijven toevertrouwen.”

Leen Stehouwer is docent Oude Testament bij het Evangelisch College. De ETS-Bijbelcursus van het Evangelisch College is een interkerkelijke Bijbelcursus die wordt aangeboden op 55 locaties in Nederland en online. Elke lesmaand behandelt de cursus één Bijbelboek uit het Oude Testament en één Bijbelboek uit het Nieuwe Testament. Onlangs ging de les Oude Testament over het Bijbelboek Habakuk. Klik hier voor meer informatie.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen

Dr. C. A. van der Sluijs waarschuwt voor een activistisch geloofsleven

'Sinds enige maanden probeer ik ‘s morgens een tijd van bezinning te houden. Een kwartier bidden en een kwartier Bijbellezen. Dat kwartier Bijbellezen gaat wel, maar met bidden loop ik tegen een probleem aan: mijn hoofd zit altijd erg vol met gedachten. Zodra ik de stilte zoek, gaan mijn hersenen in de overdrive. Ik kan amper een hele zin bidden zonder af te dwalen met mijn gedachten,' vertelt een vragensteller op de website van Refoweb. "jij neemt jezelf te serieus. Alsof het van jou afhangt," maakt dr. C. A. van der Sluijs d...

Waarom SGP en ChristenUnie tegen de donorwet stemden

Een meerderheid van de Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met de nieuwe donorwet van D66-Kamerlid Pia Dijkstra. Dat betekent dat alle volwassen Nederlanders voortaan automatisch orgaandonor zijn, tenzij hij of zij expliciet aangeeft dat niet te willen. In de Eerste Kamer stemden onder andere SGP en ChristenUnie. Onlangs legden senatoren Diederik van Dijk (SGP) en Roel Kuiper (ChristenUnie) uit waarom. Uitleg SGP'er Diederik van DijkDe bijdrage van Diederik van Dijk is te lezen op de website van de SGP. "Er is een tijd geweest dat...
CIP+

Albert verklaarde de biddende Martin Koornstra voor gek - en kan nu weer lopen

“Het was een wonderlijke zaterdag.” Albert Bos is nog altijd onder de indruk van wat hem op Urk is overkomen. En wat hem is overkomen kunnen we allemaal zien in dit filmpje. In het inmiddels veelbesproken filmpje dat op social media vaak werd bekeken en gedeeld zou te zien zijn dat hij wonderbaarlijk werd genezen van pijn in z’n been. Er werd triomfantelijk met krukken gezwaaid vanwege de gebedsgenezing. Mensen juichten van blijdschap. CIP.nl sprak maandagmiddag met Albert en zijn vrouw Carla. Wat is er precies gebeur...
CIP+

"De Bijbel zegt niets zegt over duurzame relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht"

Homoseksueel. Je mag het wel zijn, maar niet in de praktijk brengen, is een veelvoorkomende opvatting in christelijk Nederland. Is dat terecht? Wat zegt de Bijbel daarover? Is homoseksualiteit inderdaad een gruwel in de ogen van God? In de tweede video beantwoordt John Lapré dit soort vragen, naar aanleiding van zijn boek De veilige kerk, in gesprek met Rik Bokelman. Hoe wordt er doorgaans gereageerd op een coming out? “Je ziet over het algemeen dat daar redelijk goed mee om wordt gegaan, maar dat het wat moeilijke...

Israël zal leven!

Onlangs las ik dat het aantal Joodse mensen in Israël dat gelooft in de Heere Jezus, de Messias, inmiddels wordt geschat op rond de 30.000. Het zijn niet alleen de immigranten waardoor dat aantal stijgt, maar ook doordat mensen in Israël tot geloof komen. God werkt. Het zijn de ritselingen, die zullen uitlopen op Romeinen 11:26 – ‘En zo zal heel Israel zalig worden’. De profeet Ezechiël schrijft daar zo prachtig over in hoofdstuk 37. Ik ben er vast van overtuigd dat hij hier verwijst naar gebeurtenissen die zullen...

