Ds. J. Belder

Ds. J. Belder: "De vrije seksuele moraal heeft grenzen nodig"

27-10-2017 door Jeffrey Schipper

“Die miljoenen die deze dagen hun ervaringen delen op Facebook laten overduidelijk de keerzijde van de vrije seksuele moraal zien. Het toont precies hoe de vlag erbij staat in een samenleving die los van God raakte,” zegt ds. J. Belder naar aanleiding van de bekende hashtag #MeToo. Met de hervormde emeritus-predikant uit Harskamp bespreken we deze week drie nieuwsberichten over seksuele intimidatie, Forum voor Democratie en de prediking.

Is #MeToo het begin van nieuwe seksuele revolutie?
De hashtag #metoo leidt van de ene tot de andere ontboezeming over seksuele intimidatie en geweld. Betekent dit het einde van het oude machotijdperk? De ene expert denkt van wel, de ander betwijfelt het.

“Een aantal jaren geleden wezen alle vingers naar de Rooms-Katholieke Kerk. De laatste jaren kwamen er ook verhalen over seksueel overschrijdend gedrag uit jeugdinstellingen en de sportwereld naar buiten. Inmiddels is er aan de hand van #MeToo een tsunami aan misbruikverhalen losgebarsten. Het is ook hierin altijd zaak om waar van niet-waar te onderscheiden. Er zijn te allen tijde mensen die zulke verhalen gretig aangrijpen om zichzelf onder de aandacht van anderen te brengen, het gespeelde slachtoffer.”

Belder onderstreept dat seksuele intimidatie en geweld van alle tijden is. “Sla de Bijbel maar eens open. Dan kom je een heel aantal incestverhalen tegen. Zware sancties waren het gevolg. Onze tijd vindt die straffen buitenproportioneel. Begrijpelijk want we hebben de seksuele revolutie nog niet zo lang geleden achter ons gelaten. In de zestiger jaren moesten alle taboes op dat terrein nadrukkelijk doorbroken worden. Vrijheid-blijheid is sindsdien het devies. Nu lijkt de revolutie haar eigen kinderen op te eten. De wal keert het schip.

Helaas verschillen christenen daarin weinig van de ‘mondaine’ wereld. Menig dominee weet in een trouwdienst bijna niet waar hij kijken moet. Te veel oog voor de bruid zou hem al zo het predicaat oude viezerik kunnen opleveren. Mijn vraag is steeds: waarom al die inkijkblousejes en wat bedoel je nou eigenlijk met superkorte rokjes, met jurkjes, broeken en shirts die je lichaamsvormen uiterst nauwkeurig en uitdagend onderstrepen? Laten we kritisch zijn op ons kleedgedrag en dat tegen het licht van Gods heilzame geboden blijven houden, daar zijn wij zelf en onze naaste goed mee.

"Die miljoenen die deze dagen hun ervaringen delen op Facebook laten overduidelijk de keerzijde van de vrije seksuele moraal zien. Het toont precies hoe de vlag erbij staat in een samenleving die los van God raakte."

Die miljoenen die deze dagen hun ervaringen delen op Facebook laten overduidelijk de keerzijde van de vrije seksuele moraal zien. Het toont precies hoe de vlag erbij staat in een samenleving die los van God raakte.” De predikant verwijst naar de Heidelbergse Catechismus (HC). “Daarin worden exact al die dingen genoemd die vandaag spelen. Gods geboden zijn heus wel heel relevant, ook voor vandaag de dag. De grenzen worden er scherp getrokken.

En als we als seculier land niets met grenzen of regels te maken willen hebben, moeten we de gevolgen daarvan accepteren.”

