Ds. A. Boemendal bekritiseert boek John Lapré
In zijn boek ‘De Veilige kerk’ doet John Lapré een dringende oproep aan christelijke gemeenten om mensen met een homoseksuele gerichtheid en relatie niet aan de poort te laten staan, maar hen van harte binnen te halen. De Waarheidsvriend schrijft over het boek van John Lapré (foto).
In De Waarheidsvriend, het lijfblad van de Gereformeerde Bond, is er een opiniërend artikel aan gewijd, door ds. A. Boemendal, predikant van de hervormde gemeente in Ederveen. John Lapré schrijft in zijn boek dat het hem opvalt hoe mensgericht Jezus zich opstelt, bijvoorbeeld aan de hand van het verhaal over de ontmoeting tussen Jezus en Zacheüs. Daaraan ontleent hij een aantal principes. In zijn eigen levensverhaal dat volgt, stelt hij zich kwetsbaar op.
"Lapré heeft zich bekeert tot het christelijk geloof en is uiteindelijk uit de kast gekomen, waarvoor hij een hoge prijs betaalde. In een dag was hij zijn baan, zijn huis en zijn gemeente kwijt. Zijn droom is een veilige kerk, een inclusieve gemeenschap met ruimte voor verschillende standpunten. Tot op heden heeft hij die niet kunnen vinden."
“Lapré heeft dit boek geschreven in een stijl die zeer persoonlijk is en mij op een bijzondere wijze heeft geraakt”, schrijft ds. Bloemendal “Het greep mij aan te lezen hoe de mens John Lapré een onvoorstelbaar eenzame strijd heeft ondergaan, hoe hij geworsteld heeft met zijn geaardheid. Ik proefde intense pijn en tranen. Het liet een verdrietig gevoel bij mij achter."
Het lezen van het persoonlijk verhaal van John Lapré roept ook een ander gevoel bij hem op: hij voelt zich schuldig. "Ook ík heb te weinig oog voor de eenzame worsteling van homo’s, van wie ik de meesten in mijn gemeente waarschijnlijk niet eens ken”, schrijft hij. Lapré wil geen theologische discussie ontketenen met zijn boek. “Dat is misschien wel de grote zwakte. Immers, wil de christelijke gemeente een veilige plek voor iedereen zijn, dan zal zij moeten leren denken én leven vanuit Gods openbaring."
Lapré geeft toe dat homoseksualiteit weliswaar niet Gods oorspronkelijke bedoeling was, maar dat het nu wel is toegestaan, vanwege de gebrokenheid waarin we leven. Ds. Bloemendal: "Hiermee bagatelliseren we echter het karakter van de zonde. Wat niet beantwoordt aan Gods (be)doel(ing), is niet anders dan het missen van je doel. Zonde dus! Ik sta overigens versteld van het gemak waarmee de schrijver voorbijziet aan de zondeval en de zonde."
Praatmee