Valentijnsdag: Kees van der Staaij vertelt waarom liefde en trouw zo mooi zijn

SGP-leider Kees van der Staaij vertelt waarom liefde en trouw in zijn ogen zo mooi zijn. Onderstaande boodschap klinkt op deze Valentijnsdag in spotjes op de radio. Deze boodschap klinkt vanmorgen in spotjes op de radio. Vertel vandaag ook waarom liefde & trouw zo mooi zijn! #ikgavoortrouw pic.twitter.com/RalWI6ezEb — Kees van der Staaij (@keesvdstaaij) February 14, 2018
CIP+

Refoweb-boys: "De reformatorische gezindte is volwassen geworden"

“We zien steeds minder oppervlakkige vragen over tv-kijken of een hoed dragen. De reformatorische gezindte is volwassen geworden,” zegt Gert Janssen. Samen met Henk Aalbers is hij initiatiefnemer van Refoweb.nl. Daar kunnen mensen, binnen en buiten de reformatorische gezindte met bijna al hun vragen terecht. CIP.nl zocht het duo op. “Het zou mooi zijn dat er een moment komt dat we onszelf kunnen opheffen.” Wat begon met een chatbox is uitgegroeid tot een vragenrubriek met een enorm archief. Ook is...

Waarom God Zijn volk de opdracht gaf om de sabbat te houden

"In Deuteronomium 5:15 wordt de reden gegeven waarom God Zijn volk gebiedt de sabbat (rustdag) te houden, namelijk: omdat de Heere Zijn slavenvolk uit Egypte bevrijd heeft. Ik zie de link, de reden, niet in. Kunt u deze relatie met ons duidelijk maken?," aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Kandidaat G. K. Terreehorst geeft antwoord."Het rusten op de sabbat is een gebod van de HEERE," antwoordt de hersteld hervormde kandidaat uit Apeldoorn. "Elke Israëliet moet zich daaraan houden. Men moch...

Baby Lisa genas van een ernstige huidaandoening

Baby Lisa wordt geboren met een ernstige huidaandoening, Collodion. Artsen zijn verbaasd dat de huid van baby Lisa binnen no-time geneest, schrijft Xpedition Glory. Bekijk het indrukwekkende verhaal van moeder Kim. Bekijk de video en klik hier voor meer fragmenten van Xpedition Glory:

Tommie Christiaan speelt Jezus in The Passion 2018

Tommie Christiaan en Glennis Grace vervullen dit jaar de rollen van Jezus en Maria in de achtste editie van The Passion. Het muzikale paas-evenement vindt op donderdag 29 maart plaats in de Bijlmer. Zanger Jeangu Macrooy en rapper Brainpower (Gertjan Mulder) vertolken de rollen van de discipelen Judas en Petrus. Bert van Leeuwen zal verslag doen van de processie. Tommie Christiaan speelt Jezus. Deze namen werden gisteren onthuld door fans van The Passion via een livestream op Facebook. Bij Jinek werd bekendgemaakt dat Arjan Ede...

SGP en ChristenUnie opnieuw bezorgd over positie eenverdieners

Eenverdieners zijn de laatste jaren relatief flink meer belasting gaan betalen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) loopt hun belastingdruk komende tijd waarschijnlijk alleen maar verder op, terwijl die voor tweeverdieners is gedaald. Politiek leiders Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Kees van der Staaij (SGP) uiten hun bezorgdheid. -De meeste eenverdieners stemmen geen SGP, maar VVD-Er zijn net zoveel eenverdieners die D66 stemmen als SGP-In totaal zijn eenverdieners goed voor 20 zetels-Onder SGP stemmers is maar 20% eenverdiener...
CIP+

Moeten we nou vóór of tegen de mogelijk nieuwe Donorwet zijn?

