Rasha

3 lessen van vervolgde christenen uit Egypte

01-11-2017 door Open Doors
Open Doors
Open Doors steunt christenen die om hun geloof worden vervolgd of verdrukt. Open Doors werkt wereldwijd in zo’n vijftig landen. Daarnaast wil Open Doors westerse christenen betrekken bij de Vervolgde Kerk.

Hoe gaan Egyptische christenen om met de toenemende vervolging in hun land? Drie christenen deelden een les die ze het afgelopen jaar hebben geleerd.

1. Leer je kinderen dat God hun beste vriend is - Rasha (31) uit Luxor, getrouwd met Hany en moeder van Daniel (7) en Jolie (3)

“Ik zie hoe christenvervolging mijn kinderen beïnvloedt. Daniel was extravert en uitgesproken. De laatste tijd is hij bang vanwege alle verhalen. Hij durft niet eens meer alleen naar de keuken te lopen. Hij wil constant dicht bij ons zijn. Het belangrijkste dat ik mijn kinderen probeer te leren is dat Jezus hun beste vriend is. Dat Hij altijd dichtbij is. Ik vertel hen dat God zelfs ín hen is. Altijd. En met God hoeven ze niet bang te zijn. Elke dag lezen we uit de Kinderbijbel. Ze begrijpen het niet altijd en ze durven nog niet hardop te bidden. Maar ik zie hen groeien. Gister dacht ik dat mijn zoon wat tegen me zei, dus ik keek hem aan. Maar toen reageerde hij: ‘Nee mama, ik praat tegen Jezus.’”

2. Fysieke kenmerken herinneren je aan Gods aanwezigheid - Mina (23) uit Caïro, bedrijfskundestudent

“Ik heb tattoo van een klein kruisje op mijn pols. Mijn ouders gaven dit als cadeau toen ik jong was, zodat het me er altijd aan zou herinneren dat ik christen ben. Het is een traditie in Egypte, veel van mijn vrienden hebben het. Het helpt me enorm. Soms vergeet ik dat God er is, maar het kruis herinnert me aan Zijn aanwezigheid. Soms draag ik ook een kruisje als ketting. Ik pak het vast als ik bang ben. Er is de laatste tijd meer om bang voor te zijn. In heel Egypte ontploffen er bommen in kerken. Misschien ontploft er morgen eentje in mijn kerk, wie zal het weten? Maar het weerhoudt me er niet van om te gaan. Het zou een eer zijn om voor Christus te sterven. De recente aanslagen leerden me om dichter bij God te leven; om meer serieus met mijn geloof om te gaan. Mijn gebeden gaan veel dieper, ze komen echt uit mijn hart.”

3. De vrede van God is groter dan de angst voor vervolging - Maraya* (29) uit Egypte, werkt in de toerismebranche

“Ik heb zelf vervolging meegemaakt. Dat is de reden dat ik niet herkenbaar op de foto wil of dat mijn echte naam wordt gebruikt. De duisternis in ons land groeit. Mijn vader is in zijn winkel aangevallen door een moslim. De man dreigde zuur in mijn gezicht te gooien en hij vervloekte ons geloof. De politie doet er niks tegen. Toen de man mijn vader met de dood bedreigde, sloot mijn vader de winkel voor twintig dagen. We hebben samen thuis gebeden en gehuild. Elke dag kwamen mensen uit de kerk langs om te bidden. Eerst was ik bang, maar dat gevoel maakte plaats voor een onuitsprekelijke vrede. Het was groter dan ik kon begrijpen, ik had het nog niet eerder gevoeld. Mijn vader leerde me de man vergeven en hoe we naar hem konden kijken door Gods ogen. We bidden constant voor hem. Het gevecht is niet over, maar God is met ons.”

Kun je nog geloven in de toekomst als je als kind wordt buitengesloten en gepest omdat je in de Here Jezus gelooft? Wat doet het met je als volwassene, als je jarenlang wordt vervolgd omdat je christen bent en welke impact heeft dat op je geloof? Ontdek de antwoorden tijdens de Open Doors-dag op 4 november in de Jaarbeurs in Utrecht, van 10.00-16.00 uur. Lees hier meer over de aanstaande Open Doors-dag.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over 3 lessen van vervolgde christenen uit Egypte
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!