Hoe je in gebed voor een ander gericht kunt luisteren naar God

God6 oktober 2017 Maarten Boersema
gebed

Het ministrygebed is een manier van bidden waarbij twee personen gericht en persoonlijk bidden met een ander, in de verwachting dat de Heilige Geest hierin wil werken. Deze manier van bidden is in kerkelijk Nederland onder meer geïntroduceerd door de charismatische vernieuwingsbeweging New Wine. Predikant Dick Lagewaard (Nederlands-gereformeerde kerk in Veenendaal) leidt als regioleider van New Wine een ontmoetingsgroep voor predikanten en werkt regelmatig mee aan ministrycursussen in gemeenten. "Ik zie ministry als het individueel toepassen van het algemeen verkondigde Woord."

Wat houdt het ministrygebed precies in?
"Er is een persoon die met een gebedsvraag bij twee andere gelovigen komt. De persoon die om gebed vraagt, mag in gebed in de aanwezigheid van God gebracht worden. Aan de Heer wordt gevraagd om die persoon te zegenen met zijn genade en zijn liefde. Als degene voor wie je bidt dat wil, wordt er gebeden onder handoplegging. Je bidt overigens met de ogen geopend. In sommige kerken wordt ook wel gesproken over persoonlijke voorbede of over gebed en gesprek, maar in onze gemeente blijven we het Engelse woord ministry hanteren.
Tijdens het gebed wil je voor mensen bidden in de kracht van de Heilige Geest. Dat klinkt pretentieus, maar is de kerk niet juist de plek om pretentieus te mogen zijn? Het betekent ook dat tijdens het gebed soms teksten, woorden of beelden worden doorgegeven die de bidders ingegeven krijgen."

"Als iets van God is, weet de ontvanger het wel. Als je er niets mee kunt, voel je dan vrij om er niets mee te doen en het te vergeten."

Wat maakt deze manier van bidden bijzonder voor jou?
"Voor mij is het grote voordeel van ministry dat er openheid ontstaat voor het werk van God in het hier en nu. Je gaat met elkaar bidden voor iemand anders en verwacht ook echt dat Hij iets gaat doen. Dit betekent niet dat dit bij andere vormen van gebed niet zo is, maar bij deze vorm van bidden durf je ook iets te benoemen terwijl je met iemand aan het bidden bent.
De openheid voor Gods handelen in het hier en nu spreekt mij erg aan. Ik heb via het gebed beelden ontvangen, soms als profetieën, die veel voor mij hebben betekend. Ik heb er geen tientallen ontvangen, slechts een stuk of vijf, maar ze hebben mij geholpen in het besef dat God mij ziet. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Ik moet hierbij vaak denken aan de eerste zin van het lievelingslied van mijn moeder, dat we ook hebben gezongen op haar begrafenis: 'De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren en getogen.' Een collega van mij spreekt weleens over hemelse knipoogjes als je op deze manier merkt dat God je ziet.
Daarnaast spreekt het mij aan dat je, als je ervoor openstaat, richting mag ontvangen van God. Het is te vergelijken met wat je in Handelingen leest over Paulus. Hij krijgt geregeld van God te horen dat hij niet de ene kant maar de andere kant op moet gaan. Ik hoef het niet telkens te hebben, maar als ik af en toe tijdens mijn werk bevestiging of correctie krijg, dan is dat bijzonder."