Dezer dagen hebben we het allemaal weer over orgaandonors omdat de initiatiefwet van D66 voor een actief donorregistratiesysteem (ADR), die in september 2016 was aangenomen door de Tweede Kamer. Aanstaande dinsdag wordt het wetsvoorstel in stemming gebracht in de Eerste Kamer. Wat moeten we hopen dat er uitkomt? Moeten de christelijke partijen bij voorbaat tegen zijn omdat het wetsvoorstel van D66 kwam? Of moeten zij het op zijn eigen merites beoordelen? Eerlijk gezegd ben ik nogal geschokt door allerlei gevoelsmatige argum...
Vakanties
Hier adverteren?

Lastercampagne tegen Messiaans-Joodse christenen in Israël

Stenen gooien, lastercampagnes in de media, chantage. Ultra-orthodoxe joden doen er alles aan om een ontmoetingscentrum van Messias-belijdende joden in Dimona, Israël, opnieuw te laten sluiten. Het centrum is net weer geopend en dat levert weer nieuwe protesten op, meldt Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Het centrum is een ontmoetingsplaats voor joden die in Jezus geloven. Ze drinken en koffie en thee en voeren gesprekken met elkaar. Vorig jaar werd de ontmoetingsplek kortdurend gesloten, na protesten van ultra-or...

Ds. J. J. ten Brinke aan de slag in hervormd Oud-Beijerland

De hervormde gemeente in Oud-Beijerland verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. J. J. ten Brinke heeft het beroep aanvaard. De kerkenraad zocht een opvolger voor de vorig jaar naar Polsbroek vertrokken ds. C. Boele. Ten Brinke bedankte vorig jaar voor beroepen uit Bodegraven, Giessendam-Neder-Hardinxveld en Woudenberg.
CIP+

Mirjam van der Vegt over haar burn-out: “Op de bodem van mijn bestaan ontstond mijn leven”

Ze werkte als journalist, had een boek geschreven en was moeder geworden. Ze leidde een succesvol leven. Maar toen liet haar lichaam het afweten. In deze videoserie spreekt Rik Bokelman met trainer en schrijfster Mirjam van der Vegt over stilte. In het eerste deel vertelt ze over haar burn-out. “Mijn lijf zei: ik doe niet meer mee.”   “Ik had een bruisend levend, ik werkte als journalist bij actualiteitenrubrieken en leidde een vrijwilligersgroep in de wijk waar ik woonde. Ik was een boek aan het schrijven en was m...

Syrische regering waarschuwt Israël voor "meer verrassingen"

Nieuwe aanvallen van Israël op doelen in Syrië kunnen rekenen op “meer verrassingen”, zo laat de Syrische regering weten, meldt het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël). Afgelopen zaterdag werd een Israelische F-16 neergeschoten na een bombardement op Iraanse doelen.Zaterdagochtend infiltreerde een Iraanse drone het Israelische luchtruim. Het onbemande vliegtuig was vanaf een Syrisch vliegveld opgestegen en werd bediend door een Iraanse eenheid in Syrië. In reactie op de schending van het...
CIP+

Prof. dr. Van Vlastuin: "We hebben geen nieuwe Maarten Luther nodig"

“Een nieuwe Reformatie is ook in onze tijd nodig. Maar er hoeft geen nieuwe Maarten Luther op te staan. God werkt niet in modellen.” Ruim 500 jaar geleden vond een bijzondere revolutie plaats: de Reformatie. In de online videocursus ‘Reformatie Nu’ laat prof. dr. W. van Vlastuin in drie videolessen zien welke blijvende betekenis de Reformatie heeft gehad voor het persoonlijk geloof van christenen en voor hun bijbelgebruik en gebedsleven. CIP.nl sprak de hersteld hervormde theoloog over Maarten Luther, goedkope gen...

Abele Reitsma is tegenstander van de nieuwe donorwet en legt uit waarom

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een nieuwe donorwet. De nieuwe norm is dat je standaard donor bent, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Welke bezwaren zijn er op de nieuwe wet? Abele Reitsma van Stichting Bezinning Orgaandonatie geeft antwoord in het Family7-programma Uitgelicht. Bekijk het volledige gesprek en klik hier voor meer video's van Family7: