'Second Love veroorzaakt psychisch leed'

27-10-2017 door Jeffrey Schipper

Reclames voor overspelsites zijn zo schadelijk voor huwelijken, dat ze aan dezelfde regels gebonden moeten worden als advertenties voor producten die de gezondheid schaden, zoals sigaretten, stelt Michiel Hemminga. Donderdag was hij aanwezig bij een zitting om een groep klagers te vertegenwoordigen die naar aanleiding van een Second Love reclame aan de bel trokken bij de Reclame Code Commissie, laat het Nederlands Dagblad weten.

Hemmina wil dat reclame voor vreemdgaan op dezelfde manier aan banden wordt gelegd als reclame voor sigaretten. Hij vertegenwoordigt een groep klagers die zich hebben verenigd in burgerplatform CitizenGo. In een petitie schreven zij: "Het is duidelijk dat deze reclames ingaan tegen de goede zeden, de goede smaak en het fatsoen. Ook de geestelijke volksgezondheid komt in het geding als mensen relatieproblemen oplopen door gevolg te geven aan deze reclame. Gezinnen worden instabiel of vallen uit elkaar. Met alle gevolgen van dien ook voor eventuele kinderen. Ook het algemeen belang staat hier dus onder druk."

De petitie is inmiddels ruim 60.000 keer ondertekend. In opdracht van burgerplatform ­CitizenGo peilde onderzoeksbureau Ipsos hoe in de samenleving over de reclames van Second Love wordt gedacht. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de volwassen Nederlanders negatief is over de reclame-uitingen. Overigens heeft de Reclame Code Commissie soortgelijke klachten over Second Love al eerder behandeld. Tot nu toe werden de klagers in het ongelijk gesteld. 

Lees ook: Platform start petitie tegen Second Love

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over 'Second Love veroorzaakt psychisch leed'
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!