Zijn er ook regels aan ministry verbonden of mag alles gezegd en gedaan worden?
"Nee, dat mag zeker niet. Het is een kwetsbaar gebeuren en dat moet op één of andere manier gewaarborgd worden. Je mag nooit zeggen dat je rechtstreeks een beeld of een tekst van God hebt doorgegeven, maar je mag alleen een indruk doorgeven van een beeld of een tekst. Als bidder moet je dus altijd voorzichtig zijn.
Ik heb weleens meegemaakt dat iemand om advies vroeg, omdat hij een keuze moest maken. Ik kende deze persoon niet, maar de Bijbeltekst 'tot hiertoe heeft God ons geholpen' kwam bij mij op. Ik sprak deze tekst voorzichtig uit, het gezicht van die persoon klaarde op en hij wist wat hij moest gaan doen.
Het kan natuurlijk ook dat een tekst of een beeld helemaal niet van God afkomstig is. Je krijgt er nooit een garantiekaartje bij, maar dat zit ook niet bij een preek. Als iets van God is, weet de ontvanger het wel. Als je er niets mee kunt, voel je dan vrij om er niets mee te doen en het te vergeten.
Een andere belangrijke regel is dat er nooit twee mannen voor een vrouw bidden. Andersom kan wel. Ik hecht er ook aan om te zeggen dat de methode niet heilig is; als iemand liever geen handoplegging wil, hoeft dat niet. Daarbij, en dat vergeten mensen weleens, zijn de stiltes tijdens deze gebeden vaak een letterlijk verademing, want God spreekt ook tot ons in de stilte. Het kan trouwens ook gebeuren dat er helemaal geen beelden of teksten bij de bidders binnenkomen, en dat hoeft ook helemaal niet. Je bent dan wel dicht bij God geweest met je vragen, je vreugde en je lijden."

Er kunnen heel veel drempels zijn om aan deze manier van bidden mee te gaan doen. Heb jij zelf ook drempels ondervonden toen je in aanraking kwam met het ministrygebed?
"Ik was één van de eerste predikanten die heeft meegedaan aan een retraite van New Wine en daar heb ik ontdekt wat het is om profetieën te ontvangen en meer open te staan voor de Geest. In theorie stond ik er wel voor open, maar in de praktijk niet.
Voor mij was een belangrijke drempel dat je óf gelovigen had met een grondige en theologische kennis óf gelovigen die openstonden voor het werk van de Heilige Geest; een combinatie daarvan was ik nog niet tegengekomen. Ik had ook het gevoel dat pinkstervoorgangers die erg openstonden voor het werk van de Geest van alles en nog wat konden roepen, want ze werden niet gecontroleerd. Toen ik door New Wine ontdekte dat er een combinatie mogelijk is tussen zowel grondige en theologische kennis als openstaan voor de Geest, werd voor mij een drempel weggehaald en werd het allemaal minder zweverig."

"Volgens mij is God je vriendje niet, bij wie je dingen kunt afdwingen. Hij is soeverein."

Welke theologische basis achter ministry leerde je precies kennen?
"Een belangrijke tekst is te vinden in 1 Korintiërs 12, waar het gaat over het werk van de Heilige Geest en de gaven die nodig zijn voor een gezonde gemeente. Zelf vind ik Efeziërs 4:12-13 ook belangrijk. Door middel van ministry willen we heiligen namelijk toerusten 'voor het werk in zijn dienst'. Als predikanten zijn we gewend om dat met het Woord van God te doen en daar geloof ik heilig in. Door middel van het persoonlijk uitspreken van dat Woord richting individuele mensen wordt het concreet.
Ik moet hierbij denken aan twee Bijbelse beelden. Als eerste aan Mozes, die tijdens de strijd tegen Amalek door zijn kompanen wordt gesteund. Deze mannen rusten Mozes toe om zijn werk te doen. Een ander beeld is dat van Nehemia, die na de herbouw van de tempel een tekst voorleest, waarna priesters naar groepen gaan om het meer individueel op deze groepen en mensen toe te passen.

Ik zie ministry als het individueel toepassen van het algemeen verkondigde Woord. Mijn ideaal is dat het Woord krachtig gebracht wordt, dat mensen vragen: maar wat moet ik hier persoonlijk mee?, en dat ze met deze vraag in gebed naar God gaan.
Ministry heeft er ook mee te maken dat je open gaat staan voor de gaven van de Geest. Overigens hecht ik eraan om dat niet al te zwaar in te vullen. Ik vind het heel belangrijk om te benoemen dat je niet moet pretenderen dat je iets doet wat nog nooit gedaan is. Misschien geven we het nu een andere naam, maar werd het in het verleden op een iets andere manier ook al gedaan."