Annabel Nanninga: ‘In Amsterdam is de VVD een variant op de PvdA’
Opiniemaker Annabel Nanninga stopte afgelopen weekend als journalist bij ThePostOnline, om de partij Forum voor Democratie in Amsterdam naar de gemeenteraadsverkiezingen te leiden.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter

In de peilingen staat de partij van Thierry Baudet op 8 a 10 zetels. Het toont volgens Belder aan dat er een breed ongenoegen leeft in de samenleving. “Het huidige systeem is de schuld van veel misère. Mensen voelen zich niet meer gehoord. ‘Er wordt over ons beslist’. En dat is ten dele ook waar. Helaas. Denk alleen maar aan de zogenoemde rekenfouten rondom uitbreiding aantal vluchten Lelystad-Airport. En vergeet ook niet dat de afgelopen jaren heel wat VVD-prominenten met justitie in aanraking kwamen, wegens fraude en andere laakbare handelingen vanuit hun positie.

Ik vermoed dat FvD voor een deel virtuele zetels bij de PVV vandaan haalt. De houdbaarheidsdatum van Geert Wilders lijkt verstreken. Tegelijkertijd is er ook een duidelijk verschil merkbaar. De debatten bij FvD hebben inhoudelijk meer ‘body’ dan bij de PVV. Daardoor trekt de partij relatief meer hoger opgeleiden. De huidige problemen in het land worden door FvD beter onder woorden gebracht dan door de PVV, waar men zich te vaak verlaagt tot schreeuwen, roeptoeteren en beledigen.

Als christen heb ik echter daarom niets met zowel FvD als met de PVV, omdat hun beginselen haaks staan op mijn principes, en dat geldt dan vooral de ethische agenda. Tegelijkertijd vind ik het fout dat mensen die onsympathiek tegenover deze partijen staan hen afschilderen als populisten, boze blanke mannen en zelfs nazi’s. In plaats daarvan is het beter om een constructieve dialoog aan te gaan over wat als knelpunten wordt ervaren. FvD is daartoe bereid en de tijd zal leren wat ervan terechtkomt. Ik ben heel benieuwd wat Annabel Nanninga in Amsterdam bereikt.”

"De huidige problemen in het land worden door FvD beter onder woorden gebracht dan door de PVV, waar men zich te vaak verlaagt tot schreeuwen, roeptoeteren en beledigen."

GB-predikant uit hartenkreet over preek
In veel preken komt de Bijbel niet of te weinig tot zijn recht omdat de tekst meer als kapstok wordt gebruikt om de eigen ideeën van de predikant aan op te hangen, dan als uitgangspunt voor de prediking. Dat signaleert ds. C. H. Hogendoorn, hoofdbestuurslid van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland.

“Ds. Hogendoorn is niet de eerste die vorm en inhoud van de preek aan de orde stelt. Het is goed dat we elkaar op dit punt, hart van de eredienst, blijvend bij de les houden. Preken is geen sinecure. De punten die hij aansnijdt in zijn artikel zijn zeer herkenbaar. Als predikanten moeten we ervoor blijven waken dat we de gemeente niet naar de mond praten en een ambassadeur van Christus blijven.

De dominee moet thuis zijn in de Schrift. Hij preekt binnen het kader van de verzoening. Het gaat wel om de schat van het Evangelie, om dood en leven, om behouden worden en verloren gaan. Zonder grondige exegese gaat het niet, maar dan ook de juiste vertaalslag maken. Eerlijk met de gemeente en dus jezelf incluis, omgaan. Wind geen doekjes om het zwaard van de Geest. Ik denk dat dominee Hogendoorn dat ook bedoelt: wet én evangelie, zonde én genade, én grondige tekstuitleg.

Welke rechtschapen voorganger kent het niet: profeten-angst? Op zich nog niet eens zo verkeerd. Ik bedoel in de zin van Mozes, Jeremia. Maar we moeten ook weten van profetenmoed: het Evangelie is niet naar de mens. Durf in te gaan met en op grond van je tekst tegen heersende meningen die haaks staan op het Evangelie. Niet wat de mensen graag willen horen, maar ‘alzo zegt de HERE’. Als de preek nooit eens een profetische beroering veroorzaakt, mogen we het wel een keer nazien,” aldus Belder.



Discussie over Ds. J. Belder: "De vrije seksuele moraal heeft grenzen nodig"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!