Richard Groenenboom

"In Egypte zijn christenen bereid om terroristen te vergeven"

24-10-2017 door Jeffrey Schipper

“Christenen in Egypte zijn bereid christenen om de aanslagplegers te vergeven en niet terug te slaan. Veel moslims zijn hierover verbaasd,” vertelt Richard Groenenboom. Namens SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk) bracht de journalist onlangs een bezoek aan het Noord-Afrikaanse land. Met CIP.nl deelt hij zijn ervaringen.

Je sprak de ouders van twee jonge mannen die om het leven kwamen bij een aanslag in Minya, in mei dit jaar. Hoe gaan zij met dit enorme verlies om en waarom maakte hun verhaal zoveel indruk?
“Het maakte met name indruk door het getuigenis dat deze twee jongen mannen achterlieten, maar ook door de manier waarop de familie met het drama omgingen,” antwoordt Richard. “Op de dag van de aanslag in mei waren de jongens al vroeg naar het Sint Samuelklooster vertrokken om te gaan om te bidden en om vrijwilligerswerk te doen, samen met groep andere Koptische christenen. Onderweg werd de bus staande gehouden door IS-strijders. Georges, de oudste zoon (24), zat in een volgauto. Hij had meteen door wat er aan de hand was. Hij zei tegen de anderen in de auto: ‘Ze gaan ons vragen om ons geloof in Jezus te verloochenen, maar dat gaan we niet doen.’ Alles ging precies zoals hij had gezegd. Toen hij en 28 andere christenen weigerden om hun geloof op te geven, werden ze neergeschoten.

Hoewel ik verdriet merkte bij de ouders, proefde ik ook trots dat hun zonen standvastig gebleven waren. Georges zou in oktober trouwen en zijn vader Mahrous was bezig met klussen in het huis. Dat was dus niet meer nodig. Hij vertrouwde me toe: ‘Ik troost me met de gedachte dat in het huis van de Vader vele woningen zijn.’ (Joh. 14:2) Toen ik Mahrous vroeg of hij de waaromvraag wel eens uitschreeuwt naar God, vertelde hij zich erg te herkennen in Job. God nam alles van hem af. Vervolgens zegt Job: ‘De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen; de Naam van de Heere zij geloofd.’ Mahrous gaf aan dit ook zo te ervaren en zei: “Het is belangrijk om te realiseren dat de Bijbel zelf zegt dat we als volgelingen van Hem met vervolging te maken zullen krijgen. ‘In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’ Het raakt me dat ik bij vervolgde christenen maar weinig die bekende vraag naar het waarom tegenkom. Ze leven erg vanuit het besef dat Jezus volgen pijn en moeite met zich meebrengt.

De ouders van de twee omgekomen jongemannen

Het risico bestaat dat wanneer je zulke getuigenissen hoort, vervolgde christenen op een voetstuk plaatst en denkt dat het supergelovigen zijn. Maar dit is niet zo. Het zijn net als wij christenen met zonden gebreken die het van Gods genade moeten hebben. Ze leven echter vaak wel dichter bij God en Zijn woord dan christenen in het westen. Vrijheid en welvaart kunnen een sta in de weg zijn om God van dichtbij te ervaren. Toen ik Mahrous vroeg of hij wel eens last had van wraakgevoelens, gaf hij een eerlijk maar ook inspirerend antwoord: ‘Zeker, ik ben een mens en heb ook wel eens wraakgevoelens. Ik merk wel dat wanneer ik de Bijbel lees, dit soort gevoelens minder worden. De wetenschap dat mijn zoons het nu veel beter hebben, geeft steun.’”

Op Palmzondag zijn dit jaar twee kerken in Egypte getroffen door een aanslag. Je sprak met een van de voorgangers. Hoe kijkt hij terug op deze tragische dag?
“Ik sprak met Daniel Eskander (Met Richard te zien op de bovenste foto, red.), een van de priesters in de kerk. Zijn zoon Beshoy (22) is bij de aanslag om het leven gekomen. Tijdens de aanslag was priester Daniel de mis aan het bedienen toen hij een grote knal hoorde. Vervolgens viel hij op de grond. Al snel kwam hij erachter dat zijn zoon de aanslag niet had overleefd. In totaal vielen er bij de zelfmoordaanslag in deze kerk 30 doden en 90 gewonden. Drie dagen na de aanslag stond priester Daniel weer in de kerk om de dienst te leiden en gemeenteleden pastoraal bij te staan. Dit terwijl hij zelf ook slachtoffer is. Toen ik de priester vroeg wie hem geestelijke bijstand verleent, wees hij naar boven: ‘God helpt me.’ De kerk wordt op dit moment gerestaureerd. Bouwvakkers zijn nog hard aan het werk om alles weer in de oude staat te herstellen. Het is de bedoeling dat met Kerst er weer voor heerst een dienst wordt gehouden in de kerk. De christenen komen nu in een ander gebouw samen.”

President al-Sisi lijkt vastberaden om islamitische militanten te bestrijden. Ervaren christenen in Egypte zijn steun. Zo ja, hoe komt dat tot uiting?
“De christenen die ik sprak gaven aan blij te zijn met Al-Sisi. Ze ervaren zijn steun,” merkt Richard op. “Hij is de eerste Egyptische president die nu al meerdere keren met Kerst een Koptische kerk heeft bezocht. Als je de situatie voor christenen in Egypte vergelijkt met de tijd dat Morsi president was, zijn er ook wel dingen ten goede verbeterd. Toen de Moslimbroederschap aan de macht was, ontstond het klimaat waarin je christenen ongestraft kon lastig vallen. Dat is wel veranderd. Al-Sisi heeft de strijd aangeboden met moslimextremisme. Veel leiders van de moslimbroederschap zijn opgepakt. Helaas blijft het lastig om aanslagen zoals afgelopen jaar hebben plaatsgevonden, te voorkomen. Het is ook belangrijk om te realiseren dat er grote verschillen zijn tussen de stad en het platteland, als we spreken over christenvervolging. Zeker in het zuiden van Egypte kan de situatie moeilijk zijn. Er vinden geregeld gewelddadige incidenten plaats, waarbij christenen het slachtoffer zijn.”

Wat kunnen we als christenen in Nederland leren van de houding van vervolgde broeders en zusters in Egypte?
“Wat veel indruk op me heeft gemaakt, is de bereidheid van christenen om de aanslagplegers te vergeven en niet terug te slaan. Je ziet dat door deze houding van christenen, veel moslims verbaasd zijn. Ze begrijpen dit niet goed. Je hoort ook veel signalen dat een groeiend aantal moslims breekt met het islamitische geloof en christen wordt. Ik sprak met een priester die een bediening heeft onder ex-moslims. Hij vertelde me dat hij vijf jaar geleden per jaar 1 ex-moslim doopte per maand. Nu zijn dat er gemiddeld vijf per maand. Dat vind ik een bemoedigende ontwikkeling.”

SDOK beschrijft regelmatig de situatie van vervolgde christenen. Lees hier de meest recente verhalen.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "In Egypte zijn christenen bereid om terroristen te vergeven"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!