Wat zijn de valkuilen van het ministrygebed?
"De grootste valkuil is die van de theologie van het triomfalisme, waarbij je in liederen dingen zingt als: 'Niets is onmogelijk voor wie gelooft'. Als dat gezongen wordt, vraag ik me weleens af welk verwachtingsmanagement gehanteerd wordt. Volgens mij is God je vriendje niet, bij wie je dingen kunt afdwingen. Hij is soeverein. Daarbij is er de gebrokenheid waarin wij leven. Voor de theologie van het kruis en van het lijden moet ruime plaats blijven.
Het spanningsveld tussen alles van God verwachten en de omgang met lijden is moeilijk, maar ik ga er graag in staan. Het onderscheid dat wel gemaakt wordt tussen het “reeds” en het “nog niet” helpt me daarbij. Ik zet echter geen dikke streep, zoals mij dat vroeger werd geleerd, onder het nog niet, maar wil juist andacht hebben voor het reeds. Want al is er gebrokenheid, dat moet niet de norm zijn, want het koninkrijk is nu al onder ons. Het is gaaf om nu al te mogen zien hoe God aan het werk is."

"barrières tussen mensen onderling en tussen de mens en God worden door mini.stry geslecht."

Kun je een praktijkvoorbeeld geven van de omgang met dat spanningsveld?
"We hebben niet lang geleden een broeder begraven die in december te horen had gekregen dat hij dodelijk ziek was. Op een gegeven moment heeft hij om ziekenzalving gevraagd. Een ouderling, twee bezoekbroeders en ikzelf zijn toen bij hem en zijn gezin geweest. Bij een ziekenzalving weet de hele gemeente ervan. De gemeente wordt ook gevraagd om mee te leven en te bidden. Dat bezoek was een maximaal heilig moment, waarin we voor elkaar hebben gebeden en een heleboel persoonlijke en dierbare dingen tegen elkaar, en in het bijzonder tegen deze broeder, hebben gezegd.
Na de ziekenzalving is het een paar maanden heel goed gegaan met deze broeder en heeft hij zijn huwelijksjubileum nog mogen vieren. Een paar dagen voor zijn overlijden zei hij tegen mij dat hij deze maanden letterlijk als een geschenk van God heeft ervaren. Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met het spanningsveld van grote dingen van God verwachten en tegelijkertijd omgaan met de gebrokenheid."

Wat missen gemeenten als ze niet gebruikmaken van het ministrygebed?
"Je mist één van de vormen waardoor God zich present kan stellen. Ik zeg niet: je bent verkeerd bezig als je het niet doet, want het kan best zijn dat er bloeiend kringenwerk is waar uitgebreid voor elkaar wordt gebeden. Je moet ook vormen zoeken die bij jou als persoon en als gemeente passen. Maar ik merk wel dat bij ons de verwachtingen zijn gegroeid van het direct uitgesproken gebed voor iemand persoonlijk. Het meest belangrijke is volgens mij dat barrières tussen mensen onderling en tussen de mens en God geslecht worden en dat mensen verlangend gemaakt worden naar God en zijn Geest. Daarbij kan het ministrygebed helpen."

Dit interview werd deze week gepubliceerd in het kerkelijke magazine OnderWeg. Met een gratis proefabonnement krijg je drie maanden lang online toegang tot alle artikelen. Lees hier meer informatie over het ministrygebed en ministrycursussen.

