Theoloog pleit voor herwaardering goede werken

02-10-2017 door Jeffrey Schipper

"In de Bijbel is eeuwig heil minder belangrijk dan veel mensen denken. In het Oude Testament heeft het handelen vaak directe gevolgen voor het leven hier en nu." Dit zegt Maarten Wisse in gesprek met het Nederlands Dagblad. De krant laat hem aan het woord in het kader van een serie over 500 jaar Reformatie.

Wisse vindt het onterecht dat de vraag of mensen naar de hemel of de hel gaan de belangrijkste vraag is geworden. De theoloog verwijst naar Johannes 3:16, 'wie in de Zoon van God gelooft, heeft eeuwig leven'. Hij merkt op dat christenen die vers al snel associëren met een leven bij God in de hemel. "Zo’n notie zit snel in ons hoofd. Opmerkelijk bij Johannes is dat het eeuwige leven híér al begint, in dit leven, zodra je met Christus verbonden bent. In Hem heb je het eeuwige leven."

De hoogleraar dogmatiek voegt toe dat het laatste oordeel bij Mattheüs niet gaat over geloof, maar over goede werken. "Ik pleit voor een herwaardering daarvoor. Jezus zegt in zijn rede over de laatste dingen: ik was hongerig en jullie hebben mij gevoed, ik zat in de gevangenis en jullie hebben mij bezocht. (...) Ook bij Johannes zijn er een paar passages die over het laatste oordeel gaan en daar zegt ook hij dat je geoordeeld wordt op grond van je werken."

Lees het volledige gesprek met Maarten Wisse in het Nederlands Dagblad.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Theoloog pleit voor herwaardering goede werken
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!