Foto: Maarten Boersema

Praatmee

Beluister onze podcast

#321 voorganger Teun van der Leer en predikant Peter Sinia in gesprek over de doop
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Yoran
Nieuws

Vader vermiste christelijke jongen (16) doet belangrijke oproep

Ondanks dat er met duizenden vrijwilligers werd gezocht, is de vermiste christelijke Yoran Krol (16) nog steeds niet gevonden. Zijn vader doet op sociale media daarom nogmaals een oproep en vraagt iedereen die zich in de regio op het water begeeft go

Insalvation en Michelle Lee
Video

InSalvation en Ann Michelle Lee brengen nieuwe single uit: 'Breek de hemelen open'

Het kan nog zo donker lijken in je eigen leven en om je heen; Gods licht kan het doorbreken. De nieuwe single van InSalvation (met gast Ann Michelle Lee) is een gebed om dat te laten gebeuren; een hartenkreet voor het hier en nu. De single is sinds 2

Nigeria gevangenis
Nieuws

Nigeriaans predikantsechtpaar verbleef ten onrechte drie jaar in gevangenis

Een rechtbank in de Nigeriaanse staat Kaduna heeft dominee Jonah Gangas en zijn vrouw Josephine vrijgesproken. Het echtpaar zat meer dan drie jaar gevangen. Ze werden beschuldigd van ontvoering en het bekeren van een jong moslimmeisje, een beschuldig

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar over ziekenzalving: "Het is niet iets magisch of engs"

"We zijn het kwijtgeraakt om met handoplegging te bidden. Dat kwam door de roomse kerk die daar een soort magische werking aan ging toeschrijven. Merkwaardig is trouwens dat we die zegening met handoplegging nog steeds kennen, maar dan alleen bij het

David de Vos
Nieuws

DoorBrekers cancelt Paasconferentie David de Vos: 'Zaait verdeeldheid in lichaam van Christus'

Hij is een gevierd man binnen de evangelische beweging. Maar zijn aankomende boek en verschillende interviews daarover, lijken evangelist en spreker David de Vos plotseling de kop van jut te maken binnen diezelfde beweging. Hij kreeg de afgelopen dag

Wycliffe
Nieuws

Wycliffe Bijbelvertalers ontwikkelt nieuwe methode waarbij Bijbels sneller vertaald moeten worden

Wycliffe Bijbelvertalers heeft een nieuwe methode ontwikkeld om Bijbels sneller te vertalen en daarmee Gods Woord aan meer mensen aan te kunnen bieden. Dat meldt The Christian Post. In samenwerking met lokale kerken en tolken werkt de organisatie mom

Oekraïners
Nieuws

Christenen helpen tienduizenden Oekraïners: "Ik wil dat ze weten wie Jezus is"

Toen Rusland twee jaar geleden Oekraïne binnenviel, trokken bijna een miljoen Oekraïners naar het kleine buurland Moldavië. Hoewel de meeste van deze vluchtelingen naar huis zijn teruggekeerd of zich in andere landen hebben gevestigd, verblijven er n

Ds. J. B. Alblas over Psalm 47
Video

Ds. Alblas over Psalm 47: een boodschap van hoop in tijden van ellende

‘Want de HEERE, de Allerhoogste, is ontzagwekkend, een groot Koning over de hele aarde.’ In zijn meditatie geeft ds. J. B. Alblas uitleg over Psalm 47 vers 1 tot 5: “Het thema van heel deze Psalm is het koningschap van God. Het gaat om Hem en om Zijn

Meerartikelen

Ds. R. W. Mulder
Nieuws

Ds. R. W. Mulder aanvaardt beroep hersteld hervormd Waarder

De hersteld hervormde gemeente in Waarder verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. R. W. Mulder (foto) uit Montfoort heeft het beroep aanvaard. Waarder was sinds vorig jaar vacant vanwege het emeritaat van ds. L. W. C. Ruijgrok. Mulder bedankt

Rik Op den Brouw
Column

Een les van Jezus: je hoeft niet het maximale uit het leven te halen

Voor sommigen is het leven het plaatsen van vinkjes op een ‘bucketlist’. Wat moet je gedaan hebben en wat moet je gezien hebben. Hoe spectaculairder en hoe verder, hoe beter. Altijd op zoek naar iets nieuws. Anderen doen alles om rijker en belangrijk

Albert van der Heide
Column

Een vergeten boodschap: God spreekt door gevoel

‘Je bent niet tot gevoel gekomen, maar tot geloof.’ Deze uitspraak heb ik regelmatig gehoord in mijn omgeving, terwijl ik opgroeide in de dingen van God en Zijn Heilige Geest. Het is een waar woord en alle aanneming waardig. Want het klopt; geloof is

ds. K.H. (Karel) Bogerd
Nieuws

Preektocht door de Dokkumer Wouden

In de Dokkumer Wouden gaat op woensdag 10 april een derde ‘preektocht’ van start. De ‘preektocht’ begint om 9.30 uur in de Grote of St. Martinuskerk (Markt 2) te Dokkum. De eerste preektocht (40 deelnemers) werd op 23 maart 2022 gehouden in de Friese

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

We willen zelf de regie houden over ons leven (maar Jezus leert iets anders)

In de Bijbel vind je honderden voorspellingen over de geboorte, het leven en sterven van Jezus, die stuk voor stuk zijn uitgekomen. De gebeurtenissen rond de laatste achttien uur van Jezus’ leven zijn eeuwen tevoren voorspeld.Een van de belangrijkste

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' lijden en sterven: "Hij hield het uit omdat Hij aan ons dacht"

"Jezus heeft de lange lijdensweg kunnen verdragen omdat Hij ons al die tijd in gedachten had. Jezus heeft aan het kruis kunnen volharden omdat Hij steevast onze redding voor ogen had. Wij waren de vreugde die voor Hem in het verschiet lag. Jezus wist

Ds. G. van Zanden
Video

Is het allemaal pais en vree als je een nieuw hart hebt? Ds. Van Zanden geeft antwoord

"Hoe vaak wordt een mens op een dag boos? Een keer? Twee keer? Vijf keer? Tien keer? En een christen die een nieuw hart gekregen heeft? Wordt die ook boos? Kan hij zich nog eens ergens flink over opwinden of is het waar wat het kinderlied zingt: ‘Een

Leander Janse
Video

De oudste zoon is dicht bij de Vader, maar net zo vervreemd als zijn broer

De bekende gelijkenis beschrijft twee verloren zonen. Er bestaat niet alleen een wilde, uitbrekende vorm van zonde. Er is ook meer verborgen, op het oog fatsoenlijke manier, waarop je van God vervreemd kan zijn. De oudste zoon is dicht bij de Vader,

Zanger Elbert Smelt: “Dan mis ik haar gewoon heel erg natuurlijk. Ja, wie niet?”
Video

Zanger Elbert Smelt deelt herinneringen aan Kinga Bán: "Ik mis haar heel erg"

Bijna vijf jaar geleden overleed zangeres Kinga Bán. Zanger Elbert Smelt van de band Trinity bracht vlak voor haar dood samen met haar 'Leef met volle teugen' uit. In een video van Nederland Zingt vertelt hij over dit lied en over de bijzondere optre

Dato Steenhuis over zondebesef
Video

Videoboodschap Dato Steenhuis: Ben jij wel echt bewust van je zonden?

Zondebesef kan een lastig onderwerp zijn. In een video vertelt Dato Steenhuis hier meer over en beantwoordt hij de vraag: ‘Is mijn zondebesef wel groot genoeg? In zijn video benadrukt Steenhuis dat één zonde al voldoende is voor zondebesef. “Als je é

Ds. J. A. W. Verhoeven
Verdieping

Geloven in God is wel persoonlijk, maar niet individualistisch

Mijn geloof of hét geloof? Jonge mensen zeggen nogal eens dat ze belijdenis doen van ‘hun geloof’. Is dat hetzelfde als belijdenis doen van ‘het geloof’? Kan het belijden van het geloof, zoals beleden in het Apostolicum, toch persoonlijk worden? Rond

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Froukje Prakken

Inmiddels terug in Nederland kijken we met Froukje Prakken terug op de beginperiode van het zendingswerk dat haar man Ger en zij deden in Peru tussen 1983 en 1991. Een verhaal over Gods leiding en vertrouwen op God in moeilijke omstandigheden. Ook ho